Kommentar af Dorthe Skøtt Bébe

9. januar 2024

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.

FORANDRINGENS VINDE blæser. Allerede inden 2024 for alvor gik i gang, kom årets første skelsættende nyhed med Dronning Margrethes nytårstale. Forandringerne har været undervejs i Kongehuset noget tid, men det forestående tronskifte er alligevel den største forandring.

På Teatercentrum har vi også arbejdet med forandringer i 2023. Og selvom det ikke er helt så opsigtsvækkende i den store verden, så er det dog en markant forandring i scenekunstens verden. Gennem det sidste halve år har vi arbejdet intensivt med udviklingen af en ny visuel identitet for den nationale festival for scenekunst for børn og unge, Aprilfestival. Fredag 5. januar 2024 kunne vi så offentliggøre, at festivalen fra 2024 skifter navn til KLAP – teaterfestival for små og store.

Opgaven har været at finde et festivalnavn, der signalerer oplevelser, teater og børn og unge. Og her er valget faldet på KLAP. Klap er en fantastisk bevægelse. Vi klapper, når vi oplever noget, vi godt kan lide. Vi klapper for at sige tak. Vi klapper som en hyldest. Vi klapper sammen og selvom vi måske i begyndelsen klapper asynkront, så ender vi tit med at klappe i takt. Børn klapper, unge klapper, voksne klapper.

Alle kender handlingen og ved, hvordan man gør. Når vi klapper i takt, mærker vi for alvor, at vi er sammen. At vi oplever noget sammen. At vi gør noget sammen her og nu. Vi kan høre hinanden, se hinanden, mærke hinanden.

KLAP ER EN FESTIVAL MED og om scenekunst for børn og unge. KLAP er for børn, unge og familier i den by og den egn, hvor festivalen foregår. I 2024 er det i Esbjerg.

KLAP er også en brancherettet festival, hvor fagspecialister skal kunne opleve bredden af scenekunst for de yngste og unge publikummer. Scenekunst, der efterfølgende kan gæste teatre, skoler, daginstitutioner, biblioteker, kirker og kulturinstitutioner landet over. KLAP er en vidensfestival, hvor den seneste viden om scenekunstens værktøjer og scenekunst i skole og dagtilbud er tilgængelig.

KLAP er landets største netværksforum for fagpersoner indenfor scenekunst for børn og unge. Og et yndet rejsemål for udenlandske festivalarrangører og programmers.

KLAP afløser Aprilfestival, som fik sit navn fordi den (oftest) lå i April – og fordi den i daglig tale blandt festivalens internationale gæster fik tilnavnet Aprilfestival. Men nu hedder festivalen altså KLAP. En handling, der samler os. En handling, der anerkender værdien af festivalens indhold: scenekunsten. En handling, der både er for helt almindelige publikummer, scenekunstneriske ildsjæle og højt professionaliserede scenekunstnere. KLAP skal samle os alle.

MED NAVNESKIFTET til KLAP – teaterfestival for små og store følger også en ny samlende visuel identitet, der skal fortsætte over de kommende år, men som kan varieres fra sted til sted, fra år til år og som vil udvikle sig i takt med, at festivalen udvikler sig.

Navneskiftet og den visuelle identitet er det første i en række af forandringer på festivalen over de kommende år. I løbet af de næste måneder vil vi løfte sløret for flere nyskabelser i festivalens program i 2024 og senere vil mere komme til. Man revolutionerer ikke en mere end 50 år gammel dame over night, men vi har lagt de første sten på rejsen og nu skal KLAP udfolde sit fulde potentiale.

Konfettikanonerne springer. Festfyrværkeriet fyres af. KLAP er ude af klappen og har begyndt sin rejse. Vi håber, I vil tage godt imod KLAP – teaterfestival for børn og unge.

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere