Christian Lollike stopper som kunstnerisk leder af teatret SORT/HVID med udgangen af indeværende teatersæson.
Han overtog i 2011 ledelsen af det daværende CafeTeatret, som tre år senere skiftede navn til SORT/HVID. I november 2014 brændte det meste af teatret i Skindergade, og først tre år senere blev et nyt teaterhus etableret i en tidligere slagteribygning i Kødbyen.
Med Lollike som bannerfører for en hårdtslående profil som politisk teater har SORT/HVID stået for en lang række provokerende forestillinger, hvor ikke mindst ’Manifest 2083’, der byggede på den norske massemorder Anders Breiviks manifest, skabte international debat.
Andre opsigtsvækkende forestillinger og samarbejder med bl.a. Aarhus Teater har sikret Christian Lollike en unik status som dramatiker og instruktør – og adskillige priser.
Hans sidste forestilling som direktør og instruktør på SORT/HVID bliver operainstallationen ’Orfeo’, der spiller som totalteater i foråret 2023.
’Det har altid været interessant og sjovt at være på SORT/HVID. Jeg har ingen konkrete grunde til at forlade SORT/HVID andet end lyst til at prøve at gå nye veje’, lyder det bl.a. fra Lollike i en pressemeddelelse fra teatret
Det kunne være interessant, om disse veje bl.a. kunne føre Lollike omkring dansk ungdomsteater, ihukommende hans forestilling for Odsherred Teater helt tilbage i efteråret 2005, ’Underværket – The Re-Mohammed-Ty Show’ (for 14 år og op).
Det rockende og rullende konfrontationsteater fik unge tilskuere op af stolene, lød det bl.a. i Randi K. Pedersens anmeldelse i BørneTeaterAvisen, hvor hun skrev: ’Inspireret af kunstneren Karl Heinz Stockhausens påstand om terrorangrebet på World Trade Center som et ultimativt kunstværk går han tidens tilstand grundigt efter i sømmene. Resultatet er ikke noget kønt syn og langt fra betryggende. Men wau, hvor er det fandens flot!’
Der er givet flere af landets ungdomsteatre, der vil hilse et sådan samarbejde meget velkommen…
(Billedet: Christian Lollike forlader posten som kunstnerisk leder af SORT/HVID, men fortsætter givet med at lave provokerende forestillinger. Foto: Zuhal Kocan)
(caj)