Af

31. oktober 2012

Scenekunstudvalget: Evaluering af egnsteatre har flere aspekter

Scenekunstudvalget kommenterer en note, dateret 18.10.2012, her på portalen om kommende evalueringer af egnsteatre:  

I Børneteateravisen fra 18.10 kan man i artiklen ‘Fire egnsteatre i søgelyset’ læse, at Børneteateravisen mener, at Scenekunstudvalgets bevæggrund for at evaluere de fire udvalgte egnsteatre skulle være, at vi er usikre på teatrenes aktuelle kunstneriske niveau.

Hensigten med evaluering er mere nuanceret. Scenekunstudvalget har igangsat evalueringsforløbene, fordi der skal indsamles viden om en række forskellige faktorer, herunder det kunstneriske niveau, men også samarbejdet med kommunen, udnyttelse af ressourcerne m.m.

Flere af de teatre der under den forrige egnsteaterkonsulentordning har været igennem en evaluering har haft glæde af processen, og selvom de har haft et absolut tilfredsstillende kunstnerisk niveau har evalueringen kunnet bidrage til ny kunstnerisk udvikling.

Vores ønske med evalueringerne er, at de evaluerede teatre og deres kommuner får glæde af en kunstnerisk og organisatorisk sparringspartner i evalueringsperioden – og som teatrene og kommunerne kan anvende forud for at der skal genforhandles aftaler. Vi finder det ligeledes vigtigt, at viden om egnsteatrenes forskelligheder, potentialer, forcer og problematikker indsamles til fordel for den samlede indsigt i området.

Når det er sagt, så skal der ikke herske tvivl om, at vi i Scenekunstudvalget ser det som et væsentligt kriterium, at der produceres professionel scenekunst af høj kunstnerisk kvalitet, når der gives offentlige tilskud til egnsteatre og refusion af kommuners udgifter til egnsteatre. 

På det område ser vi i Scenekunstudvalget nogle åbenlyse problemer i den nuværende lovgivning omkring egnsteaterområdet. Når en kommune og et teater ønsker at indgå en egnsteateraftale, og der ansøges om godkendelse til at opnå statslig refusion, skal Scenekunstudvalget ifølge lovgivningen ikke bedømme om teatret er på niveau med de øvrige egnsteatre, men udelukkende bedømme om der er tale om et professionelt producerende teater.

Men i forbindelse med udløb af en gældende egnsteateraftale dvs. fire år efter, så kan udvalget på baggrund af en evaluering fratage den statslige refusion, hvis udvalget finder at teatrets faglige eller kunstneriske niveau ikke lever op til det generelle niveau for egnsteatre og hvis udvikling ikke vurderes mulig.

Ifølge den nugældende lovgivning, så vil der igen være mulighed for at ansøge om refusion til samme teater – og her indgår vurderingen af om teatret er på niveau med de øvrige egnsteatre ikke længere som et kriterium, men Scenekunstudvalget kan udelukkende bedømme om der er tale om et professionelt producerende teater – og så i øvrigt komme med bemærkninger til egnsteateraftalen, som Kulturstyrelsen foretager den endelige godkendelse af.

Scenekunstudvalget har på den baggrund bedt kulturministeren om at kikke nærmere på lovgivningen, og håber, som også TIO, at der vil blive nedsat et udvalg der kan komme med fagligt kompetente forslag til hvordan lovgivningen kan skrues sammen på en bedre måde, hvor det sikres at både gamle og nye egnsteatre producerer professionel scenekunst af høj kunstnerisk kvalitet.

Scenekunstudvalget består af Rikke Juellund (formand), Niels Andersen, Lene Vestergård,  Anders Ahnfelt-Rønne og Erik Pold

Flere debatindlæg

16.9.2024: Eva-Marie Møller undrer sig over, at Københavns Kommune nedlægger puljer i Åben Skole-ordningen, der ellers sikrer ressourcesvage skolebørns mulighed for at få adgang til gratis kulturtilbud i form af bl.a. teater.

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg

16.9.2024: Eva-Marie Møller undrer sig over, at Københavns Kommune nedlægger puljer i Åben Skole-ordningen, der ellers sikrer ressourcesvage skolebørns mulighed for at få adgang til gratis kulturtilbud i form af bl.a. teater.