Af: Carsten Jensen

29. marts 2019

Åbne vinduer og varige spor

Som kulturkonsulent og festivalprojektleder glæder Leif Lund Jakobsen sig over Aprilfestivalens markante lokale forankring i Hjørring og forventningen til det varige kulturelle løft, som arrangementet vil efterlade sig. Han er ikke i tvivl om teateroplevelsernes opkvalificerende muligheder: 'Åbne vinduer til nye verdener' er netop, hvad teater kan'.

Når Aprilfestivalen fra 31. marts til 7. april oversvømmer Hjørring Kommune med professionel turneteater for børn og unge, forventer kulturkonsulent Leif Lund, at alt fungerer efter den omfattende og effektive køreplan, der er lagt forud for det store arrangement med 100 teatre, 150 forskellige forestillinger og omkring 600 opførelser.

Leif Lund Jakobsen (51) har nemlig de sidste par år også haft den særlige kasket på som festivalens lokale projektleder, og det hverv har han bestridt med så suverænt overblik og engagement, at Teatercentrum, som Aprilfestivalernes faste arrangør, kun har superlative lovord tilovers for hans indsats. 

I samarbejdet med ham og værtskommunen har man tids- og arbejdsmæssigt konstant været på forkant med samtlige elementer i den store logistikpakke, der udgør en Aprilfestival – det være sig alt fra det grafiske udtryk med plakater m.v., der skal sælge festivalen lokalt og nationalt, sikring af gode spillesteder og -lokaler, samarbejdet med det lokale handels- og foreningsliv og meget, meget mere.

Lokalt dreamteam

»Leif Lund Jakobsen og den lokale arbejdsgruppe har ved hvert møde brilleret med masser af gode ideer og styr på alle opgaverne,« lyder det mere end anerkendende fra Teatercentrums direktør, Henrik Køhler, mens projektlederen selv sender rosen videre:

»Jeg har sammensat et dreamteam af dygtige, arbejdsomme folk, og tilsammen har vi alle de nødvendige kompetencer, der skal til for at få det hele til at blive en succes. Arbejdsgruppens medlemmer er udvalgt ud fra deres interesser, arbejdsområder, erfaringer, netværk mv. Og repræsenterer hver især et bagland, som det er vigtigt at spille tæt sammen med,« lyder det fra Leif Lund Jakobsen, der selv tiltrådte som kulturkonsulent i 2015.

Da var ønsket om at få Aprilfestivalen til Hjørring dog allerede fostret, hvorefter byrådet i 2016 besluttede sig for at søge værtskabet. Med bred politisk opbakning.

»Hjørring VIL kulturen, og kommunen har bl.a. en lang teatertradition med amatørteater, revyer, teaterforening, egnsteater og skoleteaterordninger m.v. Aprilfestivalen skal medvirke til at styrke Hjørring Kommunes profil som en kommune, der prioriterer kunst, kultur og børnekultur for, med og af børn,« lyder det fra projektlederen.

Varige spor

Her lige før festivalstart er han glad for festivalens lokale forankring, opbakningen fra erhvervs- og foreningsliv – og overmåde begejstret for den erklærede kommunale målsætning om, at festivalen skal sætte sig varige spor:  

»Det er ikke sådan, at når Aprilfestivalen forlader byen 7. april, så var det bare det. For kommunen er det meget, meget mere end en enkeltstående begivenhed. Festivalen skal – udover at være en stor lokal event, der giver store teateroplevelser til børn, unge og deres familier – også bruges som løftestang til eksisterende og nye kulturelle tiltag,« siger han og peger på, at Hjørring i forvejen har en god ordning, hvor børn mindst hvert andet år ser en teaterforestilling, så det handler mere om at understøtte og opkvalificere samarbejdet med de lokale kulturinstitutioner.

Således sendes lærere og pædagoger på kurser for at få mere forståelse for og flere værktøjer til arbejdet omkring teaterkunstens muligheder. I kort form en tretrinsraket, bestående af forberedelse til teateroplevelsen, selve teateroplevelsen og bearbejdning af teateroplevelsen.

Disse kurser har et par teaterfolk fra Limfjordsteatret stået for.

»Og som optakt til festivalen har vi givet skoler og børnehaver mulighed for at deltage i 33 kreative workshops. Børnehavebørnene har brugt fantasien til at lave fysiske og sanselige teaterlege sammen med to skuespillere. Skolebørnene i 0.-6. kl. har lavet flamingoskulpturer, drømmeverdener i papkasser og fantasifulde vinduesudsigter på plexiglasplader med tre forskellige billedkunstnere. Produkterne følger festivalens farvevalg og overordnede tema, 'Åbne vinduer', og er tænkt ind som en ligeværdig del af den officielle udsmykning af byen, som Teatercentrum, Hjørring Kommune og den lokale handelstandsforening har udtænkt og opsat. Alle workshops er udbudt i samarbejde med BMMK – Børns Møde Med Kunsten, som er en del af den nordjyske kulturaftale KulturKANten,« fortæller Leif Lund Jakobsen.

Mangfoldighed

Han har selv stor tiltro til teatrets kraft og magi:

»Derfor har vi gjort det til årets tema for festivalen: 'Åbne Vinduer' – forstået på den måde, at teater åbner vinduer til nye verdener. Enhver teaterforestilling er et vindue, der åbner ind til en anden virkelighed, en ny historie eller vinkel, som vi ikke har set før. Dermed kan vi både få øje på noget nyt ude i verden eller inde i os selv. Hvis man kigger godt efter på årets plakat, består den af en masse vinduer, som forskellige figurer kigger ud af. Temaet kan derfor forstås som et symbol på dette. Vi tænker temaets titel 'Åbne vinduer' i flertal, fordi Aprilfestival netop er en mangfoldighed af forestillinger og mennesker, indtryk og udtryk,« siger Leif Lund Jakobsen, der selv har 'kultur i mit dna', som han blev citeret for, da han tiltrådte som kulturkonsulent i januar 2015.

Han er opvokset i et kreativt efterskolemiljø, idet hans forældre var med til at oprette en efterskole først i 1970'erne i Hørby ved Sæby.

»Det er egentlig først senere gået op for mig, hvor meget det har betydet for mig, hvor meget har jeg fået med i min egen kulturelle rygsæk derfra,« siger han – som tydeligvis tog inspirationen til sig.  

For efter færdig læreruddannelse fra Nørre Nissum Seminarum i 1991 (med linjefag i musik og dansk) blev det nemlig til en række år som lærer på Hardsyssel Efterskole ved Struer og Horne Efterskole i Hirtshals, hvor der var tradition for at lave musicals og andre teater forestillinger og hvor bl.a. hans evner som komponist blev flittigt brugt.

'Det klammeste jeg ved'

Siden er til karrieren tilføjet en lederuddannelse (2003 – Center for Offentlig Kompetenceudvikling) og en diplomuddannelse i projektledelse (2009 – UCN), og frem til kulturkonsulentjobbet i Hjørring Kommune har han fra 2009 arbejdet simultant som lærer på Bagterpskolen og udviklingskonsulent/projektleder på Hjørring Musiske Skole.

Sammen med sin hustru, børnebogsforfatteren Christine Lund Jakobsen, har han bl.a. lavet en sangbog – børnesange for 0.-5. klasse med den inciterende titel: 'Det klammeste jeg ved' – hvor hun har stået for teksterne og han for musikken. 

Titlen refererer til drenges tilsyneladende afsky for kæresteri i de formative år i skolen, hvor de i det skjulte alligevel er ret interesserede i pigerne…

Titelsangen blev i 2011 kåret til Årets Danske Børnesang i en konkurrence udskrevet af KODA, og det har ifølge Leif Lund Jakobsen 'åbnet mange døre' til nye opgaver, og parret har oprettet firmaet FidusJuice – musik for børn, der udgiver sangbøger og arrangerer store korevents for orkester og børn.

Vigtige ting på spil

Den kreative konstellation var også på banen, da den semi-professionelle forestilling 'Pigen med den sorte kuffert' spillede i foråret 2018 på Vendsyssel Teater – som et samarbejde mellem Christine og Leif Lund Jakobsen (henholdsvis tekstforlæg og musik), Vendsyssel Teater, Hjørring Musiske Skole, Frederikshavn Musikskole – samt de deltagende skoler, der leverede korsangere til en forestilling med professionelle kræfter i form af instruktør, skuespillere og musikere, tilsat de unge talenter.  

Det var en musikforestilling, som handlede om sorg og savn og dybe følelser – og et godt eksempel på, hvordan teater og musik evner at bringe svære, men også vigtige og nødvendige emner i spil.

Ganske som man vil kunne opleve det med mange af de forestillinger, som gæster Aprilfestivalen i Hjørring.

»Teatrets og musikkens kraft er stor og kan hjælpe udfordrede børn og unge. Kultur er simpelthen sundt for sjælen,« siger Leif Lund Jakobsen, der blandt sine mange andre gøremål også som fagudvalgsmedlem af LMS – Levende Musik i Skolen er med til at udvælge de musikgrupper, der kommer på skolekoncertturné gennem Musik i Tide.

Gode alliancer

Leif Lund Jakobsen er således teater- og musikvant både i regi som lærer/formidler, producent og tilskuer og bærer disse erfaringer med sig i jobbet som kulturkonsulent – og helt aktuelt festivalprojektleder.

Hvor han i forbindelse med sit tidligere virke har set 'i hundredvis' af børneteaterforestillinger, ser han nu de fleste forestillinger, der kommer til Vendsyssel Teater, som ikke selv i en årrække har produceret børne- og ungdomsteater. Men netop i forbindelse med festivalen præsenterer teatret faktisk forestillingen 'Havfruen fra Hirtshals' for de 3-9-årige, hvilket giver løfter om et kommende indsatsområde?!

Det nye og flotte egnsteater, der netop er blevet økonomisk begunstiget og ophøjet til særligt udvalgt regionalteater i scenekunstaftalen (se artiklen) har selvfølgelig indtaget rollen som festivalens knudepunkt med billet- og informationscenter, sekretariat, internationale gæstespil, festivalcafé m.m.

»Desuden inddrages de unge fra Teater Talent Vendsyssel i undervisningsforløb og optræden ved forskellige arrangementer, mens skuespillere fra Vendsyssel Teater optræder ved åbningsfest, åbningsreception (og optrådte ved Hjørring Handels særlige teaterudgave af Open by Night 29. marts). Og Vendsyssel Teaters venneforening er blandt de flere hundrede frivillige, som får festivalen til at køre,« supplerer Leif Lund Jakobsen opremsningen af den gode samarbejdspartners virke i festivalen – og sender også lige et par roser til Teatercentrum.

»Med deres store erfaring og mange forskellige kompetencer har de været en helt uvurderlig samarbejdspartner for den lokale arbejdsgruppe. Det har skabt tryghed for den lokale arbejdsgruppe at have dem med. Med sådan en professionel arrangør i ryggen KAN det ikke gå galt,« lyder det fra projektlederen, hvis personlige indsats for en succesrig festival næppe heller kan overvurderes.

Og således turde alle alliancer og samarbejdsparametre være på plads, når et væld af teaterbiler og teaterfolk vælter ind over kommunegrænsen til Hjørring i løbet af 1. april – og DET er absolut ikke narreværk…

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere