Af

13. maj 2017

Verdens bedste børneteater

Teaterchef Nikolaj Mineka gør status efter årets Aprilfestival:

Aprilfestival 2017 i Sønderborg er slut og det er tid til at gøre status.

I år blev festivalen afviklet i Teatrets Møllens smukke baghave hos vores naboer i Sønderborg. Vi havde derfor prioriteret at være massivt tilstede på årets festival, hvor vi præsenterede forestillingerne 'Aldriglandet' og 'Malala', arrangerede en plakatudstilling i samarbejde med kunstner Gitte Kath og producerede årets store festival show.

Personligt vil jeg huske festivalen som et flot og vellykket arrangement. Et arrangement der bød på en masse teater, spændende debatter, samtaler, arrangementer og socialtsamvær med de ca 700 skønne kollager fra nær og fjern. En skøn, travl, inspirerende, kreativ uge.

100 teatre deltog på festivalen med over 150 forskellige nye og gamle forestilinger. På en festival af den størrelse vil den kunstneriske og genremæssige forskellighed være stor.

Nogle vil mene at aprilfestivalen skal udvikles. Andre vil sige at den er perfekt som den er. Uanset så er debatten om aprilfestival vigtig og det er en snak vi skal have sammen i fremtiden på tværs af hele børneteater miljøet.

Når det er sagt er jeg er dog ikke i tvivl: Dansk børneteater er stadig det bedste i verden. Dansk børneteaters historie er en succeshistorie som vi skal gøre opmærksom på hver gang vi får chancen.

Vi er ikke kommet sovende til, hvor vi er i dag, og hvis vi også om 25 år skal kunne prale af at have verdens bedste børneteater, så bliver vi nødt at samarbejde på tværs af branchen. Vi skal stille krav til hinanden. Krav til udvikling. Krav om fornyelse og krav om kvalitet.

Danske børneteatre har en særlige evne til at tage børn alvorligt, ved at skabe og opføre vedkommende og poetiske historier om liv og død i børnehøjde. De mange børne- og ungdomsteatre bliver konstant ved med at hæve overliggeren og og sprænge rammerne for hvad kunsten kan og skal rumme.

Samtidig har børneteatret en unik evne til at udveksle erfaringer teatrene imellem og skabe et naturligt flow og udvikling i miljøet. Teatrene er ligesom deres publikum drevet af barnets nysgerrighed men med de voksnes skabertrang. Fascinationen og magien i samspillet med publikum er deres drivkraft, og er hele tiden med til at skubbe dansk børneteater fremad.

Personligt er jeg er stolt over at være en del af et teater, hvor vi i mere end 40 år har været en del af det danske børneteatermiljø. En branche der er blevet ved med at levere kunstneriske oplevelser på aller højeste niveau.

Jeg glæder mig fortsat til at være en aktiv medskaber af børneteater der giver børn i alle aldre en unik mulighed for at se livet fra andre vinkler og med nye øjne og være med til at give anledning til eftertanker og identifikation.

Nikolaj Mineka er teaterchef hos Teatret Møllen

Flere debatindlæg

16.9.2024: Eva-Marie Møller undrer sig over, at Københavns Kommune nedlægger puljer i Åben Skole-ordningen, der ellers sikrer ressourcesvage skolebørns mulighed for at få adgang til gratis kulturtilbud i form af bl.a. teater.

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg

16.9.2024: Eva-Marie Møller undrer sig over, at Københavns Kommune nedlægger puljer i Åben Skole-ordningen, der ellers sikrer ressourcesvage skolebørns mulighed for at få adgang til gratis kulturtilbud i form af bl.a. teater.