Af: Søren K Kløft

12. november 2008

Årets største dukketeater-forestilling

Dukkemagerne Gertrud Exner og Katrine Karlsen har haft mere end almindeligt travlt de sidste tre måneder. De har produceret en hel hær af dukker til Aarhus Teaters ambitiøse opsætning af Philip Pullmans fantastiske fortælling om 'Det Gyldne Kompas', der lanceres som en familieforestilling. Premiere: Fredag den 14. november.

Luften er tyk af ubestemmelige kemiske dufte, og en lugt af våd hund, der stammer fra benlimen, blander sig med lyden af de små hvin, der opstår, når en knappenål stikkes ned i flamingo. Vi er på besøg i dukkemagernes værksted. Denne dag sidder Gertrud Exner og Katrine Karlsen og arbejder på endnu et par af de mange dukker, de skal have klar til Aarhus Teaters opsætning af ”Det Gyldne Kompas”.

Gertrud står ved en skæremaskine, der mest af alt ligner en elektrisk ostehøvel, og frem af et stykke gulvisoleringsmateriale af blå flamingo vokser i løbet af få minutter et fuglehoved. Henne ved et arbejdsbord sidder Katrine og producerer den ene tegning efter den anden af hundehoveder – forarbejdet er vigtigt, hvis man ikke skal spilde for meget tid ved skæremaskinen og risikere at skære forkert. Sker dét, må man starte forfra igen – når man arbejder i flamingo, er det nemlig ikke let at rette op på skaden, når et snit først er lagt forkert.

Flere dukker end skuespillere

‘Det Gyldne Kompas’ foregår i et fantastisk parallelunivers, som på mange måder ligner vores egen verden. Men der er én afgørende forskel. I stedet for en sjæl har menneskene et dyr – en såkaldt daimon – en dyreånd, som følger personen i tykt og tyndt i hele deres liv.

Udover de 27 skuespillere og 10 børnestatister optræder der således over 100 forskellige dyr i ”Det Gyldne Kompas”, og alle får liv på scenen i form af dukker. De vigtigste karakterer i forestillingen har en dukkefører til deres dyr, mens andre skuespillere skal animere dukken, samtidig med at de selv agerer på scenen.

Børnenes dyreånder har endnu ikke taget fast skikkelse, de kan stadig forvandle sig og skifte karakter. Hovedpersonen Lyras daimon er f.eks. både en hermelin, et møl, en rød skovkat og en mus i løbet af forestillingen.

»Der er mange praktiske overvejelser, inden man går i gang med at skabe dukker til en bestemt forestilling. Både materialevalg, æstetik og visualitet skal overvejes i et tæt samarbejde med såvel instruktør som scenograf. Og det er altid et krav, at dukkerne skal kunne tåle en ofte hårdhændet behandling – f.eks. under lynhurtige scene- og kostumeskift. Og når uheldet er ude, skal de forholdsvis nemt og hurtigt kunne repareres igen,« forklarer Katrine Karlsen, mens hun med øvet hånd folder et stykke hvidt filt og med en nål forvandler det til et øre på en sneleopard.

»Vi overvejede flere typer materialer, før vi valgte at arbejde i den hårde, blå flamingo. F.eks. kunne man have formet dukkerne over en skabelon af hønsenet, eller man kunne have valgt at arbejde med latex, hvor man modellerer i ler først og så støber dukkerne,« fortsætter Katrine Karlsen og nikker over mod væggen, hvor to latex-figurer fra en tidligere produktion sidder og iagttager os.

Flamingo, læder og træperler

Men til ‘Det Gyldne Kompas’ blev det altså den blå, hårde flamingo, der kom til at udgøre kernen i de fleste dukker. Når dyret er færdigformet i dette materiale, beklædes det med op til fire lag silkepapir eller benlimsklude, der igen dyppes i træmasse for at give en rå overfladestruktur. Afslutningsvis bemales dukkens overflade.

»Vi prøver at lave dukkerne mindre naturalistiske og leder efter et enkelt grafisk og meget genkendeligt udtryk. Vi maler dem på en måde, der kan understrege deres kantede og grove form på scenen. Men når der kommer lys på en dukke, sker der ofte nye ting. Musen her ser jo rund ud på afstand, selvom dens form er meget ’kantet’. Den duer altså ikke. Så må vi tilbage og se, hvad vi kan gøre anderledes for at opnå netop den virkning, vi søger,« fortsætter Katrine Karlsen.

Udover flamingoen medgår der bl.a. også læder, fjedre, ståltråd, elastik, elektrikerrør, fjer og træperler til dukkeproduktionen. Træperlerne er vigtige – de bruges til øjne. Når den bemalede perle afslutningsvis lakeres, springer øjet til live, og pludselig får sneleoparden et stikkende og intenst blik…

Opgaven der voksede

Det har taget Gertud Exner og Katrine Karlsen over tre måneder at skabe de mange dukker. Det oprindelige oplæg lød på syv-otte dukker, men på scenen til premieren vil publikum kunne opleve over 100. Både små og store – hunde, katte, fugle, reptiler, gnavere, væsler, hermeliner, insekter, en sneleopard og en abe. Og så de otte kæmpestore panserbjørne, der spiller en hovedrolle i historien, og som Aarhus Teater selv har produceret.

Der er blevet arbejdet på værksteder på Vesterbro i København, på Fanø og senest på malersalen på Aarhus Teater, hvor to assistenter på fuld tid har været ansat til at hjælpe Gertrud og Katrine i de sidste intense uger op til prøvestart, hvor der blev arbejdet fra 8 morgen til 23 aften.

Det er Eyun Johannessen, der instruerer ‘Det Gyldne Kompas’, scenografien er skabt af Manfred Blaimauer, og Søren Siegumfeldt har komponeret original musik til forestillingen, der er den første af i alt to opsætninger baseret på Philip Pullmans roman-trilogi. Næste afdeling af sagaen kan opleves på Aarhus Teater i november 2009.

Fra flamingo til færdig dukke

Børneteateravisen.dk besøgte Gertud og Katrine flere gange på værkstedet og fulgte således dukkernes tilblivelsesproces fra kønsløst gulvinsoleringsmateriale til sprællevende dukker. Oplev et show reel med billeder fra dukkemagernes magiske værksted (Fotos: Søren Kløft, Katrine Karlsen og Gertrud Exner):

https://graense-loes.dk/pages/dansk/slideshow/frameset.html”https://graense-loes.dk/pages/dansk/slideshow/frameset.html

Læs mere på: www.aarhusteater.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere