Af: Carsten Jensen

14. februar 2016

8,1 kvadratkilometer festival

Frederiksberg er geografisk set landets mindste kommune, men fra 10.-17. april 2016 er man vært for ikke alene Danmarks, men verdens største teaterfestival med scenekunst for børn og unge. Lige nu er der tilmeldt 202 forestillinger fra 129 teatre - og lagt an til nogle gevaldige logistiske udfordringer.

Der er lidt mere end fuld gang i forberedelserne til Aprilfestival 2016, der afvikles med Frederiksberg som vært fra 10.-17. april og efter den vanlige skabelon, hvor der spilles flere hundrede lukkede forestillinger på kommunens skoler og institutioner i ugens løb, inden det store amokrend i weekenden byder på omkring 400 opførelser fra fredag formiddag til søndag eftermiddag. Alle med gratis adgang, selvom der kræves billetbestilling for at regulere færdslen…

Lige nu er det spændende tal for festivalens størrelse opgjort til 129 teatre, der kommer med 202 forskellige forestillinger. Erfaringsmæssigt kan der ventes enkelte afbud pga. sygdom, ikke-færdiggjorte forestillinger m.v., men her to måneder før festivalstart ligger forestillingstallet altså en tand højere end sidste års festival i Frederikssund og Halsnæs kommuner, hvor 125 teatre deltog med 196 forestillinger.

Festivalvandring

Et program for Aprilfestival 2016 – der også indeholder offentlige forestillinger på eftermiddage i hverdagene op til weekenden – vil blive husstandsomdelt i over 50.000 eksemplarer i Frederiksberg Kommune en halv snes dage før festivalstart. Den finder sted søndag den 10. april kl. 11-13 i form af en festivalvandring fra Betty Nansens Teatrets Edison-scene via Frederiksberg Allé og Pile Allé til Frederiksberg Hovedbibliotek.

Det er årets plakatkunstner, scenograf mv. Dorte Holbek, der står for denne vandring, som indeholder fem optrin/events ved områdets teaterscener; Edison, Betty Nansen Teatret, Aveny-T, Riddersalen og Rialto Teatret. Og med inciterende overskrifter for de fem poster som 'Afrejsen', 'Kaninhotellet', 'Ulvebyen', 'Messingskoven', 'Luftkastellet'.

Vel fremme ved Hovedbiblioteket kan festivalens billetudlevering så erklæres åben – og det er følgelig også her, at festivalens informationscenter har til huse. Og i øvrigt festivalsekretariatet, hvor Teatercentrums erfarne folk og en masse hjælpere er samlet for at holde styr på logistikken.

Ingen gratis transport

Og Teatercentrums og dermed festivalens leder, Henrik Køhler, erkender, at der er mange udfordringer ved at flytte Aprilfestivalen ind midt i en millionby.

»Festivalens styrke i en provinsby er jo bl.a., at den fylder rigtig meget og får meget opmærksomhed, hvor den lettere drukner i en storby med dens mange andre tilbud døgnet rundt,« siger han.

Og selvom Frederiksberg med sine 8,1 kvadratkilometer rent geografisk er landets mindste kommune, kan den nødvendige spredning af weekendens mange spillesteder sagtens være en udfordring for tilskuerne.

Der bliver ikke som ved tidligere festivaler sat særlige gratis-busser ind, så den eksisterende infrastruktur med busser, metro og S-tog må klare opgaven. Og så er der jo også de mange hvide og eldrevne bycykler, der findes på udvalgte steder og kan udgøre et interessant alternativ.

Der er dog i alle tilfælde tale om betalingspligtige befordringsmidler, og Henrik Køhler beklager oprigtigt, at man for første gang må opleve en festival uden gratis transportmuligheder mellem spillestederne.

For de lokale børn og unge og deres voksne og alle de andre hovedstadsresiderende teaterinteresserede er egen cykel selvfølgelig det oplagte valg – og det er jo også en medbragt mulighed for tilrejsende.

Festivalcentrum

De enkelte spillesteder i weekenden bliver bl.a. Frederiksberg-Hallerne, Tre Falke Hallen, Falkonergården, Skolen ved Nordens Plads, Bülowsvejs-Hallen og Mariendalshallen – ligesom der selvfølgelig spilles forestillinger på Riddersalen, der er Frederiksbergs lille storbyteater og eneste faste scene for børneteater.

Frederiksbergs skoler byder på visse udfordringer, idet mange af dem er gamle bygninger med utidssvarende lokaler – i hvert fald til brug for teateropførelser – så der bliver lidt mere arbejde med at sikre strøm og mørklægning og lidt mere slæberi med at få scenografier, publikumsopbygninger m.v. på plads i spillelokalerne.

Trods spredningen af spillelokaler over hele kommunen håber man at skabe både festivalstemning og synlighed på Frederiksberg, idet en form for festivalcentrum etableres omkring Frederiksbergcentret, Copenhagen Business School og Hovedbiblioteket, hvor billetudlevering og kommandobunker altså placeres.

Festivalcafeen bliver spisestedet og cafeen Metropolitan, der for en uge bliver det fælles mødested for teaterfolk og formidlere. Den ligger i en gammel stationsbygning lige ved Frederiksberg Metro og er bl.a. en særdeles populær cafe for babymødre, der parkerer deres barnevogne langs facaden.

Og selvom Metropolitan angiveligt vil holde en lille afdeling af cafeen åbning for disse potentielle teaterpublikummer og deres mødre, bliver det nok en hård besværlig uge for det faste klientel…

Dengang i 1976

Og så lidt fra den historiske afdeling:

Festivalen har været afviklet kontinuerligt siden 1971, omend de første år kun som et weekendarrangement og afviklet i november måned.

Fra 1978 blev festivalen placeret i april måned og gjort til en ugelang festival – og antallet af deltagende teatre og forestillinger er buldret i vejret år efter år.

Med dette års Aprilfestival på Frederiksberg er festivalen rykket ind i hovedstaden for første gang siden arrangementet i 1976, der blev afviklet 6.-7. november med København som vært, men geografisk var lidt diffust med Vesterbro, Nørrebro og Brønshøj som centre for de ca. 140 opførelser, leveret af 30 teatre, som mødte frem med 50 forskellige forestillinger.

Hvor en Aprilfestival nu opererer med et budget på omkring 4,5 mio. kr., fik festivalen i 1976 blot 82.500 kr. i alt i tilskud (32.500 fra Københavns Kommune, 45.000 fra staten og 5.000 fra Nationalbankens Jubilæumsfond).

Kigger man programmet fra dengang igennem med de 30 teatre, genkender man navne som BaggårdTeatret, Comedievognen (der havde hele seks forestillinger med), Det Lille Teater, Teatret Fair Play (fem forestillinger), Gruppe 38, Ishøj Teater, Jytte Abildstrøms Teater (nu Riddersalen) og Teatret Møllen, som alle også er at finde på Aprilfestival 2016 her 40 år efter.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere