Ulla Dengsøe fortæller om arbejdet med den kommende internationale dukketeaterfestival, Festival of Wonder, i skyggen af covid-19-pandemien:
DET ER i slutningen af februar måned 2020. Regnskabet for Festival of Wonder 2019 er lige afsluttet. Igen fulde huse og ca. 12.000 tilskuere. Jeg har lige besøgt London Mime festival, og set en superflot forestilling med en stor meget flot og naturlig Gorilla, flot manipuleret. Tænker, at den på flere måder er i menneskets magt. Jeg taler med Cheryl Henson fra Jim Henson Foundation (Muppets) om forestillingen. Skulle vi mon præsentere den i Silkeborg?
Så kommer marts og en lillebitte ubuden virus erobrer alt. Danmark lukkes ned. Næsten alt går i stå – men ikke arbejdet med Festival of Wonder.
Det går jo ikke. Der skal besøges internationale festivaler, nye dukketeaterforestillinger er på vej, har jeg hørt, både fra danske og internationale teatre.
Der er festivalinvitationer til mig fra mange internationale festivaler. Udvalgt er de festivaler, som præsenterer nye forestillinger, der kunne være interessante for Silkeborg. De lukker alle ned. Det samme gør den stor danske Aprilfestival.
MIN KOLLEGA fra Canada, der er formand for det internationale dukketeaterudvalg, hvor jeg repræsenterer Danmark, indkalder til ZOOM-møde. Vi mødes virtuelt – festivalledere fra mange kontinenter, og taler hver især om vores festival og teaterformens situation i vores land.
Siden er det blevet til mange zoom møder, workshops på Zoom, forestillinger på Zoom. Alle er vi enige om, at Zoom-forestillinger er en nødløsning. Det levende dukketeater har eksisteret i årtusinder, og det skal det blive ved med til stor glæde og forundring for både børn og voksne, og forestillinger skal ses levende, før vi præsenterer dem.
TIDEN GÅR. Flere og flere lande lukker ned. Teatrene er truede både i Danmark og internationalt. Nogle kollegaer fortæller om især asiatiske dukkespillere, der sulter.
Jeg går i gang med at kontakte teatrene pr telefon og mails. De vil alle enormt gerne komme til Silkeborg.
Men det koster, og vi vil jo rigtig gerne give vores publikum i Silkeborg, hele Danmark og verden en rigtig flot 25. Festival of Wonder i 2021.
Jeg starter fundraising. Et kæmpestort arbejde, da 2/3 af festivalens indtægter normalt kommer ude fra.
Et eksempel er en stor forestilling, som skal ses, og som jeg har forhåbninger om kan blive vores åbningsforestilling. Den skulle have haft premiere i Frankrig i marts måned. Men den er blevet udsat flere gange, så lige nu er premieren udsat til oktober måned.
Flere af de forestillinger, som vi gerne vil invitere, er store produktioner med mange personer involveret, så de kræver både store økonomiske midler og indebærer logistiske udfordringer. Derfor er vi helt afhængige af fondene og selvfølgelig også af støtten fra Silkeborg kommune. Det er til gængæld også de forestillinger, der er unikke, og som promoverer Silkeborg udadtil.
DER ER VI SÅ nu. Der er stadig et stort arbejde tilbage på fundraising området. Min ferie er som altid udskudt til senere.
Det gode er, at nu starter invitationerne til premierer igen, og nogle af de internationaler festivaler afholdes med forsinkelse.
Det går fremad – måske – hvis den lille ubudne gæst tillader det?
Verden er ændret, der er store udfordringer for os alle, men allerede nu ser jeg, hvordan vores, og især teaterverdenens, usikre spørgende situation inspirerer til nyskabende dukketeaterkunst. Og det er i grunden ikke så galt!
Disse tanker har også inspireret til temaet for den 25. dukketeaterfestival i Silkeborg:
'Dukkernes magiske kraft' – med undertitlen: 'Mennesket, magten, og kærligheden'.
Ulla Dengsøe er kunstnerisk leder af Festival of Wonder. Silkeborgs internationale teaterfestival for dukke- objekt- og visuelt teater, der afvikles 11.-14. november 2021