Af: Carsten Jensen

21. april 2020

Aflyser, afventer – og udskyder

Det er en sørgelig tid for sæsonens teaterfestivaler, hvor mange allerede har aflyst, mens flere afventer nye udmeldinger om store events og forsamlinger eller arbejder med planer om anderledes afviklingsmåder af noget, der kunne ligne en festival. Ikke mindst gadeteaterfestivalerne står nu for skud.

I denne uge skulle Aprilfestival 2020 have fyldt Holbæk med turnerende børne- og ungdomsteater.

I skyggen af covid-19-situationen blev det den største aflysning af en række teaterfestivaler. Holbæk får dog på et senere tidspunkt sin festival og kan formentlig bruge hele masterplanen og skabelonen fra i år til den kommende festival – i mellemtiden forsøger Horsens Teaterfestival på forbilledlig vis at komme teatrene til undsætning med en stærkt udvidet udgave af årets festival til september. Hvis planen om at åbne for større arrangementer fra udgangen af august eller holder.

Aprilfestival blev dog ikke engang den første festivalaflysning: En helt ny af slagsen med teater for børn, unge og voksne – Hvidovre Teaterfestival – skulle have været afviklet i uge 13, men måtte altså aflyse sin allerførste festival, hvor programmet bød på 12 forestillinger og 18 opførelser. Man lover dog at vende tilbage næste år i uge 13.

Hvidovre Teaterfestival er etableret i samarbejde med egnsteatret Vestvolden, Hvidovre Bibliotekerne og Kultur & Fritid i Hvidovre Kommune. Men Teateravisen fik aldrig nogen info fra arrangørerne og nåede derfor heller ikke at præsentere den, før den ikke længere var der… 

Den manglende udmelding ses også hos andre mindre og mellemstore festivaler med meget lokal fokus, herunder dem med gratis billetter til de lokale børn (som fx Aarhus Børneteaterfestival (sep./okt) og Herning Børneteaterfestival (november) – men denne portal vil altid gerne dele gode nyheder og initiativer på alle niveauer…

En sørgelig liste

Men her og nu bliver det altså mest den sørgelige fortælling om en masse aflyste eller i bedste fald stærkt reducerede festivaler – som det fremgår af vedstående faktaboks, efter at Teateravisen har kontaktet arrangørerne af de kommende måneders festivaler.  

Der er allerede udmeldt officielle aflysninger af Aaben Dans' SWOP-festival i Roskilde, Danish+ i Aarhus, CPH STAGE i København og HCA Festivals i Odense. Og lige på den anden side af Øresund i det ellers noget mere åbne Sverige: Bibu – Scenkonstbiennal för barn och unga – der er den svenske omend altszå biennale pendant til Aprilfestivalen: Et stort og vigtigt mødested for børne- og ungdomsteatret.

Kigger man på forårets og sommerens andre danske teaterfestivaler, venter givet flere aflysninger eller udskudte arrangementer forude, selvom der endnu ikke er meldt endeligt ud. Dog har Danmarks Internationale Gadeteaterfestivaler, der atter i august skulle turnere rundt med forestillinger i en halv snes danske byer, allerede nu valgt at aflyse, mens den store PASSAGE-festival i Helsingør og Helsingborg, der også trækker samarbejdstråde til gadeteaterfestivalerne på Bornholm og i Næstved, agter at lave en reduceret festival, men som mange af de andre festivaler også afventer nye rammer dikteret af myndighederne.

Allerede aflyst

Men her er udmeldingerne i nogenlunde kronologisk orden fra de mange planlagte teaterfestivaler i de kommende måneder.

* SWOP – den internationale dansefestival for børn og unge meldte ud 25. marts, at man aflyste de 11 produktioner, 50 shows og workshops m.v. (se note).

* Danish+ – den internationale showcase, der skulle have været afviklet i Aarhus i starten af maj, blev også aflyst i slutningen af marts, Her skulle 12 udvalgte danske forestillinger have spillet på engelsk for 60-80 udenlandske opkøbere (se note).

Festivalen arbejder nu på en form for digital formidling, så kontakten mellem producenter og opkøbere kan fastholdes. 'Men jeg ved jo selv, hvor stor forskellen er på at se noget live og at få en digital trailer ind ad døren', som arrangøren Teatret Gruppe 38's leder, Bodil Alling har udtalt til iscene.dk

* CPH STAGE, der skulle have været afviklet 28. maj til 6. juni i København og vel er en slags Aprilfestival for voksenteater, dog med ungdomsteater indlejret i programmet, kastede håndklædet i ringen midt i april (se note).

Også her arbejdes på et online-set-up til at fastholde brancheaktivister m.v. – og en udmelding om, at CPH STAGE vender tilbage i 2021.

Dans og dukker på vippen

* SubURBAN DANCE FESTIVAL, der skulle have været afviklet i juni med Dansekapellet i København NV som centrum, er også aflyst – eller måske blot udskudt. Festivalen er baseret på urban dans og inviterer gæster fra udlandet som optræder og samarbejder med danske dansere. Hovedparten af forestillinger, kooperationer, battles, workshops i 2020 er med britiske dansere og koreografer, bl.a. Breaking Conventions, som p.t. er under lockdown, fortæller Dansekapellets leder, Cher Geurtze:

»SubURBAN-festivalens undertitel er' BREAXIT' og handler om at være isoleret og at stå udenfor. Rimelig aktuelt,« lyder det tørt fra Cher Geurtze, der fortæller, at Dansekapellet forsøger at få alle medvirkende og forestillinger flyttet til nye datoer i efteråret 2020, men at man ikke kan melde ud, før alle aftaler er på plads.

 * Puppet Junior – en lille udendørs dukketeaterfestival for børn, der hvert andet år arrangeres af Børnekulturhuset Sokkelundlille sammen med tre andre bydele (Nørrebro, Bispebjerg, Brønshøj og Amager), er sat til midt juni, men her afventer man som ved de fleste andre byrums-festivaler kommende udmeldinger om forsamlingers størrelse og muligheder, lyder det fra Conni Humeniuk, leder af Børnekulturhuset Sokkelundllille, der også står bag børnekulturfestivalen Cirkusvognen i august.

Nu med færre ord…

* Words Festival 2020 – rubriceret som Nordens største fortælle-festival med danske og udenlandske fortælleteaterforestillinger, står foran sin 8. festival i Helsingør og vil forsøge at gennemføre en festival under en eller anden form, lyder fra festivalleder André Andersen, der selv er aktiv med sit teater, André Andersen SOLO.

»Som udgangspunkt har vi skåret festivalen ned til halvanden dag: Et åbningsshow fredag aften og så hele lørdagen, vel vidende at det også kan blive til mindre – men vi arbejder ud fra en præmis, hvor vi hele tiden tager den omstillingsparate hat på, så vi kan tænke 'ok, hvad gør vi så?',« fortæller han og opremser udfordringerne i form af antallet af mennesker til de enkelte events, evt. kun forsamling udendørs osv. – »og i sidste og værste ende, så afvikler vi en online-festival.«

Som det ser nu lige ud, bliver der ca. 15 fortællere mod normalt 25 – og man har af forsigtighedshensyn kun booket en enkelt udenlandsk fortæller – og så dropper man et egentlig børneteaterprogram med refusionsgodkendte forestillinger, men blandt fortællerne er der dog stadig en håndfuld børneteaterfolk.

»Vi glæder os til at lave en Words-festival med kæmpe positiv indstilling overfor de udfordringer, tiden bringer, og så håber vi at folk vil bakker op om festivalen, uanset formen, i sammenhold hver for sig-ånden, som har været så fin i den sidste tid,« lyder det André Andersen. 

Der afventes…

Og så når vi frem til juli, hvor gadeteaterfestivalerne for alvor tager byrummet i besiddelse. I hvert fald i såkaldt normale tider.

* Bornholms Internationale Gadeteaterfestival, der arrangeres af Bornholms Teaterforening og er placeret i slutningen af juli og i år har 10-års jubilæum, afventer p.t. situationen.

Fra Sanne Prag lyder det på vegne af festivalgruppen:

»Vi afventer, hvad der sker i miljøet og mere detaljerede udmeldinger fra myndighederne og håber stadigvæk på at kunne gennemføre festivalen 23.-26. juli i en eller anden form. Festivalen er jo under åben himmel, så måske med flere mobile forestillinger, hvor publikum ikke skal samle sig? Og måske kun med danske grupper? 

Der er mange afgørende uafklarede spørgsmål. Vil internationale grupper kunne krydse landegrænser? Hvordan og hvor mange vil kunne samle sig, når Danmark er lukket mere op til sommer? Hvornår får vi noget at vide om det? Lige nu savner vi flere fremadrettede tilkendegivelser fra myndighederne,« siger hun og slutter af:

»Vi håber at tiden arbejder med os. Der er endnu tid til at planlægge og aftale med grupper, så vi kan tilbyde gadeteater på sommer-Bornholm.«

Festivalen arbejder i øvrigt sammen med den store PASSAGE-festival i Helsingør omkring de internationale grupper og med Street Cut og dermed Dansk Rakkerpak i Næstved, som normalt også er fast deltager og tidligere medarrangører af festivalen på Solskinsøen.

For de to nævnte festivaler er udmeldingen i øvrigt den samme – afventende:

* PASSAGE Festival i Helsingør og Helsingborg (27.7-1.8) er den største gadeteaterarrangør i Nordeuropa og samarbejder også både med andre gadeteaterfestivaler og andre kommuner omkring de mange inviterede internationale kompagnier, der således sikres flere opgaver, mens økonomien samlet set også forbedres for arrangørerne.

»Vi forventer at gennemføre PASSAGE Festivalen i en reduceret udgave, men har et større overblik omkring 15. maj,« lyder det fra festivalleder Jens Frimann Hansen.

»Der er stor usikkerhed om det internationale program, da grænserne indtil videre er lukkede. Og vi afventer en præcisering af hvor mange der må forsamles til arrangementer.«

* Street Cut Næstved Internationale Gadeteaterfestival, der efter planen skal afvikle sin fjerde festival over en weekend midt i august, har samme tilgang:

»Vi er ikke optimistiske i forhold til STREET CUT, men forøger at vente med den endelige beslutning til efter regeringens udmelding 10. maj,« lyder det fra Niels Grønne, der fortæller, at man har kontaktet de internationale kompagnier fra Frankrig, Spanien, Italien, Catalonien, Tyskland – samt Danmark – for at give dem foreløbig besked om den nuværende og uafklarede situation. 

– men DIG er aflyst

* Danmarks Internationale Gadeteaterfestivaler (DIG), der normalt afvikles over et par uger i august og med forestillinger i en halv snes danske byer, har dog for længst valgt at aflyse dette års festival og meldt det ud på Facebook: 'Gaderne er stadig vores! – men nu må vi blive hjemme…', som der næsten poetisk står.

Festivalen, der skulle have været den syvende i rækken, bliver skudt til næste år, fortæller festivalleder Zelis Niegaard, der satser på, at den lovede hjælpepakke kommer til undsætning.

Hun er vant til at operere med både en plan-B og C omkring økonomien for at sikre festivalernes afvikling i det store arrangement, der hvert år starter 'fra nul', men COVID-19-situationen har slået alle planer omkuld.

»Vi aflyste festivalen samme nat, som Mette Frederiksen holdt pressemøde, men de fleste af dette års værtsbyer har lagt billet ind til næste år og det giver håb for fremtiden, og to af dem har endda valgt at forudbetale 20 procent af deres tilskud næste år som nødhjælp, hvad der har gjort det muligt for mig at betale mine to deltidsansattes sidste lønninger i denne omgang,« kommer det fra den altid meget dedikerede festivalleder.

Zelis Niegaard fortæller også, hvorfor hun i modsætning til nogle af de andre festivaler ikke kunne satse på at afvikle sin flerstrengede festival, som situationen var:

1) Formatet med mange store visuelle og musikalske forestillinger for op til 1000-1500 tilskuere og interaktionsfyldte forestillinger for 400-600 tilskuere.

2) Værtsbyernes valg: Individuelle beslutninger om at ændre på festivalformatet for at overholde diverse regler – og festivalen var fx en del af Esbjerg Festuge og Randers Uge, hvis aflysning automatisk betød aflysning af gadeforestillingerne

3) Kunstnernes forhold: De fleste i dette års program kom fra hårdt ramte lande som Spanien, Frankrig og Italien med grænselukning til Danmark.

4) Udskydning til september, som vejrmæssigt er for ustabil til så store arrangementer, ligesom hele virus-situationen kan risikere ikke at være afklaret endnu.

»Men vi giver ikke op. Vi mennesker trænger til socialt samvær, og det giver mig en kæmpe tilfredshed at sprede masser af grin og lykke rundt omkring i hele ti byer. Jeg håber derfor at fortsætte til næste år, da jeg nærmest er afhængig af den følelse,« siger Zelis Niegaard.

Cirkus og artisteri i venteposition

Endnu et par festivaler i august afventer situationen.

* DYNAMO Nycirkusfestival i Odense har set frem til at lave fjerde udgave af sin festival med cirkus og performance og har stadig ikke truffet en afgørelse, fortæller Kasper Herchend, DYNAMO's kommunikationsansvarlige:

»Det har siden statsministerens udmelding om aflysningen af store arrangementer frem t.o.m. august ikke har været klart for os, om vores festival kan siges at falde inden for denne kategori. 
Festivalen vokser hvert år, men da vores publikumskapacitet på de fleste forestillinger, der præsenteres til festivalen, er mellem 200 og 250, var vi ikke sikre på, at vi vil være omfattet, når vi når frem til august. Naturligvis er vi så udfordret af, hvorvidt vores aktører kan komme til Danmark, da langt størstedelen af de optrædende er udenlandske,« siger han.

»Kort fortalt er der stadig lidt is i maven hos os, men vi kan risikere at få travlt senere, og publikum tøver også med at købe billetter – hvilket jo også er en udfordring.«

* Cirkusvognen har godt nok også cirkus og artisteri, men Børnekulturhuset Sokkelundlilles årlige festival i København NV, Brønshøj og Østerbro i august, består også af teater, musik og kreative værksteder for børn.

»Vi ved endnu ikke noget om Cirkusvognen i år. Som alle andre afventer vi og er ved at finde ud af, hvordan vi kan afvikle festivalen, hvis vi f.eks. kun må have besøg af (hvem ved) 50 børn ad gangen. Så vi er gået i hitte på-mode og satser på, at vi kan gøre noget i en eller anden form, eftersom det er SÅ vigtigt at børnene stadig får kultur og gode oplevelser,« lyder det fra Conni Humeniuk, leder af Børnekulturhuset Sokkelundllille, der står bag festivalen.

Aflysning og nødløsning

Og så er denne oversigtsartikel nået frem til et par festivaler i udkanten af Teateravisens normale tunnelsyn:

* HC Andersen Festivals, der skulle have være afviklet i uge 34 med en række events, musik og scenekunst i Odense, er aflyst, men vender tilbage næste år – som altid i uge 34. Den skal bl.a. nævnes, fordi aflysningen ramte lige ned i Nørregaard Teaters store sæsonsatsning, musikforestillingen 'I D A', der er et samarbejde med H.C. Andersen Festivals (se note).

* Copenhagen Opera Festival, der er programsat til den sidste uge i august og de senere år har taget flere events ind for børn og familier, er i overvejelsesfase omkring, hvorvidt man evt. kan gennemføre noget af programmet under hensyntagen til de eksisterende forbud mod store events.

'Vi takker helhjertet for jeres tålmodighed, imens vi arbejder på at udforme de nødvendige løsninger, der kan skabe rammerne for at Copenhagen Opera Festival kan fortsætte med at skabe opera for alle i mange år endnu', lyder det på festivalens hjemmeside.

Et amputeret festivalår

Med de allerede aflyste og de mange afventende festivaler bliver det et meget anderledes festivalår, også selvom der eventuelt tages revanche til efteråret. Hvor nye stramninger jo stadig er en trussel mod såvel Horsens Teaterfestival som de efterfølgende lokale festivaler rundt om i landet.

De aktuelle problemer for de entrebårne festivaler er til at få øje på, idet billetsalget er sat i stå og tilskuerne usikre. For gadeteaterfestivalerne med de mange internationale kompagnier er der tillige usikre aftaler, rejsemuligheder og kontraktlige forhold som en ubehagelig del af den aktuelle venteposition.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere