14. februar 2015

Billigere end biffen

Aarhus Teater investerer nu over to millioner kroner i en kampagne, der skal få flere børn og unge i teatret. Det sker ved at sænke billetprisen for unge under 25 år, studerende og elever fra folkeskole- eller gymnasieklasser. For dem bliver prisen 50 kr. pr. billet de to næste teatersæsoner – med tyvstart denne sæson med ungdomsforestillingen 'On Off'.

Dermed er billetten til teatret altså billigere end billetten til biografen, der traditionelt har et bedre tag i de unge.

Men det skal der altså nu kæmpes om i Aarhus. Og satsningen gælder alle teatrets egenproduktioner – lige fra de store teaterkoncerter og musicals på Store Scene til klassikerne på Scala og de eksperimenterende forestillinger på Studio og Stiklingen.  

Også de små, dvs. børn fra vuggestuer og børnehaver, skal mærke de nye tider med billetpriser til 35 kr. for udvalgte forestillinger.

If. teatrets pressemeddelelse er målet, at hver tredje tilskuer i Aarhus Teater skal være under 25 år og således bane vejen for både fastholdelse og fornyelse af publikumsudviklingen.

Det skal læses op mod tal for teaterpublikummet, der de seneste 30 år er faldet med 30 pct. og efterlader den typiske teatergænger som en kvinde på 60+.

Teatrets nye initiativ for at rette op på tingenes tilstand er en ren underskudsforretning, men de to mio. kr. fastholder sigtet mod bedre tider:

'Vi har i forvejen en pæn andel af børn og unge mennesker blandt vores publikum. Det er et ambitiøst projekt, at hver tredje på vores stolerækker skal være under 25 år inden for den 2-årige periode, som satsningen indtil videre strækker sig over. Men netop derfor investerer vi et betragteligt beløb i, at det skal lykkes. Vi har i sæson 2013/14 haft et flot overskud, som primært skyldes øgede billetindtægter. De penge vil vi nu bruge på en måde, som direkte kommer det unge publikum til gode', lyder det fra teatrets direktør, Henning Kærsgaard.

 (caj)   

Seneste nyheder & navne

Seneste nyheder & navne