Dag7 (lørdag 25. april):
Lørdagen startede ualmindelig godt for Deres ellers lidt festivalslidte iagttager med to små forestillingsperler, som godt kan tåle at blive identificeret her som AbstraXteater og Nørregaards Teaters ’Kongen og vandkanden’, fulgt op af Gruppe 38 og Teater2Tusinds ’Mørket ligger under sengen’. Og altså to af de rigtig mange samproduktioner, der af både kunstneriske og økonomiske grunde befolker dansk børneteater – som har benyttet sig af denne model længe før Projektstøtteudvalget sidste år kaldte til kamp for samme for bl.a. at strække de alt for få støttepuljepenge noget mere.
Begge i øvrigt med en tilskuermyldrende belægningsprocent, der minder om tidligere østeuropæiske præsidentvalg. Og ved et senere besøg hos festivalleder Henrik Køhler kunne denne med simpel computerkraft påvise, at rigtig mange af festivalens forestillinger var helt udsolgt, hvilket tillige med de mange velkalkulerede billetløse bringer tallene langt over 100.
Det betyder selvfølgelig ikke, at der også var en del forestillinger med god plads på de umage bænke og lejlighedsvise stolerækker, men noget af det interessante ved den foreløbige billetstatistik var også, at ungdomsforestillingerne generelt har været velbesøgte – og ikke kun af voksne, men også det eftertragtede målgruppesegment selv.
***
Nogle af disse eftertragtede væsener deltager på festivalen i egenskab af elever og samledes til Unge-møde lørdag morgen. Af de ca. 90 fremmødte var 30 elever fra Den Danske Scenekunstskole – disse er traditionen tro deltager på Aprilfestival for at få et indblik i dansk børneteater, som for en dels vedkommende også bliver lejlighedsvise jobzoner – mens andre kom fra uddannelsesinstitutioner som TGK (TeaterGrundKursus) fra Esbjerg Kulturskole m.fl. Og så blev der trods enkelte hovedbrud efter fredagsfesten til kl. 5 morgen ellers snakket skuespillerfag m.v.
Men også andre unge studerende har deres gang på festivalen, herunder syv elever fra Holbæk Drama College, som sideløbende med en gymnasieuddannelse er i gang med et treårigt kursusforløb med praktik på Holbæk Teater og Teatret Fair Play.
Sidstnævnte teaters kunstneriske leder, Robert Parr, har lavet et omfattende program med 17 forestillinger, som de unge skal nå at se og siden diskutere i løbet af weekenden. Og to af dem, Ellen og Marie, gav lige en lille prøve på det ved at sætte relevante ord på oplevelserne af bl.a. den fælles sete dekonstruktivistiske ungdomsforestilling, der vist gik lidt bedre i spænd med deres mere bøjelige hjernevindinger end Deres udsendtes…
***
Men som bekendt er der også mulighed for den festivalorganiserede teatersnak med andre unge i form af Lån en ung-konceptet. På årets festival er det 17 unge fra Ringsted (elever fra 10 kl. og gymnasium) under ledelse af lærer fra Ringsted Ungdomslærer Annette Mikkelsen, der er en garvet oppasser af låne-unge med erfaring fra fire festivaler.
Hun kunne berette, at de unge, der er mellem 15-17 år, som udlånte nåede at se 8-10 forestillinger hver i løbet af festivalen, og at det i år primært var teatrene selv, der lejede en ung for at høre deres syn på forestillingen, mens formidlerne har holdt sig mere tilbage.
Annette Mikkelsen glæder sig dog over, at formidlere og teatre på den måde lære at lytte til de unge og også tage dem med på råd, når de køber eller laver ungdomsforestillinger.
Lån en ung-konceptet er – ligesom arrangørkonceptet KulturCrew – genstand for en vældig interesse fra udlandet, og mens Deres udspørgende snakkede med Annette Mikkelsen, var en international gæst godt i gang med at udspørge en flok unge om deres erfaringer som udlånte teatersnakkere…
***
De unge ser helst forestillinger beregnet for deres egen alder, og dem er der nok at vælge imellem på årets festival, selvom de ofte er sværere at sælge end fx småbørnsforestillinger.
Det forhindrer dog ikke nye teatre i at gøre forsøget, og et af disse er på årets festival med en spritny refusionsgodkendelse for ’Stakkels teenager’, der jo allerede i titlen appellerer voldsomt til målgruppen, selvom teatrets navn, Sporenstregs, næppe siger målgruppen på 12 år og op noget som helst. Vi gamle ved selvfølgelig, at det udtrykker noget øjeblikkeligt og direkte, og sidstnævnte er afgjort formen på en vellykket forestilling, hvor de to unge spillere, Aske Ebbesen og Caspar Samsøe Clausen, fortæller om og gestalter noget af alt det pinlige, man som teenager udsættes og udsætter sig selv for.
Forestillingen afsluttede både dagens og Deres udsendtes lørdagsprogram, og de relativt mange unge tilskuere – også en del under den kurante aldersgruppe – så ud til i al stilfærdighed at være godt underholdt, mens deres forældre morede sig decideret højlydt og længe over de mange oprullede situationer.
***
Særprægede situationer er så ikke forbeholdt spillelokalerne i Frederikssund: På vej til forestilling kom der pludselig et gammelt vikingeskib gennem gaden (!) – godt nok på ladet af en blokvogn, men alligevel. Så ved man i hvert fald, at man er i fjord- og vikingeland…
Og således udgjorde gamle tider og unge mennesker nogle af dagens rammer for Deres udsendte, der heller ikke længere er nogen vårhare og ser frem til en vis stilstand efter en uges koncentreret teaterkiggeri, arrangementer og socialisering.