En teaterforestilling er aldrig færdig, og produktets kvalitet kan først måles, når skuespillerne står face to face med målgruppen.
Kompagni Kalas med Anna Kruse og Helena Berglund er næsten færdig med en ny nordisk turneforestilling, og de søgte i torsdags efter en skoleklasse, der kunne være prøvepublikum med blot en dags varsel, til deres næsten færdige forestilling, 'Norden runt', som de var ved at færdiggøre på Forsøgsstationen på Vesterbro
Og 4. klasse på Peder Syv Skolen, der skulle have været på en cykeltur, som blev aflyst efter varsel af kraftig regn, og sprang straks til; alt andet end klasseundervisning denne fredag blev tages imod med kyshånd.
En guidet tur rundt i Norden
Med humør, smil, sange og gode historier tager Anna og Helena eleverne med til udvalgte steder i de fem nordiske lande. Der er faktuelle oplysninger: 'Ålandsøerne mellem Finland og Sverige tæller f.eks. 6757 øer. Se! Det ligger lige her på det store kort' – men geografiundervisningen skiftes hurtig ud med historien om postbuddet Hjalmar, der kunne nævne samtlige øers navne og havde rasende travlt med at dele breve og postkort ud.
Det var altså før e-mailens tid.
Anna og Helena går ind som 'lærere i rolle', før vi voksne når at tænke på læringsmål eller målstyret undervisning, og lidt efter spiller harmonikaen op til en lokkende dans, da djævlen forklædt som spillemand lokker de dansende piger og karle op på fjeldet, hvor de næste dag findes som skeletter.
Husk nu aldrig at lukke spillemanden indenfor uden at undersøge om der skulle være horn under kasketten! I Finland hærder de børnene til at modstå helvedes hede og flammer ved at sende dem i den gloende varme sauna, og således bevæger forestillingen sig rundt til underjordiske væsener og hekse på Island og Grønland.
Og selvfølgelig skal vi da have 'De Tre Bukke Bruse' på klingende norsk, akkompagneret af publikums tostemmige talekor: 'Trip trap – Trip – trap' og 'Nu kommer jeg, nu kommer jeg og ta'r dig!'
Forestilling landes til slut i Danmark, hvor vi skal 'hygge.' Vi skal cykle ud på en rigtig hyggelig skovtur med tæpper og klapstole – selvfølgelig bliver det regnvejr midt i det hele, men det tager Anna og Helena med et smil for de har husket paraplyen.
Et kompetent børnepublikum
Eleverne i 4. klasse har siden deres skolestart set fem professionelle børneteaterforestillinger, da deres skole hvert år køber forestillinger hjem til samtlige børn og unge fra 0. 9. årgang – foruden den årlige skolekomedie og alle de forestillinger hver enkelt klasse laver og viser for forældrene og skolens elever.
Anna og Helena roser efter forestillingen eleverne som et dejligt publikum at spille for – og det er 4. klasse virkelig, for de er bekendt med fiktionskontrakten uden at kende ordet eller få instruktion i at være et godt publikum, og de klapper ikke mekanisk i hver lille pause i forestillingen.
Det er der heller ingen lærer der har instrueret dem i, det er kommet naturligt gennem alle forestillingerne.
Eleverne evaluerer sammen med skuespillerne Anna og Helena og instruktørerne fra Teater Patrasket forestillingen efter '3 – 2 – 1 modellen', som Peder Syv Skolen bruger sammen med Teatercentrums hæfte, 'Teateroplevelser – at skabe samtalerum med børn og unge'.
Efter '3 – 2 – 1 modellen' taler vi om: 3 scener du godt kunne lide, 2 ting der overraskede dig og 1 scene du gerne ville se igen. Der bliver rakt fingre i vejret og elever viser at oplevelsen har lejret sig.
Sådan skaffer man teater til skolerne
Jesper La Cour fra Det Fortællende Teater, som vi møder i foyeren på Forsøgsstationen inden forestillingen, fortæller, hvor meget skolernes bestillinger på børneteater er faldet siden Skolereformen.
Var der nogen der sagde Åben Skole? Peder Syv Skolens teaterbudget er også blevet voldsomt beskåret, men vi forsøger at fortsætte linjen med teater til alle hvert år.
Og her på falderebet skal formidlere og teaterfolk da lige have et par gode fif til at få mere teater ud på skolerne:
Når teatrene kommer ud for at spille forestillinger på skolerne, så bør man sørge for altid at komme forbi kontoret og hilse på skoleleder og souschef og fortælle dem, hvor dejligt det er at optræde for eleverne.
Skolens ledelse har et stort ord at sige ved budgetlægningen og har godt af at få at vide, at det kun koster 50 kroner pr. elev at give dem oplevelsen med professionelt teater.
På samme måde kan skolens kontaktlærere/formidlere med fordel sørge for, at faglærere og skoleleder også får set forestillingerne, for hvis de først har fået den oplevelse nogle gange, kommer de aldrig mere og beklager sig over de timer, som eleverne går glip af…
Peter Byrholt Nielsen er formidler og teaterlærer med base på Peter Syv Skole i Viby Sj. i Roskilde Kommune og er en ivrig deltager på festivaler, til premierer og faglige arrangementer. Se også hans reportage fra Aprilfestival 2016på Frederiksberg