Af: Carsten Jensen

20. september 2010

Da festivalen gik i hundene

Der var regn og blæst og en pris til Teater Hunds to ankerkvinder, da Horsens Børneteaterfestival afviklede sin 25. festival med fuld styr på arrangementet. Med 35 teatre, knap 40 forskellige forestillinger og næsten 90 opførelser var der også fuld blus på teaterkunsten.

(19.9.2010) Der stod en del blæst om den nye festivalkoordinator ved årets nys afsluttede jubilæumsudgave af Horsens Børneteaterfestival.

Der VAR dog kun tale om vejret, for Stine Kamstrup Knudsen fik en rigtig god start i sit nye job med en festival, hvor alting fungerede perfekt – bortset altså fra vejret. Garvede festivalrotter ynder jo legenden om, at det altid er godt vejr ved årets arrangement, men i år blev vi præsenteret for styrtregn fredag, blæst lørdag – og så endelig mere ’normale’ og behagelige tilstande søndag.

Også andre ting var anderledes i den 25. udgave af børneteaterfestivalen. Således var debatforum spredt ud over hele weekenden med punktvise oplæg, diskussioner og andre arrangementer – herunder seks teatres præsentation af næste sæsons forestillinger – og det fungerede tilsyneladende forbavsende godt. Ikke mindst når man tager i betragtning at mange formidlere normalt ikke er til at rokke fra deres tidskrævende og voluminøse forestillingsprogram, når først de er oppe i fart…

Også et legetelt med tumledyr og et legeskab med udendørs musikinstrumenter ved et par af spillestederne var en firmasponsoreret nyskabelse, men her var vejret måske ikke helt med på ideen i år.

Borgmesterord og klovnemimik

Ellers klappede alt – ikke mindst publikum efter de mange forestillinger i en festival, der i lang tid forud for arrangementet kunne melde næsten udsolgt af de 8.000 gratis, fortrykte billetter til de knap 40 forskelligartede teateroplevelser. Således var uafhentede adgangskort en særdeles eftertragtet vare i billetudleveringen på Horsens Ny Teater festivalweekenden igennem. Men som vanlig var der også rigtig mange, der tog chancen – og med held – til at komme billetløst ind i teatervarmen.

Festivalen blev afviklet i aldeles god ro og orden og med det privilegium af spillelokaler i gåafstand, som har været med til at gøre festivalen så populær blandt ikke mindst de tilrejsende formidlere og teaterfagfolk. Dog kunne man se, at en ny placering af spillested på Ungdomsskolen tydeligt overraskede en del af de tililende publikummer…

Til det fine åbningsarrangement fredag aften var byens borgmester mødt op for at sige byde velkommen til festival. Jan Trøjborg er nemlig som sin forgænger, Vagn Ry Nielsen, en sympatisk mand, der gerne giver festivalen et par ord med på vejen. Og som formand for Kommunernes Landsforening (KL) også en travl mand. Det kunne da også tydeligt høres, at det var en embedsmand, der havde forfattet talen, som ikke passede rigtig godt i Trøjborgs mund, selvom den havde det forventede indhold ved kort at skitsere festivalens 25-årige historie og forankring i byen – og med en række uforpligtende superlativer om børneteatrenes store indsats m.v.

Og så sad man der og tænker, at det dog kunne have været så meget hyggeligere med nogle få uforberedte borgmesterord i stedet. Måske et punktnedslag fra hans egen barndom eller et par personlige bemærkninger om kulturens nødvendighed – eller om alt besværet i KL med at sikre kommunerne økonomisk råderum eller…

Til gengæld kom der ikke mange ord eller lyde ud af den efterfølgende åbningsforestilling, hvor Paolo Nani diverterede med ’Jekyll & Hyde – en klovns opgør med sig selv’. Og publikum – kunne man tilføje, for klovnen smed vand ud over tilskuerne og fik flere sagesløse unge i aktion på scenen.

Hundekunster gav pote

Og så ellers direkte til lørdagens uddeling af Horsens Kommunes Børneteaterpris, der består af rare 25.000 kr. og Kaj Rugholms smukke skulptur.

Meget passende for en jubilæumsfestival gik prisen for første gang til TO personer på én gang – om end det kneb noget med at få dem på scenen til hæder og klapsalver. Methe Bendix var nemlig gået på toilettet, inden prisen blev annonceret – og så måtte medprismodtager Anne Dalsgaard på hastig eftersøgning, inden de to kunne entre hæderspodiet.

Dermed være også afsløret, at prisen altså gik til de to ankerkvinder bag en af de senere års helt store børneteatersucceser, Teater Hund, der har stort succes hos både anmeldere og købere.

Og så fik man ellers en særforestilling fra de to kvinder, inkl. en lille takkesang, som de selvbevidst havde indøvet, da de var til festival i Horsens for allerførste gang for nogle år tilbage:

’Pas nu på med den rollator, vi skal frem’ lød første linje (på melodien ’Du må få min sofacykel, når jeg dør’) – fordi de opfattede sig som unge, men hurtigt fandt ud af, at de nok mere var nye end unge – og at der slet ikke vankede nogen pris det år…

Og så var der tak til alle i og fra ’hundekennelen’ og særligt til teatergruppen Batida, der havde taget så godt imod dem, da de i sin tid tog turen fra voksenteatret (Får 302) og ind i den pulserende børneteaterverden. Det havde andre også – og så fik hele området også lige et par ord med på vejen om den fantastiske solidaritet og hjælpsomhed, som børneteatrene altid udviser over for hinanden, selvom man jo i princippet er konkurrenter.

Så meget gang i hundekunsterne var der, at Anne Dalsgaard også lige fik hevet sit bulgarske kvindekor på 20 personer – de var til stede, fordi de medvirkede i en af festivalens forestillinger (Teater Vivas ‘De gyldne æbner’) – så de kunne give et nummer.

Når forestilling nr. ni er et jubilæum

Men Methe Bendix (kunstnerisk leder og instruktør) og Anne Dalsgaard (skuespiller) løb altså med prisen, motiveret bl.a. i Teater Hunds unikke sceniske udtryk, barokke humor og farverige forestillinger, der trods den legesyge karakter både kan undre og skabe debat.

Teater Hund blev stiftet i 2003 af Bendix (f. 1959) og Dalsgaard (f. 1963), der kom med erfaringer fra voksenteatret, performance- og danseteatermiljøet. Methe Bendix blev også prist tidligere på året, da Statens Kunstfonds Film- og Scenekunstudvalg præmierede (100.000 kr.) hendes instruktion af Teater Hunds forestilling ‘Tab & Vind’. Teatrets aktuelle forestilling, som var med på festivalen i Horsens er dog ’Tro, håb & MAGI’, der bl.a. blev honoreret med fem stjerner i børneteateravisen.dk. Tidligere har teatret bl.a. produceret ’Far, Mor og Børn – hver dag!’, ’Tænk engang’ og ’Sig vov til din angst’.

Og helt i Teater Hunds uhøjtidelige stil har man valgt at kalde teatrets kommende og niende forestilling for ’HUND 9?- en jubilæumsforestilling om og af GLÆDE’. Den dukker op som gæstespil på AnemoneTeatret i København til foråret.

Børneteateravisen.dk bragte i foråret et interview med Methe Bendix om Teater Hunds særlige måde at lave teater på, ’Det er ikke med vilje!

Masser af anmeldelser

Deres udsendte, der nåede en halv snes forestillinger, afbrudt af en hel del gode snakke med teaterfolk og formidlere m.fl. – en aktivitet, der jo også er en væsentlig del af festivalen – sluttede af med Graense-Loes’ særegne punk-poetiske teaterhørespil, ’Undertiden lever man’.

Og det gør Horsens Børneteaterfestival da bestemt osse denne energisk weekend hvert år.

Teaterkunst for alle aldersgrupper og på mange niveauer var der i hvert fald nok af. Og for de festivalgængere i form af formidlere og andre, der gerne vil have andres vurderinger af festivalens forestillinger, er børneteateravisen.dk leveringsdygtig i anmeldelser af rigtig mange af festivalens forestillinger, som forlods har været i anmeldernes søgelys.

Portalens anmelderi-virksomhed var dog også i aktion i Horsens, og derfor vil anmeldelser af resten af festivalens deltagende forestillinger blive bragt i løbet af de kommende måneder – indimellem anmeldelser af nye forestillinger fra de stationære teatre og den resterende halve snes lager-anmeldelser af turneteaterforestillinger, der stadig presser sig på fra den store festival i Esbjerg i april. For det er jo på festivalerne, at børneteateravisen.dk’s anmeldere for alvor har mulighed for at se og vurdere de mange turneteatre.

Seneste artikler

Seneste artikler

Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere