Af: Carsten Jensen

22. juni 2010

Børneteater i udbud

Odense Kommune har besluttet at afsøge markedet for professionelle børneteatre, inden man vælger sit tredje lille storbyteater for perioden 2011-15. Skægspire skal dermed kæmpe for at bevare sin mangeårige status som byens børneteater. Sidste nyt: Udbudsrunde udskudt!

Odense Byråd vedtog 16. juni, at man vil have flere kandidater at vælge imellem, når tjansen som professionelt børneteater i form af lille storbyteater i Odense skal besættes for 2011-15.

Det betyder, at kommunen sender sit nuværende børneteater, Skægspire, ud i en nervepirrende udbudsrunde om at have fast tilholdssted og økonomi i perioden 2011-15. Det handler om 3,1 mio. kr. i årligt tilskud samt gratis husleje i Teaterhuset, som man skal dele med Den Fynske Opera og Teater Momentum, der er byens to øvrige små storbyteatre.

Dermed har Odense Kommune skåret antallet af små storbyteatre fra fire til tre – idet Odense Internationale Musikteater fremover må nøjes med at være projektteater – som kommunen dog vil sikre med en ’flerårig aktivitetsaftale’.

Der er ansøgningsfrist 15. september 2010 for professionelle børneteatre, der ønsker fast ophold i Odense fra 1/7 2011 – 31/6 2015. Allerede før beslutningen om at sende byens børneteater i nationalt udbud havde andre dog budt ind på opgaven: Nørregaards Teater og en lokal samarbejdskonstellation under navnet Teater Unika, bestående af Mimeteatret, Teater Blacklight, Ingrid Kristensen, Teatret Katakomben og Svanen – Dansk-Tjekkisk dukketeater.

Børneteater siden 1979

Det er en alvorlig streg i regningen for Odenses faste børneteater gennem over 30 år, at man nu (atter) skal ud og kæmpe for eksistensen, efter i øvrigt i ganske mange år at være blevet holdt i særdeles stramme økonomiske tøjler af kommunen.

Skægspire har haft fast scene forskellige steder i byen, men i øvrigt også turneret med flere teatrets forestillinger. Fra starten i november 79 og de følgende år fik Skægspire tilskud fra kommunen sådan cirka fra forestilling til forestilling, inden man fra 1. januar 1986 fik hevet en egnsteaterkontrakt i land – som altså siden blev udskiftet med status som lille storbyteater og fast plads i Teaterhuset sammen med byens teatre andre små storbyteatre.

Skægspire har gennem alle årene haft primær fokus på forestillinger for de mindste aldersgrupper, hvilket i mange år blev suppleret af tilstedeværelsen af teatre som Banden og siden Gadesjakket, der lavede forestillinger for de større aldersgrupper.

Banden er gammel historie, og Gadesjakket måtte dreje nøglen om for flere år siden.

Siden har teatre som Mimeteatret, Svanen – dansk-tjekkisk dukketeater og Teatret Bagage været medspillere på det odenseanske børneteatermarked – de to sidstnævnte teatre dog også i tæt aldersgruppemæssig konkurrence med Skægspire.

’Kunstnerisk og økonomisk stagnation’

Og selvom Odense Kommune fortsat ønsker at have et fast producerende børneteater, har man måske nu kig på et teater, der rummer en større aldersmæssigt og kunstnerisk spændvidde.

Der er i hvert fald næppe tvivl om, at beslutningen om at lade Skægspire konkurrere om fortsat at være byens professionelle børneteater bl.a. bunder i den evalueringsrapport, som Odense Kommune netop har fået lavet om Skægspire og de tre øvrige små storbyteatre.

Således hedder det i en udtalelse fra By- og Kulturforvaltningen med udgangspunkt i evalueringen:
’Evaluatorerne peger på en række udfordringer og udviklingspotentialer for Teatret Skægspire, som alle efterlader et indtryk af et teater, der både organisatorisk og kunstnerisk trænger til nytænkning og revision af arbejdsprocesser og tankegange. Evalueringen harmonerer med By- og Kulturforvaltningens indtryk af Skægspire som et teater, der er stagneret kunstnerisk og organisatorisk’.

Evalueringen af Skægspire er foretaget af konsulenterne Karen Hannah og Kirsten Dahl. Førstnævnte er bl.a. kendt for sin medvirken til ’Ønskekvistmodellen’, der er et redskab til at vurdere kunstnerisk kvalitet i performativ kunst – som også er blevet brugt i forbindelse med evalueringen – mens Kirsten Dahl bl.a. er egnsteaterkonsulent, anmelder på børneteateravisen.dk og forfatter til Redegørelsen om professionel dansk scenekunst for børn og unge.

Nørregaards Teater klar i kulissen

De to evalueringskonsulenters rapport (pdf
) består bl.a. af en større gennemgang af Skægspires kunstneriske og økonomiske råderum, hvoraf sidstnævnte ifølge teatret i høj grad begrænser førstnævnte.

Skægspire fortæller selv i rapporten, hvordan man oplever at ’de økonomiske rammer gennem de seneste år er blevet stærkt udhulet gennem øgede overenskomstmæssige økonomiske krav til teatrene (pensioner mm.) samt generelle produktionsmæssige fordyrelser’, der bl.a. har gjort, at man har måttet opgive at have et fast ensemble og at lave større produktioner, hvilket igen har ført til mindre synlighed for teatret.

Evalueringsrapporten gennemgår i øvrigt flere af teatrets seneste produktioner og slutter af med en række ’udfordringer og udviklingspotentialer’ for såvel Skægspire som for Odense Kommune i relation til sidstnævntes ønske om fortsat at have et professionelt børneteater og et velfungerende børneteatermiljø.

Men noget tyder altså på, at kommunen har valgt at afsøge markedet for andre aktører, inden kontrakten for det børneteaterproducerende lille storbyteater 2011-15 underskrives.

Nørregaards Teater – med friske Reumert-succeser og et af landets største udbud af børneteaterforestillinger i bagagen – har allerede tilkendegivet deres interesse, men andre af landets professionelle børneteatre vil givet være interesseret i fast scene og fireårig kontrakt.. Hvor mange vil vise sig, når ansøgningsfristen udløber 15. september.

SIDSTE NYT:

Ikke så snart havde byrådet besluttet at afsætte penge til et producerende børneteater i Odense og sætte opgaven i udbud, før man på et efterfølgende forligsmøde nu har besluttet at sætte udbudsrunden i bero.

I en skrivelse fra kulturkonsulent Trine Spliid Bech, Odense Kommune, hedder det:

‘Den tekniske forklaring er, at man i 2007 tilførte de små storbyteatre ekstra midler, da det nationalt blev besluttet at fritage gadelys for afgift, og der således kom ekstra penge i kommunekassen. Den afgift er nu indført igen, og derfor skal pengene findes igen. Man har så i første omgang kig på de områder, som i 2007 fik tilført de ekstra midler. Der arbejdes på at finde en løsning, men indtil videre er processen omkring børneteaterudbuddet sat
i bero. Der kommer ikke til at ske noget før på den anden side af sommerferien, hvor forligspartierne mødes igen’.

Hvis det så ender med, at en gadelysafgift betyder, at forvaltning og politikere vil prioritere alle midlerne til små storbyteatre til de to voksenteatre og helt droppe børneteatret, må man sige, at de de har en særdeles interessant måde at lave kulturbudgetter på i Odense…

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere