I dagene 10.–21. juni opførte Batidas rejsevante teatertrup forestillingen ‘Grande Finale’ i Afghanistans hovedstad, Kabul – og selvom for de garvede Batida-folk var det lidt af en anderledes oplevelse. Bl.a. skulle spillestederne holdes hemmeligt forud for rejsen for at undgå at gøre teatret og tilskuerne til mål for terroristangreb.
Om turen har Batidas Søren Ovesen givet følgende korte beskrivelse om de fire forskellige steder, der blev spillet – og den efterfølgende workshop:
‘Første spillested var i den afghanske afdeling af PEN-klubben, hvor en stribe af de højeste pander i byen lod sig rive med og efter forestillingen brugte store ord som ‘revolutionerende teater’. Så to gange på universitetet for teater-, musik- og kunststuderende. Dernæst i ‘Kvindernes have’ ved et stort kvindearrangement i anledning af mors dag for et mylder af kvinder og børn, der formodentligt aldrig har set teater før. Til sidst for en vidunderlig og opmærksom tilskuerskare på ‘Cirkusskolen’, en slags fritidshjem for børn i et yderkvarter i Kabul. Her lægges vægt på færdigheder som f.eks. kraftspring, jonglering og kørsel på ethjulede cykler. Der gives lektiehjælp, et måltid mad, lidt engelskundervisning – og der spilles musik. Et fantastisk projekt i dejlige omgivelser. Støttet af Danmarks CKU (Center for Kultur og Udvikling).
Forestillingen mødte et meget forskelligartet publikum, men alle steder var modtagelsen overvældende. Den kulturelle sult i Afghanistan er stor! Nye udtryksformer, nye tanker som modbilleder til 30 års krig og et sønderbombet kulturliv blev konsumeret med glubende appetit!
Turen blev afrundet med fire dages workshop, der tog udgangspunkt i Batidas særlige udtryksform – deltagerne var teaterstuderende fra Kabuls universitet. 24 unge mænd – og en ung kvinde. Et over-tydeligt billede på et af landets største problemer; den rodfæstede adskillelse af kvinder og mænd.
Det kunne vi ikke sådan lige lave om på! Selvom ingen synes tilstanden er ønskværdig, er der heller ingen der rigtig ved, hvordan den kan forandres. Pigen, der så modigt deltog, fortalte, at det største pres på hende for IKKE at deltage, kom fra de få andre piger på studiet. Tankevækkende!
Workshoppen var livlig. Der blev spillet teater – grænseoverskridende, politisk ukorrekt, humoristisk og legende – som vist aldrig før på det post-stanislavskiske teaterfakultet. Musik, dans og udfordrende opgaver. De seks Batida’er, der underviste, fik lige så meget med hjem som de studerende. Et yderst inspirerende kulturmøde’.
Læs mere om Batida på www.batida.dk