9. januar 2019

Statistisk teater med og om børn

Fix&Foxy, der har Tue Biering som kunstnerisk leder, er kendt for udfordrende teater, performance m.v. med socialt engagement.

Tidligere har Fix&Foxy bl.a. for Det Kgl. Teater outsourcet nationalklenodiet 'Elverhøj' til Bangladesh, opført 'Pretty Woman' på Husets Teater med københavnske gadeprostituerede i Julia Roberts rolle og tv-serien 'Friends' ('Venner') med asylansøgere, mens Wagners fremmedfjendske opera 'Parsifal' er blevet opført som et operakorstog i en social boligbebyggelse i Københavns forstæder.

Nu kaster man sig over børns liv på bunden af samfundspyramiden, efter at have gransket statistikker der viser, at næsten 40 procent af børnene fra underklassen ikke har nogen uddannelse som 26-årige, og at jo højere socialklasse man er opvokset i, desto højere karakterer opnår man i folkeskolen.

I forestillingen 'Mod alle odds', der opføres fra 19. januar til 2. februar på Betty Nansen Teatret, iscenesætter 20 børn i alderen 10-14 år deres fremtid, som den kommer til at se ud ifølge statistikkerne, med udgangspunkt i deres egen sociale situation. 

Instruktør Tue Biering siger om forestillingen:

'Statistikkerne viser, at vi stadig kæmper med en tung social arv, som det er svært at ryste af sig. Det er noget, vi ved, men noget vi ikke rigtig kan lide at se i øjnene. Arbejdet med 'Mod alle odds' har vist, at børn ikke er så konfliktsky overfor det faktum, at vi reelt ikke har lige muligheder. De er udmærket klar over, hvor deres plads på samfundets sociale stige er. Det er både opløftende og hjerteknusende. Jeg tror, det er afgørende for vores samfund, at vi bliver bedre til at tale åbent om forskellene og bedre til at blande klasserne'. 

'Mod alle odds' lanceres som en ungdoms- og voksenforestilling – med en nedre aldersbegrænsning fra 10 år, jf. scenen.dk's produktionsside.

Da Fix&Foxy modtager driftsstøtte fra Projektstøtteudvalget, har forestillingen automatisk refusionsgodkendelse – det normale kriterie for anmeldelse i Teateravisen, der følgelig vil se forestillingen nærmere an – men den befinder sig samtidig i en professionel gråzone, når alle medvirkende er børn, der er castet ud fra bl.a. deres sociale baggrund og altså ikke scenekunstnerisk uddannelse/erfaring. 

Men man kan jo også se det som en særlig form for scenekunst og dramatisk metode, udført/udviklet af professionelle kunstnere bag de medvirkende. I stil med C:ntact, der i mange år har holdt til på Betty Nansen Teatrets anneksscene, Edison, og med stor succes har turneret Danmark og verden rundt med ungdomsforestillinger og workshops og projekter, hvor deltagere og kerne er unges fortællinger om deres egen historie og holdninger m.v.

(caj) 

Seneste nyheder & navne

Seneste nyheder & navne