Årets Reumert 2020 blev fejret mandag aften for en udvalgt skare i Folketeatret, mens alle (vi) andre interesserede via live-streaming på cphstage.dk kunne følge med i, hvem der løb med scenekunstpriserne i de forskellige kategorier.
Som sidste år og i kølvandet på Bikubenfondens selvvalgte exit som økonomisk bagstopper, bestod priserne af hæder og John Kørners fine statuette, men ikke kontant erkendtlighed.
Prisshowet blev afviklet med satiregruppen Platt-Form (Jakob Fauerby, Mille Lehfeldt og Laus Højby) som værter med de forventede kulturpolitiske stikpiller og lejlighedsvis lidt vel folkekomedieagtige indslag.
Men priserne blev uddelt i rimelig rask tempo og for de fleste modtageres vedkommende rimeligt korte takketaler. Med Hæderspris-modtager Tommy Kenter som ekceptionel undtagelse. Han kvitterede med et over 20 minutter (og alt for) langt takke-show, der vist også kom bag på værterne, som konstaterede, at 'vi har pludselig fået en lille smule travlt', inden statuette-uddelingerne atter kom i fokus.
Teateravisen måtte følgelig også vente længe foran skærmen på, at Reumert-prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling blev uddelt.
Her havde juryen valgt Aveny-T's forestilling 'Skam3' med følgende begrundelse:
'Ikke børn. Ikke helt voksne. Men fulde af skam og usikkerhed. Aveny-T ramte plet, da Skam-føljetonen borede sig ind i hjertet på det unge publikum med et råt og kærligt tilbud om forståelse og anerkendelse. I Skam3 kulminerede alt. De sårbare, forvirrede følelser blev skildret med højt tempo og direkte øjenkontakt. Troværdigt, rørende og solidarisk'.
Dermed blev en næsten-voksenforestilling (se Teateravisens anmeldelse) for andet år i træk belønnet med en Reumert-pris, mens Hvid Støj Sceneproduktions '[pAp]-[kAs]' og Marionet Teatrets 'Fra tidernes morgen' måtte nøjes med den hæder, der ligger i at være blevet nomineret.
Aveny-T's direktør, Jon Stephensen, kunne med statuette i hånd glæde sig over, denne fine cadeau til hans intentioner om at skabe en 'nationalscene for ungdomsteater', som det bl.a. lød i hans takketale.
Aveny-T tog også for sig af talentpriserne: Til dramatiker Sonja Ferdinand for manus til 'Klædt af' og skuespiller Lue Støvelbæk for sin præstation i netop 'Skam3' – plus 'Stormene' på Vendsyssel Teater.
Også Niels Erling modtog en talentpris, begrundet i arbejdet som kunstnerisk leder på Momentum 2019-20 og af AKT1, og selvom talentet absolut ikke skal underkendes, er han jo et særdeles etableret teatermenneske med over en halv snes års virke som skuespiller, dramatiker og instruktør m.v. i børne- og ungdomsteatret.
Ellers måtte man kigge forgæves efter nominerede fra dette område i de øvrige kategorier. Dog skal nævnes Teatret Møllens Ole Sørensen, der har brilleret i så mange ungdomsforestillinger, men her fik en Reumert som Årets Mandlige Ensemblerolle for sin præstation i Teatret Møllens voksenforestilling, 'Mod til at dræbe'.
Listen over årets prisvindere:
– Hædersprisen: Tommy Kenter
– Årets kvindelige hovedrolle: Johanne Louise Schmidt ('Cyrano de Bergerac' og 'Penthesilea', Det Kongelige Teater)
– Årets mandlige hovedrolle: Olaf Johannessen og Jens Albinus ('Det store stilehæfte', Husets Teater)
– Årets kvindelige ensemblerolle: Sicilia Gadborg Høegh ('Penthesilea', Det Kongelige Teater)
– Årets mandlige ensemblerolle: Ole Sørensen ('Mod til at dræbe'), Teatret Møllen
– Årets danser: Astrid Elbo ('Bonnie & Clyde', Betty Nansen Teatret)
– Årets sanger: Sine Bundgaard (' Idomeneo', Det Kongelige Teater, Teatro Real Madrid, Teatro dell'Opera di Roma og Canadian Opera Company)
– Årets instruktør: Sargun Oshana ('denungewertherslidelser', Aarhus Teater og Sort/Hvid)
– Årets scenedesign: Christian Albrechtsen og Mathias Hersland ('Lazarus', Aarhus Teater og Det Kongelige Teater)
– Årets forestilling: 'Ordet', Aarhus Teater
– Årets børne-/ungdomsforestilling: 'Skam3', Aveny-T
– Årets musikteater og musical: 'Brøgger', Østerbro Teater, Revolver
– Årets opera: 'Idomeneo', Det Kongelige Teater, Teatro Real Madrid, Teatro dell'Opera di Roma ogCanadian Opera Company
– Årets danseforestilling: 'Kammerballetten 2019', Kammerballetten
– Årets performance: 'Det åbne hjerte', SIGNA og Aarhus Festuge
– Årets særpris: Dark Noon, Fix&Foxy og Østerbro Teater/Revolver
– Årets talenter: Dramatiker Sonja Ferdinand,(DDSKS, 2019) 'Klædt af', Aveny-T; Skuespiller Lue Støvelbæk, (DDSKS, 2019) 'Stormene', Vendsyssel Teater, og 'Skam3', Aveny-T; Skuespiller Emma Silja Sångren, (DDSKS 2018), 'Apokalypse', Teater Momentum; Skuespiller Mette Klakstein Wiberg, (DDSKS 2018), 'Manifest for skrøbelige autoriteter', Aarhus Teater; Sceneinstruktør Anna Balslev, (DDSKS 2019) 'An Education', Østerbro Teater, Revolver; Sceneinstruktør Niels Erling, (Teaterhögskolan, Malmö, 2018), kunstnerisk leder på Momentum 2019-2020 og kunstnerisk leder af AKT1; Sanger Andrea Heick Gadeberg, (autodidakt) 'Sanne – The Musical,' Live Nation Denmark og Langkjær Entertainment; Operasanger Margaux de Valensart, (IMEP i Namur, Belgien, 2018, og Operaakademiet 2019) 'Carmen' og 'Idomeneo', Det Kongelige Teater
***
Således Årets Reumert – der overlever som national scenekunstpris, selvom der endnu ikke er fundet en permanent støtte til videreførelsen, som indtil videre varetages af teaterbranchen selv, idet CPH Stage og brancheforeningen Dansk Teater har påtaget sig arrangøropgaven i samarbejde med scenekunstsitet Iscene.dk og Have A/S.
Den nuværende jury fortsætter frem til 1. januar 2021. Herefter vil der blive sammensat en ny jury, hvor nogle af de nuværende jurymedlemmer dog vil fortsætte.
(Billedet: Satiregruppen Platt-Form stod for værtsrollen, mens Aveny-T's teaterchef Jon Stephensen tog sig af prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling. Foto fra livestreamingen)
(caj)