Af: Carsten Jensen

9. november 2018

Da Hunden Ib fik løbepas

Det Ny Dukketeaters 'Hunden Ibs Tegneserieteater' var en af de forestillinger, som Refusionsudvalget valgte ikke at godkende ved dette efterårs showcase-runde. Teaterleder Niels Ingolf var absolut ikke tilfreds og mener bl.a., at afgørelsen skyldes manglende indsigt og mangel på repræsentanter for køberne i udvalget.

Da Refusionsudvalget afholdt efterårets showcase-runde, blev det til otte godkendte og et dusin afviste forestillinger.

For sidstnævnte betyder det helt konkret, at det er svært at sælge turneforestillinger til skoler, institutioner, biblioteker m.v., idet kommunerne så ikke får refunderet halvdelen af forestillingsprisen via den statslige købsrefusionsordning.

De afviste teatre er selvsagt aldrig enige i Refusionsudvalget afgørelse, når deres forestillinger afskrives som ikke-professionelt håndværk. Derfor får Teateravisen ofte efter showcases henvendelser fra nogle af dem om, at der burde skrives om den behandling, de har mødt i form af en uretfærdig og konkurrenceforvridende ordning, domineret af smagsdommeri og indspisthed osv. osv.

Således bliver Teateravisens mailboks en indledende lynafleder for krasse reaktioner, der dog oftest ender med, at man alligevel ikke ønsker at stå offentligt frem med kritikken – oftest forklaret med, at man ikke vil risikere refusionsudvalgets modvilje, når man næste gang stiller op.

Kommunerne siger nej

Men det gælder altså ikke altid – og slet ikke Det Ny Dukketeaters leder, Niels Ingolf, der unægtelig ikke var enig i Refusionsudvalgets afvisning af 'Hunden Ibs Tegneserieteater', som spillede på showcase i Horsens 7. oktober.

Hans kritik går også på udvalgets kompetence og begrundede afslag og selve refusionsordningens forskellige slagsider.

»Vi fik afslag på 'Hunden Ibs Tegneserieteater' med den begrundelse, at der ikke var tale om professionelt teater. Vi har udviklet forestillingen gennem halvandet år i et tæt samarbejde med forfatteren Peter Nordahl og tegneren Rasmus Bregnhøi for at lave en forestilling i tråd med den måde, de ønsker at fortællingerne skal fortolkes på,« siger Niels Ingolf om forestillingen, som man først begyndte at turnere med her i 2018.

Hunden Ib er meget populær i bogform og kører også i tv på børnekanalen Ramasjang, så en teaterforestilling vil være en godbid for bl.a. biblioteker, børnehaver m.v. Hvis de ellers kan få lov til at købe forestillingen.

»Når vi vælger at søge refusion og gå til showcase, er det ene og alene, for at kunne give biblioteker og andre offentlige spillesteder en god service. Men mange biblioteker er pålagt af deres kommuner, at de kun må købe refusionsgodkendte teaterforestillinger, hvilket mange biblioteker også er meget utilfredse med, når de henvender sig til os for at købe forestillingen. De vil rigtig gerne have den, men de må ikke pga. den manglende refusionsgodkendelse,« siger han.

Arrangørernes og publikums vurdering burde tælle

Niels Ingolf siger dog, at han ikke som sådan er negativ overfor refusionsordningen som princip til at holde dårligt og uprofessionelt børneteater ude, men han føler, at der bør være plads til en mere mangfoldig vurdering af, hvad professionel teater-underholdning er.

For Niels Ingolf har levet af at formidle teater og børneunderholdning i 30 år og mener nok at vide, hvad der skal til for lave professionelle forestillinger.

Afslaget på 'Hunden Ib' opfatter han derfor mest som mangel på brede kompetencer i 'dommerpanelet' – som han konsekvent kalder Refusionsudvalget i sin dialog med Teateravisen…

»Det er kedeligt, hvis man anlægger en smal betragtning på børneteater. Men kvalitet har mange former, og kvalitet er også en smagssmag, hvor det i meget højere grad burde være arrangører og publikum, der vurderer, om det, de ser, lever op til deres forventninger,« siger han, og lancerer dermed endnu en konkret kritik:

»Der mangler ganske enkelt repræsentanter fra biblioteker, kulturhuse m.fl. i dommerpanelet, når forestillinger skal til showcase. Alle dem der skal købe forestillinger. Det virker som meget ensrettet, hvad der kan bedømmes som gode teateroplevelser for børn. På mig virker det, som om det mest er eksperimenterende teater, der bliver godkendt,« siger Niels Ingolf.  

Det skal dog for en ordens skyld nævnes, at et af Refusionsudvalgets medlemmer er udpeget af Danmarks Teaterforeninger og dermed repræsenterer arrangørerne.

Old School…

Han uddyber gerne – med udgangspunkt i sine oplevelser på showcase:

»Jeg føler ikke, at vi fik en seriøs vurdering af dommerpanelet. De kigger ikke på det, det er, men efter det som de vil have,« siger han.

Trods afslaget bad Niels Ingolf dog ikke i første omgang om en uddybende telefonsnak med udvalget, som alle afviste ellers bliver tilbudt, men det har han så siden rådet bod på.

Omend ikke til den store tilfredshed:

»Jeg er så blevet ringet op af formanden for udvalget, der kun kunne afse 15 minutter til en snak, da han havde pause i en forestilling. Og det blev jeg ikke meget klogere af. Han mente, at vores forestilling virkede for 'Old School' og at man blev sat tilbage til 1970'erne med det udtryk, som vores forestilling har.

Men jeg har svært ved at forholde mig til, hvad der skulle være galt i det. Og tænker lige på en bemærkning, der faldt ved showcase, om at vi var gamle. Dommerne syntes måske, at vi er for gamle til at lave teater. Men vi var ikke klar over, at der også var aldersbegrænsning!?,« lyder det fra Niels Ingolf  – der i øvrigt er fra 1955.

Hunden Ib skal ikke laves om

»Et bredt kulturliv er vigtigt – og man skal lade folk selv bestemme, hvad der er god underholdning/godt teater. Hvorfor skal der sidde fem dommere og bestemme det. De har måske ikke specielt forstand på netop det som vi laver og til den målgruppe‚« siger Niels Ingolf, der udover arbejdet med teaterforestillinger selv har en bred erfaring med det, som han bredt benævner børneunderholdning  som den bl.a. kan opleves i storcentre, på torve m.v.

Således kan man på Det Ny Dukketeaters hjemmeside læse, at han er professionel artist, tidligere rockmusiker og børneteaterinstruktør, og at han bl.a. har arbejdet en halv snes år som figuren Safari Simon i Aalborg Zoo, ligesom han gennem de sidste 17 år har været fast entertainer i Aalborg Storcenter.

Men her og nu gælder det altså kampen for at få refusionsgodkendelser til Det Ny Dukketeaters teaterforestillinger.

Og Niels Ingolf har ikke opgivet ævred efter afslaget på 'Hunden Ib'.

Den skal dog ikke prøves af igen på en ny showcase, for som Niels Ingolf siger, så har den netop den form, som forfatter og tegner ønsker – og det skal der ikke laves om på.

»I min verden er kunst noget, der handler om den enkelte person, der udvikler noget, som andre ikke gør. Der er meget plagiat i kunst, men netop med 'Hunden Ib' har vi udviklet et nyt koncept. Og det kendte udvalget vist ikke meget til.«

Sammenligninger

'Hunden Ib' er for de helt små, de 2-5-årige, som er den gruppe, Det Ny Dukketeater har specialiseret sig i.

»Det handler om at skabe tillid og vække deres interesse, og det kræver erfaring, som vores teater har. Jeg har bl.a. set en småbørnsforestilling ved en anden lejlighed og en film på teatrets hjemmeside: Hun er rigtig god, og det er helt forståeligt, at hun får refusion, men jeg synes, at vi laver en forestilling med en kvalitet, som ligger helt i tråd med den forestilling,« siger Niels Ingolf

Han er ikke bleg for at antyde, at det måske er nemmere at få godkendt en forestilling, hvis man er kendt i miljøet, men undrer sig samtidig såre over, at et refusionsudvalg kan finde på at afvise fornyet refusion til en forestilling, som har været godkendt i mange år:

»Det er jo total mangel på tillid til tidligere udvalgs afgørelser.«

Nu gælder det Prop og Berta

Men selvom Niels Ingolf altså ikke agter at lade dommerpanelet tage fornyet stilling til 'Hunden Ib', så skal Det Ny Dukketeater alligevel atter på showcase til januar – denne gang med forestillingen 'Prop og Berta' – der som bekendt også er populære figurer hos børnene. 

Niels Ingolf fortæller, at Warner ejer Prop og Berta, men at Det Ny Dukketeater har teaterrettighederne på Prop og Berta på licens-basis. Bent Solhof (1937-2016) nåede at udgive fire bøger og 18 cd'er med fortællinger om den lille tykke mand Prop og hans ko Berta. I 2000 blev der lavet dukkefilm, instrueret af Per Fly, mens Holbæk Teater i 2016 producerede en rap-udgave, som i øvrigt blev genopsat i starten af 2018. Her var Det Ny Dukketeater med på råd, da rap-forestillingen blev skabt.

Men til januar gælder det altså Det Ny Dukketeaters forestilling. Som allerede er spillet godt varm. Niels Ingolf fortæller, at man når året er omme, vil have spillet den omkring 120 gange. Indtil videre altså uden refusionsgodkendelse.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere