Af: Carsten Jensen

14. februar 2016

8,1 kvadratkilometer festival

Frederiksberg er geografisk set landets mindste kommune, men fra 10.-17. april 2016 er man vært for ikke alene Danmarks, men verdens største teaterfestival med scenekunst for børn og unge. Lige nu er der tilmeldt 202 forestillinger fra 129 teatre - og lagt an til nogle gevaldige logistiske udfordringer.

Der er lidt mere end fuld gang i forberedelserne til Aprilfestival 2016, der afvikles med Frederiksberg som vært fra 10.-17. april og efter den vanlige skabelon, hvor der spilles flere hundrede lukkede forestillinger på kommunens skoler og institutioner i ugens løb, inden det store amokrend i weekenden byder på omkring 400 opførelser fra fredag formiddag til søndag eftermiddag. Alle med gratis adgang, selvom der kræves billetbestilling for at regulere færdslen…

Lige nu er det spændende tal for festivalens størrelse opgjort til 129 teatre, der kommer med 202 forskellige forestillinger. Erfaringsmæssigt kan der ventes enkelte afbud pga. sygdom, ikke-færdiggjorte forestillinger m.v., men her to måneder før festivalstart ligger forestillingstallet altså en tand højere end sidste års festival i Frederikssund og Halsnæs kommuner, hvor 125 teatre deltog med 196 forestillinger.

Festivalvandring

Et program for Aprilfestival 2016 – der også indeholder offentlige forestillinger på eftermiddage i hverdagene op til weekenden – vil blive husstandsomdelt i over 50.000 eksemplarer i Frederiksberg Kommune en halv snes dage før festivalstart. Den finder sted søndag den 10. april kl. 11-13 i form af en festivalvandring fra Betty Nansens Teatrets Edison-scene via Frederiksberg Allé og Pile Allé til Frederiksberg Hovedbibliotek.

Det er årets plakatkunstner, scenograf mv. Dorte Holbek, der står for denne vandring, som indeholder fem optrin/events ved områdets teaterscener; Edison, Betty Nansen Teatret, Aveny-T, Riddersalen og Rialto Teatret. Og med inciterende overskrifter for de fem poster som 'Afrejsen', 'Kaninhotellet', 'Ulvebyen', 'Messingskoven', 'Luftkastellet'.

Vel fremme ved Hovedbiblioteket kan festivalens billetudlevering så erklæres åben – og det er følgelig også her, at festivalens informationscenter har til huse. Og i øvrigt festivalsekretariatet, hvor Teatercentrums erfarne folk og en masse hjælpere er samlet for at holde styr på logistikken.

Ingen gratis transport

Og Teatercentrums og dermed festivalens leder, Henrik Køhler, erkender, at der er mange udfordringer ved at flytte Aprilfestivalen ind midt i en millionby.

»Festivalens styrke i en provinsby er jo bl.a., at den fylder rigtig meget og får meget opmærksomhed, hvor den lettere drukner i en storby med dens mange andre tilbud døgnet rundt,« siger han.

Og selvom Frederiksberg med sine 8,1 kvadratkilometer rent geografisk er landets mindste kommune, kan den nødvendige spredning af weekendens mange spillesteder sagtens være en udfordring for tilskuerne.

Der bliver ikke som ved tidligere festivaler sat særlige gratis-busser ind, så den eksisterende infrastruktur med busser, metro og S-tog må klare opgaven. Og så er der jo også de mange hvide og eldrevne bycykler, der findes på udvalgte steder og kan udgøre et interessant alternativ.

Der er dog i alle tilfælde tale om betalingspligtige befordringsmidler, og Henrik Køhler beklager oprigtigt, at man for første gang må opleve en festival uden gratis transportmuligheder mellem spillestederne.

For de lokale børn og unge og deres voksne og alle de andre hovedstadsresiderende teaterinteresserede er egen cykel selvfølgelig det oplagte valg – og det er jo også en medbragt mulighed for tilrejsende.

Festivalcentrum

De enkelte spillesteder i weekenden bliver bl.a. Frederiksberg-Hallerne, Tre Falke Hallen, Falkonergården, Skolen ved Nordens Plads, Bülowsvejs-Hallen og Mariendalshallen – ligesom der selvfølgelig spilles forestillinger på Riddersalen, der er Frederiksbergs lille storbyteater og eneste faste scene for børneteater.

Frederiksbergs skoler byder på visse udfordringer, idet mange af dem er gamle bygninger med utidssvarende lokaler – i hvert fald til brug for teateropførelser – så der bliver lidt mere arbejde med at sikre strøm og mørklægning og lidt mere slæberi med at få scenografier, publikumsopbygninger m.v. på plads i spillelokalerne.

Trods spredningen af spillelokaler over hele kommunen håber man at skabe både festivalstemning og synlighed på Frederiksberg, idet en form for festivalcentrum etableres omkring Frederiksbergcentret, Copenhagen Business School og Hovedbiblioteket, hvor billetudlevering og kommandobunker altså placeres.

Festivalcafeen bliver spisestedet og cafeen Metropolitan, der for en uge bliver det fælles mødested for teaterfolk og formidlere. Den ligger i en gammel stationsbygning lige ved Frederiksberg Metro og er bl.a. en særdeles populær cafe for babymødre, der parkerer deres barnevogne langs facaden.

Og selvom Metropolitan angiveligt vil holde en lille afdeling af cafeen åbning for disse potentielle teaterpublikummer og deres mødre, bliver det nok en hård besværlig uge for det faste klientel…

Dengang i 1976

Og så lidt fra den historiske afdeling:

Festivalen har været afviklet kontinuerligt siden 1971, omend de første år kun som et weekendarrangement og afviklet i november måned.

Fra 1978 blev festivalen placeret i april måned og gjort til en ugelang festival – og antallet af deltagende teatre og forestillinger er buldret i vejret år efter år.

Med dette års Aprilfestival på Frederiksberg er festivalen rykket ind i hovedstaden for første gang siden arrangementet i 1976, der blev afviklet 6.-7. november med København som vært, men geografisk var lidt diffust med Vesterbro, Nørrebro og Brønshøj som centre for de ca. 140 opførelser, leveret af 30 teatre, som mødte frem med 50 forskellige forestillinger.

Hvor en Aprilfestival nu opererer med et budget på omkring 4,5 mio. kr., fik festivalen i 1976 blot 82.500 kr. i alt i tilskud (32.500 fra Københavns Kommune, 45.000 fra staten og 5.000 fra Nationalbankens Jubilæumsfond).

Kigger man programmet fra dengang igennem med de 30 teatre, genkender man navne som BaggårdTeatret, Comedievognen (der havde hele seks forestillinger med), Det Lille Teater, Teatret Fair Play (fem forestillinger), Gruppe 38, Ishøj Teater, Jytte Abildstrøms Teater (nu Riddersalen) og Teatret Møllen, som alle også er at finde på Aprilfestival 2016 her 40 år efter.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere