Af

18. august 2016

Svar på tiltale fra DT’s formand til Chris Poulsen

Kommentar til indlæg 11. august 2016 ('Teaterforeningerne har behov for fornyelse') fra formand for Thisted Musikteater Chris Poulsen:

Netop hjemkommet fra kulturministerens Rødding-møde er jeg blevet bekendt med, at formanden for Thisted Musikteater, Chris Poulsen, endnu engang har følt sig kaldet til at skrive et indlæg om min person – og om teaterforeningerne i al almindelighed.

Chris Poulsen og jeg har aldrig mødt hinanden. Vi har ikke engang talt sammen eller udvekslet så meget som en e-mail, hvilket selvfølgelig betyder, at han kan fantasere frit om mine skumle motiver og ringe formandsevner fremfor at være belastet af faktuel viden.

Det høringssvar i forbindelse med ændringerne i egnsteaterlovgivningen i 2014, som Chris Poulsen bliver ved at henvise til, fortolker han også meget frit og primært ud fra sine private fordomme om teaterforeninger kontra egnsteatrene.

Mit høringssvar tog udgangspunkt i bekymringen over, at nogle egnsteatre i stigende grad købte og formidlede andres forestillinger, fremfor at gøre det, som de er sat i verden for og som teaterforeningerne har stor glæde af: At producere gode teaterforestillinger.

Egnsteaterkonsulent Lene Bak slog da også meget direkte ned på problematikken i sin evaluering af Chris Poulsens lokale Thy Teater, hvor hun skrev: 'Antallet af gæstespil holdt op imod visning af egenproduktioner giver teatret en profil, som kunne minde om en teaterforening snarere end et producerende teater'.

Skal teaterforeningerne følge Poulsens faste råd om at lære af egnsteatrene og projektstøtteteatrene for at tiltrække publikum, så glemmer Chris Poulsen, at det vil kræve mere end 60 nye producerende teatre i Danmark. Jeg kan oplyse om, at det ikke ligefrem var det scenarie, der var øverst på dagsordenen i Rødding – ikke engang for de deltagende teaterfolk.

Lars Salling, Landsformand Danmarks Teaterforeninger 

Flere debatindlæg

19.1.2025: Søren Ovesen spørger i forbindelse med Teateravisens lukning til, om Teatercentrums ledelse overhovedet kender deres besøgelsestid.
15.1.2025: Marc van der Velden: Lukningen af Teateravisen er endnu en konsekvens af en gradvis afvikling af den unikke og selvstændige position i landets kulturliv af en bredtfavnende, kvalitetsbevidst, inkluderende børneteaterbranche.
13.1.2025 Henrik Steen Larsen er vred over lukningen af Teateravisen og ønsker sig et oprør mod udsultningen af børne- og ungdomsteatret
12.1.2025: Lotte Faarup kalder lukningen af Teateravisen for en falliterklæring og mangel på ærlig italesættelse af, hvad der sker...
11.1.2025: Dirck Backer, kunstnerisk leder af Teater Patrasket, føler, at med Teateravisens lukning er endnu et skridt taget imod, at den fælles identitet og sammenhængskraft for børne- og ungdomsteatret gradvist forsvinder.

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg

19.1.2025: Søren Ovesen spørger i forbindelse med Teateravisens lukning til, om Teatercentrums ledelse overhovedet kender deres besøgelsestid.
15.1.2025: Marc van der Velden: Lukningen af Teateravisen er endnu en konsekvens af en gradvis afvikling af den unikke og selvstændige position i landets kulturliv af en bredtfavnende, kvalitetsbevidst, inkluderende børneteaterbranche.
13.1.2025 Henrik Steen Larsen er vred over lukningen af Teateravisen og ønsker sig et oprør mod udsultningen af børne- og ungdomsteatret
12.1.2025: Lotte Faarup kalder lukningen af Teateravisen for en falliterklæring og mangel på ærlig italesættelse af, hvad der sker...
11.1.2025: Dirck Backer, kunstnerisk leder af Teater Patrasket, føler, at med Teateravisens lukning er endnu et skridt taget imod, at den fælles identitet og sammenhængskraft for børne- og ungdomsteatret gradvist forsvinder.