Af: Carsten Jensen

28. januar 2016

Børn og unge indtager Folketeatret

Så bliver der atter spillet teater for børn og unge på Folketeatret i København, der efter endt ombygning har etableret 'U - teater for dig', som er skabt i samarbejde med pop-up-teatret Filiorum. Folketeatrets chef, Kasper Wilton, ser frem til at kunne præsentere kvalitetsbørneteater, hvor repertoiret kurateres af en 'autonom' og innovativ aktør på børneteaterområdet.

Fra februar 2016 bliver der atter spillet teater for børn og unge i Nørregade, hvor det nye initiativ hedder 'U – teater for dig'.

Folketeatret har indgået et samarbejde med det Gentofte-baserede pop-up teaterspillested Filiorum, der gennem to sæsoner har været med til at sætte professionelt teater for børn og unge på landkortet i Gentofte Kommune med bl.a. mini-teaterfestivaler og udviklingen af projekt Scenekunst på Skoleskemaet.  

Filiorum skal stå for kuratering af repertoiret på den nye børnescene og tilhørende aktiviteter som kunstnerisk laboratorium til bearbejdelse af teateroplevelsen m.v.

Dermed er der skabt en innovativ afløser for den hedengangne Børnescenen, der blev etableret i kølvandet på fusionen mellem Folketeatret og turnevirksomheden Det Danske Teater (i 2007) og fungerede som en åben scene for børneteater i perioden 2008-13 med økonomisk tilskud fra Københavns Teater (nu Det Københavnske Teatersamarbejde). Da det bortfaldt, valgte Folketeatret at lukke Børnescenen i 2013.

Revitaliseret Børnescene

Men det rettes der altså op på nu, fortæller Folketeatrets direktør, Kasper Wilton, der har fundet økonomien til projektet via de seneste års positive økonomiske resultater for teatret. 

»I sæsonerne 2014/15 og 2015/16 har Folketeatret ikke kunnet præsentere børneteater på grund af ombygning af foyer og renovering af Snoreloftet og Store Scenes sal.

Efter gode erfaringer med at præsentere børneteater på Folketeatret i fem tidligere sæsoner, har vi besluttet at investere udviklingsmidler i at 'revitalisere' Børnescenen.

Der er ikke budgetteret med overskud, men en aktivitet, som sammen med andre initiativer skal øge interessen for at gå i teatret både hos børn, unge og voksne, samt som et tilbud til institutioner og skoler.

»Vi havde to ting, vi ville: Præsentere kvalitetsbørneteater og sikre at repertoiret og dermed børnescenen kunne køre 'autonomt', kurateret, fordi vi synes, at de, der har forstand på børneteater, skal stå for børneteater,« fortæller teaterchefen, der altså bad Filiorum og dets stifter og leder, Clarissa Meister-Petersen om at løse opgaven.

Snoreloftet og omegn

Hun foreslog som noget af det første at droppe navnet Børnescenen og kalde det for 'U – teater for dig', bl.a. fordi man efter den store ombygning af Folketeatret ikke længere har en egentlig børnescene, selvom der primært spilles på Snoreloftet.

»Men i udgangspunktet er Snoreloftet ikke 'U's faste spillested. I princippet kan en U-aktivitet foregå hvor som helst i huset, på Hippodromen, i foyeren eller i Ørstedsparken for den sags skyld! Så mere end at tale som 'U' som en 'scene' taler vi om 'U' som et initiativ,« siger hun. 

Da Snoreloftet både er en del af balkonfoyeren og et multifunktionelt rum, agter man at udnytte det, så når der vises forestillinger i 'U – teater for dig'-regi på Snoreloftet, vil scenografien fra den dagsaktuelle forestilling stå til skue for aften-publikummer der går til pause fra Store Scene eller Hippodromen og således får et pust af børneteater med i oplevelsen…

Samtidig fortæller Kasper Wilton, at selvom man efter ombygningen ikke har en egentlig børnescene, så håber man indenfor en overskuelig tidsramme at etablere en egentlig scene til børneteater på etagen over Snoreloftet.

Hæng ud i foyeren

Men ideen med en 'vandrende' 'U'-aktivitet giver også de unge besøgende mulighed for at opleve et stort teater med mange rum:

»Børnene og de unge tager ofte rum i brug på anderledes og overraskende måder, end de måske oprindelig var tænkt, og vi håber, at de vil 'hænge ud' i Folketeatrets nye foyer, for den må meget gerne bruges. Og at de ved at besøge Folketeatret bliver introduceret til 'teatret' som en naturlig del af deres liv. Et relevant sted, en kulturinstitution, som er vedkommende også for dem. Vi er et teater, der allerede producerer rigtig mange forestillinger hver eneste sæson, og at vi nu sætter skub i noget yderligere, gør vi fordi vi kan og ikke kan lade være, og fordi vi som institutionsteater også har lyst til at række ud og samarbejde på tværs af branchen,« lyder det ganske entusiastisk fra Kasper Wilton, der også har blik for, at de nye aktiviteter også er med til at opfylde de aktuelle politiske ønsker for skolens møde med det omkringliggende samfund og dets nøgleinstitutioner, som det fremstår i skolereformen.

Helt konkret ser han også frem til at præsentere teatrets nye små og lidt større gæster for de kreative efterbearbejdelsesmuligheder, som Filiorum har udviklet og tilbyder i forbindelse med 'U'-forestillingerne.

Kunstnerisk laboratorium og inspirationsmøde

»Vi tilbyder det kunstneriske laboratorium i 'U'-regi som en forlængelse af oplevelsen i teatersalen. Efterbearbejdelse og det at lade teateroplevelsen lagre sig hos børnene og de unge har været et element for samarbejdet mellem Filiorum og Folketeatret fra begyndelsen,« siger Clarissa Meister-Petersen, der også har andre planer, hvor konceptet 'Scenekunst på Skoleskemaet' også kunne være en mulighed. (Se mere på Filiorums hjemmeside).

»Vi arbejder p.t. på at identificere og afprøve forskellige muligheder. Det er ikke utænkeligt, at undervisning kunne tilbydes i forlængelse af en forestilling, der spiller i 'U'-regi, ej heller i forlængelse af en given egenproduceret Folketeater-forestilling,« siger hun og påpeger, at 'U – teater for dig' både er et tilbud til forældre og bedsteforældre med børn og børnebørn, men bestemt også er målrettet skoler og institutioner.

»Derfor har vi inviteret alle hovedstadens lærere og pædagoger til inspirationsmøde den 4. februar, hvor vi viser forestillingen 'Al tid i verden' og går i dialog omkring mulighederne for at bruge kunst og kultur og ikke mindst teater i det faglige og pædagogiske arbejde med børn og unge – og som forskning viser kan spille en stor positiv rolle for børnenes sociale og kognitive udvikling,« siger hun.  

En åben dør for godt børneteater

Men nu er børne- og ungdomsteater altså på vej tilbage i Folketeatret – i form af de gæstespil, som Filiorum udvælger helt uden indblanding fra Folketeatrets side, men  som markedsføres som en aktiv del af Folketeatrets gæstespilsrepertoire og aktiviteter:

»De forestillinger, som Folketeatret præsenterer som 'U – teater for dig', er gæstespil i traditionel forstand, og ideen er, at Folketeatret åbner sig overfor teatre, der producerer specifikt til børnene og de unge, men som ikke nødvendigvis råder over egen scene ligesom vi håber at få endnu flere børn og unge ind på Folketeatret,« siger Kasper Wilton.

»Vi ser således ikke 'U-teater for dig' som en åben scene, men som et initiativ under Folketeatret, der som udgangspunkt ikke har egenproduktioner eller samproduktioner men altså regulære gæstespil, som bliver valgt fordi Filiorum synes, det er noget af det bedste der er at vise.«

Og selvom Folketeatret gennem nogle år har sendt ungdomsforestillinger som 'Hunden er rask' og 'Goebbels Time' på turne tillige med de store familieforestillinger, så har man ingen planer om at producere eller samproducere børneteater til sin revitaliserede børnescene…

»Vi mener, at vi har så meget godt børneteater i Danmark, så ideen er at åbne vores døre for noget af det. Og en længere spilleperiode på et stationært teater med markedsføring vil forhåbentlig styrke de økonomiske vilkår for de børneteaterproducenter, vi kan samarbejde med,« siger Kasper Wilton.

De ser tiden an

'U – teater for dig' byder på tre gæstespil for de små og mellemste aldersgrupper her i sin første halvsæson, mens der ikke er aftalt et bestemt antal forestillinger for den kommende sæson – men den ufravigelige intention er at børn og unge skal møde 'høj scenekunstnerisk kvalitet, der giver publikum mere end blot underholdning', som Clarissa Meister-Petersen udtrykker det.

Og Folketeatrets tilbud om samarbejde med Filiorum er dermed endnu en interessant opgave for det få år gamle pop-up-spillested/teaterforening, hvis kreative ideer omkring børn og unges møder med teater bliver mødt med både interesse og begejstring.

Omkring det nyeste tiltag som 'U'-ansvarlig på Folketeatret er der ikke indgået indviklede konktrakter:

»Vi har en aftale om at evaluere samarbejdet omkring 'U-teater for dig' om nogle måneder og på den baggrund kigge på, hvorvidt samarbejdet skal fortsætte,« lyder det ganske prosaisk fra Clarissa Meister-Petersen.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere