Fra fredag til søndag middag dannede ODEON i Odense ramme om dette års DT-seminar, hvor programmet som vanligt bød på præsentationer en masse fra de turnerende teatre det meste af fredagen og lørdagen på den store scene og de tre intimscener, ligesom der blev falbudt forestillinger fra producenternes mange stande, hvor også flere organisationer som Teatercentrum, Scenit og Udviklingsplatformen m.fl. diskede op med informationer.
Der bliver traditionelt lavet aftaler om salg af forestillinger for millioner af kroner i en travl atmosfære, så der ses gerne hen til festmiddagen lørdag aften, hvor det handler om mad og drikke – og selvfølgelig også prisuddelingen.
Teateravisen vælger selvfølgelig at nævne børneteaterprisen først: Årets Børneteater blev Louise Schouw Teater, der da også er en flittig gæst hos de mange teaterforeninger. Motivationstalen blev holdt af Hans Lottrup, Vejleegnens Teaterforening, der både nævnte teatrets mange juleforestillinger og storsællerten ’Sallys Far’, som i disse måneder invaderer teaterforeninger og musikhuse m.fl.
De gode ord hørte Louise Schouw dog fra et hotel i Vejle, hvor hendes mands 50-års fødselsdag blev fejret, så hendes takketale blev via telefon bragt ud i festsalen. Med konstatering af hvor hårdt det kan være at drive det store teater helt uden støttekroner og hvor meget ekstra det derfor betyder med den store opbakning fra arrangørside.
Prisen for Årets Voksenforestilling gik til Det Kgl. Teaters ’Ikke noget pis’ – en komedie af Kamilla Wargo Brekling. Årets Turneteaterskuespiller blev Christian Bergman, der især blev nævnt for præstationen i voksenforestillingen ’Ilt’ af Teater Next. Det teater er Bergman både stifter og leder af, og det flittige teatermenneske er også både iscenesætter og skuespiller i en række af teatrets børneteaterforestillinger.
Den særlige Hæderspris tilfaldt i år skuespilleren Ina-Miriam Rosenbaum for hele hendes omfattende teaterarbejde – og hvor hun i øvrigt for mindre end et års tid siden fik Teaterpokalen for den stærke præstation i ’Arendt – at se i mørket’.
Endelig blev også den såkaldte modpris fra Kulturkongen uddelt, hvor teaterproducenterne udpeger Årets Turneteaterarrangør blandt særligt servicemindede teaterforeninger. Det blev Vestsjællands Teaterforening og prisen var en gratis forestilling af Folketeatrets ’Først nu forstår jeg intet’.
Søndag blev seminaret afsluttet med et arrangement over temaet ’Scenekunstens rolle i samfundsdebatten’. Her havde man prisværdigt (!) fået Teatergrad på banen, hvor oplægget lød: ’Hvor går grænsen mellem decideret politiserende teater og blot at forholde sig til samfundet?’ Teatergrad har i flere år lavet opsøgende forestillinger for både børn og voksne om store spørgsmål som krig og demokrati og ensomhed m.v. På seminarafslutningen gjaldt det dog temaer som klima, køn, ulighed og magtfordeling i et nyt teaterformat designet af Teatergrad, der kombinerede uddrag fra fire forskellige produktioner i en debatform, hvor publikum blev inddraget.
(caj)