Af: Carsten Jensen

12. februar 2020

26 vil være lille storbyteater i København

De 12 nuværende små storbyteatre i Københavns Kommune søger sammen med 14 andre teatre om at være med i ordningen for perioden 2021-24. Kultur- og Fritidsudvalgets valg offentliggøres til april.

Københavns Kommune indgik i 2016 aftale med 12 teatre om at indgå i lille storbyteater-ordningen i perioden 2017-20. Alle disse teatre har søgt om at bevare deres nuværende status, mens 14 andre teatre har søgt om at indgå i den kommende fire-årsperiode 2021-24.

Det fremgår af et mødereferat fra Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) fra 6. februar i år, hvor man skulle drøfte ansøgningerne med Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst (PUS), der som Kulturministeriets – den statslige støttegiver – forlængede arm rådgiver omkring udvælgelse og siden kommenterer og godkender de indgående aftaler med de udvalgte teatre. 

Pulje på ca. 44 mio. kr. 

Hvor det ikke er nogen overraskelse, at de nuværende små storbyteatre ønsker at bevare såvel status som støtte, er det altid spændende at se de nye bejlere til en fire-årig periode med et fast årligt budget. 

I indeværende periode har støtten ligget på mellem ca. 1,1 mio. kr. (Sydhavns Teater) og 6,2 mio. kr. (Husets Teater og Teater Sort/Hvid) årligt. Det er opgjort til en samlet pulje på 43,7 mio. årligt – finansieret af Københavns Kommune med 28,6 mio. kr. og staten med 15,1 mio. kr.

Ifølge KFU har Kulturministeriet sendt et udkast til en ny budgetaftale mellem Kulturministeriet og Københavns Kommune for 2021-2024, hvor det fremgår, at  statens bevilling det første år udgør 14,9 mio. kr. og herefter reduceres med 0,48 mio. kr. årligt. Sidstnævnte skyldes daværende kulturminister Bertel Haarders beslutning fra 2016 om at omfordele statstilskuddet, så flere af provinsens små storbyteatre i perioden 2017-2024 overtager en del af hovedstadens tilskud (se note).

Det har ikke gjort udsigterne bedre for tiltrængt forbedret økonomi for de nuværende endsige muligheden for flere små storbyteatre i hovedstaden og betyder helt konkret, at København Kommune skal øge sit bidrag for blot at fastholde den nuværende pulje.  

De 26 ansøgere

Og nu til navnene på de i alt 26 ansøgere, som KFU har opdelt i tre grupper – med nuværende placering og nye ansøgeres forventede tilholdssted i parentes – Teateravisen har forsynet de nuværende 12 små storbyteatre med (*)          

Teater for børn eller børn/unge:

– Anemonen (Indre By)

– * Det Lille Teater & Marionetteatret (Indre By)

– Gazart (p.t. uden fast scene, fokus på Sydhavnen)

– * Teater Hund & Co. (Kbh. Ø)

– Teater Patrasket (p.t. uden fast scene, fokus på Brønshøj og Vanløse)

– * ZeBU (Kbh. S)

– * Teatret Zeppelin (Kbh. V)

– Zangenbergs Teater (Indre By)

Teater for voksne:

– * Grønnegårds Teatret (Indre By)

– Hils Din Mor (uden fast scene)

– House of International Theatre (Kbh. Ø)

– * Husets Teater (Kbh. V)

– Partner In Crime (uden fast scene, fokus på Ørestaden)

– * Sort/Hvid (Kbh. V)

– * Sydhavn Teater (Kbh. SV)

– * Teater Grob (Kbh. N)

– * Teatret ved Sorte Hest (Kbh. V)

Øvrige (Teater for børn, unge og voksne):

– * Teater V (Valby)

– Warehouse ) (Kbh. V)

– Barak (uden fast scene, fokus på Øster Fælled, Kødbyen eller Takkelloftet)

– Glad Teater Kbh. NV)

– Glimt (Kbh. S)

– Liminal (uden fast scene)

– Meridiano Teatret (Vanløse)

– Teatergrad (Kbh. N)

– * Teaterøen (Refshaleøen)

Gengangere og nye

Helt som forventet er Anemonen og Zangenbergs Teater altså blandt ansøgerne. De to teatre  røg ud af storbyteater-puljen fra 2017, men har formået at overleve i foreløbig tre år med lejlighedsvis projektstøtte fra Statens Kunstfond, bidrag fra andre af Københavns (kultur)puljer, sponsorater m.v. – og det med både rimelig kunstnerisk succes og med blikket fast rettet mod en mulig genindtræden som små storbyteatre med fastholdelse af den nuværende placering i Indre By.

To andre aspiranter med børneteater som hovedproduktion er Gazart (danseteater og performance for de mindste børn) og Teater Patrasket (opsøgende, poetisk teater), der p.t. ikke har egen faste scene – hvilket ikke længere er en ansøgningsmæssig nødvendighed – men dog satser på at finde varig plads i henholdsvis Sydhavnen og Vanløse/Brønshøj.

Heller ikke Hils Din Mor har fast scene. Teatret er her placeret i voksenteater-gruppen, selvom man i flere år har haft succes med ungdomsforestillinger med fokus på at formidle LGBT-temaer – som selvfølgelig med fordel kan ses også af voksne.

Ansøgninger fra PUS-støttede teatre

I gruppen af teatre, der producerer scenekunst for såvel børn og unge som voksne, finder man blandt de nye ansøgere Meridiano Teatret, der efter nogle års nedgang i den i øvrigt faste støtte fra PUS har forladt den hidtidige base i Gentofte Kommune og nu har adresse i Vanløse – og dermed opfylder det geografiske krav for at kunne søge om en fremtid som lille storbyteater i København.

Der er også ansøgning fra byrumsteatret Teatergrad, der p.t. også er støttet af PUS og de senere år har haft stor succes med sit scenekunstneriske koncept '- i børnehøjde', der i slutningen af 2019 udmøntede sig i både Danmarks Teaterforeningers Hæderspris og Danske Teaterjournalisters Initiativpris.

Desuden finder man i denne gruppe af ansøgere også Glad Teater (scenekunst for spillere med funktionsnedsættelse) – der nyligt fik en ekstra bevilling for 2020 fra Kulturministeriet, men nu også søger fastere rammer. Ganske som Glimt (nycirkus og performance) fra Kbh. S, der er projektstøttet af PUS for sæson 2020/21 og som Liminal (performance), der er uden scene, men ikke midler – man har fået tildelt to mio. kr. fra PUS til de kommende to sæsoner…

Hund og tilskud

De genansøgende fire deciderede børneteaterproducenter er de tre 'faste' i form af Det Lille Teater/Marionetteatret, Teatret Zeppelin og ZeBU, mens Teater Hund & Co. har haft en omtumlet tilværelse i teatrets første periode som lille storbyteater:

Man har været placeret først og med forsinkelse i København NV, dernæst i Nyhavn sammen med Teater Får302 (der er støttet af PUS) – og håber nu på et langt liv som bydelsteater i København Ø. I forløbet har man opgivet produktion af voksenteater, der var en del af den oprindelige aftale med kommunen.

Blandt de nuværende lejlighedsvis børneteaterproducerende storbyteatre er også et af de bedst støttede, Teater V i Valby, mens nykomlingen i indeværende periode, Teaterøen med ca. 1,4 mio. kr. årligt sammen med Sydhavns Teater er de to dårligst støttede.

For både disse to og alle øvrige nuværende små storbyteatre gælder, at man ansøger om alt fra beskedne til ganske betragtelige tilskudsstigninger.

Scenekunstpakke

Udenfor ansøgerlisten for små storbyteatre oplister Kultur- og Fritidsforvaltningen seks teatre – Teater Nordvest/Batida, C:NTACT, Brændende Kærlighed, TeaterHUSET, Haut og Dansk Rakkerpak – der ikke har ønsket at være en del af storbyteater-ordningen, men i stedet har søgt om at blive en del af en eventuelt scenekunstpakke for 2021-24 – en pulje som indgik for 2017-20 som en del af den samlede aftale og bl.a. indeholdt støtte til gratis teaterforestillinger i NV (Teater Nordvest), C:ntact, Haut, Dansehallerne, Dansekapellet, K.I.T. m.fl. 

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere