Som skrevet tidligere havde jeg fornøjelsen af at se forestillingen ‘Race Dog’ af Thalias Tjenere i Musikhuset, Århus. Jeg kunne ikke helt slippe denne oplevelse og fik lyst til at formidle forestillingen til børn og kollegaer på Stensagerskolen ved Århus. Jeg er ansat på skolen som pædagog og ved en kærkommen lejlighed købte vi forestillingen til vores juniorafdeling – børn og unge i alderen 10 -14 år.
Det blev et smukt møde mellem børn, voksen og skuespillere! Der blev hujet, grinet og grædt…- andre sad med åben mund og skulle mindes om lige at trække vejret, så spændende var det!
Børnene på Stensagerskolen har meget forskellige forudsætninger for at deltage i et sådan arrangement og jeg var da også spændt på, om alle blev de ”stive 45 minutter” ?.
Det gjorde de.. og mere til… det var som om ingen havde lyst til at forlade salen efter denne fantastiske stund med hunde i alle afskygninger.
Anskuet fra vores vinkel udmærker forestillingen sig ved at fæstne alles opmærksom på, de smukke maske som bliver ét med skuespillernes kroppe og gestik. Handling og lyd understøtter hinanden, genererende et stærkt udtryk som bevæger både børn og voksne.
En sej pubertets knægt græd, da det var sørgeligt – for så at vende på en tallerken med glimt i øjet og klap i hænderne… Det hæsblæsende spektakel vækkede også pigen som sjældent udtrykke sig …!
‘Race Dog’ gav anledning til eftertanke for de af børnene som kunne følge handling og budskab .. andre hæftede sig ved enkeltstående sekvenser… og en tredje gruppe af børn nød det musiske lydspor.
Det er ikke så tit, at vi i juniorafdelingen på Stensagerskolen kan samles om den samme ting samtidig med at alle får glæde af det.
Det lykkedes Thalias Tjenere at fuldføre den mission!
Og det er vel en smagssag, hvilket stykke kød man vil have på sit børneteaterstykke?
Jeg mener, at ‘Race Dog’s kød er ” fabulous done”, når målgruppen er børn i rammerne af gadeteater! Børn (og voksne) kan ”chekke” ind og ud undervejs – og stadig blive underholdt af en historie med et vedkommende budskab og vanvittig god humor udført af skuespillere der kan sit håndværk.
Gitte Skovfoged
, pædagog på Stensagerskolen
Af
‘Race Dog’ egner sig også til specialskoler!
Flere debatindlæg
16.9.2024: Eva-Marie Møller undrer sig over, at Københavns Kommune nedlægger puljer i Åben Skole-ordningen, der ellers sikrer ressourcesvage skolebørns mulighed for at få adgang til gratis kulturtilbud i form af bl.a. teater.
5.9.2014: Linda Sugataghy undrer sig over, at Projektstøtteudvalget for Scenekunst altid giver afslag til Det Flyvende Teaters unikke projekter:
29.8.2024: Jan Grube Christiansen har forfattet en lang protesterende redegørelse om Helsingør Kommunes fejlfyldte planer om at lukke HamletScenen:
16.8.2024: Christian Schrøder reflekterer efter en succesrig Japan-turne over vigtigheden af bygge og vedligeholde kulturelle forbindelser verden over
17.6.2024: Claus Mandøe sender en kærlig hilsen til Scenekunstudvalget fra 2011 for støtten til den forestilling, som han lige nu turnerer intensivt med i Kina
25.11.2023: André Andersen sender ros til den nye udgave af Teateravisen og en vigtig tilhørende info-meddelelse til sine teaterkolleger
Seneste debatindlæg
Seneste debatindlæg
16.9.2024: Eva-Marie Møller undrer sig over, at Københavns Kommune nedlægger puljer i Åben Skole-ordningen, der ellers sikrer ressourcesvage skolebørns mulighed for at få adgang til gratis kulturtilbud i form af bl.a. teater.
5.9.2014: Linda Sugataghy undrer sig over, at Projektstøtteudvalget for Scenekunst altid giver afslag til Det Flyvende Teaters unikke projekter:
29.8.2024: Jan Grube Christiansen har forfattet en lang protesterende redegørelse om Helsingør Kommunes fejlfyldte planer om at lukke HamletScenen:
16.8.2024: Christian Schrøder reflekterer efter en succesrig Japan-turne over vigtigheden af bygge og vedligeholde kulturelle forbindelser verden over
17.6.2024: Claus Mandøe sender en kærlig hilsen til Scenekunstudvalget fra 2011 for støtten til den forestilling, som han lige nu turnerer intensivt med i Kina
25.11.2023: André Andersen sender ros til den nye udgave af Teateravisen og en vigtig tilhørende info-meddelelse til sine teaterkolleger