Kulturministeriet har afsat 8,5 mio. kr. til det tre-årige projekt APPLAUS, der skal styrke publikumsudviklingen på scenekunstområdet.
Projektet er forankret hos Udviklingsplatformen for Scenekunst, der bl.a. skal lave publikumsundersøgelser og igangsætte nye udviklingseksperimenter.
Og over to dage, 31. oktober og 1. november, blev Applaus så officielt sparket i gang. Først på Udviklingsplatformen for Scenekunst på Amager, hvor over 100 scenekunstaktører deltog i Kick-Off, der bl.a. bød på oplæg af Mette Wolf, Teaterdirektør for Nørrebro Teater; Jo Taylor; direktør i Morris Hargreaves McIntyre og Doug Buist, chef for CRM og Brand på Shakespeare's Globe.
Dagen efter var der Kick-Off for Applaus på Randers EgnsTeater i forbindelse med årets Egnsteaterkonference.
På de to lanceringsarrangementer kunne projektleder for Applaus, Lene Struck-Madsen, også fortælle om den nyoprettede Applaus-pulje, Open Call – en pulje på en million kroner, som teatre, producenter, scenekunstaktører og formidlere af scenekunst kan søge til publikumsudviklende tiltag i teatersæson 2019/20.
Ansøgningsfristen er 14. december 2018 kl. 12 – med endeligt svar fra ansøgningspanelet d. 15. februar 2019 – og man kan se mere om kriterier, ansøgning m.v. på https://www.applaus.nu/applaus-open-call/
(Billedet: Projektleder for Applaus, Lene Struck-Madsen, ved den officelle lancering af Applaus. Foto: Frida Gregersen)