Af: Carsten Jensen

27. september 2008

Nye spirer i væksthuset

Otte nye spirer er netop optaget i Dramatikervæksthuset, hvis erklærede formål er at udvikle nye talenter, der kan skrive god dramatik for børn og unge.

Så er jorden gødet for endnu sæson i Dramatikervæksthuset, der starter femte udgave af det succesrige talentudviklingsprojekt, som BørneTeaterSammenslutningen (BTS) iværksatte for første gang tilbage i 1997.

De otte nye spirer er netop blevet udvalgt til det nye projekt, der med start 30. oktober og afslutning juni næste år er en del kortere end de foregående. DV 08-09 omfatter seks kurser, en workshop og et arrangement i forbindelse med den store børneteaterfestival i april 2009 i Ballerup.

Kurserne er overvejende af praktisk karakter, men indeholder også teori omkring anvendt dramaturgi, ideudvikling, oplæg om forskellige teaterfolks arbejdsområder m.v. De foregår både i København og som internatophold på Odsherred Teaterskole i Nykøbing Sjælland.

Og som det forklares i projektbeskrivelsen, så tilrettelægges dramatikervæksthuset ‘ud fra den grundlæggende opfattelse, at en dramatisk tekst aldrig er ‘færdig’, før den realiseres på scenen, og at teater – og måske især børne- og ungdomsteater – bygger på en forståelse fra alle medvirkende om, at åbenhed og lydhørhed imellem parterne (dramatiker, instruktør, scenograf, skuespillere…) gavner alle og fremmer den kunstneriske proces’.

De otte udvalgte

Udvælgelsesproceduren har strakt sig over tre grundige runder – og interessen har forlods været stor. Faktisk har man noteret sig, at hjemmesiden med DV 08-09 har været besøg af 6598 fra april og frem til ansøgningsfristen.

De otte udvalgte blev:

Lotte Faarup
(45) – P.t. en af de tre kunstneriske ledere på statsensemblet for børneteater, Corona La Balance. Hun har en uddannelse fra den italienske teaterskole Campo d’azione teatrale Koreja og har over 20 års erfaring som skuespiller. Dertil kommer flere års erfaring som instruktør, ligesom hun både har skrevet og oversat manuskripter.

Henrik Szklany
(23) – I gang med at færdiggøre bachelor i dramaturgi, Han har bl.a. skrevet og opført fire stykker i en børne/ungdomsteaterforening i Skørping (Nordjylland), ligesom han bl.a. har fungeret som instruktør/dramaturg-assistent og har været med til at starte teatervækstlagsbevægelsen QUONGA i Århus.

Julie Johanne Kirkegaard
(27) – Div. universitetsstudier samt dramatikererfaring med flere forestillinger, bl.a. ‘Syndflod’ på Boldhusteatret (2007). Hu er pt. projektleder af Dramatoriet – et skriveværksted/netværk for ‘up-coming’ dramatikere – og var med til arrangere VILDSKUD 2008 – en festival for uafhængigt teater.

Laura Madsen
(34) – Uddannet cand. mag. i teatervidenskab og historie. Har arbejdet som instruktør/instruktørassistent/skuespiller på div. forestillinger og er medinitiativtager til serveringsteatret ‘La’ det rable”. Hun har desuden undervist på div. dramahold og iscenesat flere forestillinger med børn

Lone Vibe Pedersen
(34) – Bl.a. uddannet i sceneinstruktion og dramaturgi fra Escuela Superior de Arte Dramatico i Spanien. Har bl.a. været på dramatiker på to børneteaterforestillinger, en voksenforestilling og fem kortfilm, instruktør på seks turnerende teaterforestillinger og fire readings samt produktionsleder på ni turnerende forestillinger

Line Hampen Olsen
(37) – Uddannet skuespiller fra Odense Teater Elevskole i 2002. Har bl.a. medvirket i revyen ‘Jul for begyndere’, ligesom hun har erfaring som korsanger og underviser i drama.

Peter Esbensen Hartman
(38) – Autodidakt. Skuespiller siden 1994 m. bl.a. lange kurser i Danmark og England. Har en snes teaterroller samt filmroller og tv på cv’et. Han har også virke som instruktør – samt dukkefører på børne-tv. Har været historiefortæller siden 2005.

Mogens Økjær Jørgensen
(48) – Uddannet bibliotekar. Har bl.a. de seneste fire år skrevet satiriske tekster, primært til Kerteminderevyen, men også til Holbæk Teater og til Odsherred Revyen 2008.

Som det fremgår er der altså godt med teatererfaring i gruppen, der også aldersmæssigt spreder sig pænt over en snes år. Adskillige har altså også prøvet kræfter med dramatikken.

Eksperimenterende frirum

Men der er skam også noget at leve op til her. Ser man tilbage på listen over de 23 udsprungne spirer fra de foregående fire dramatikervæksthuse, springer Jesper Bræstrup Karlsen unægtelig i øjnene som en af de fornemste og i hvert fald flittigste produkter. Han har skrevet særdeles rost dramatik til børneteatrene i en lind strøm siden sin afgang fra DV 97-98 og er bl.a. manden bag ordene i Reumert-prisen 2008 for Årets Børneteaterforestilling (Holbæk Teaters ‘Gidsel’), ganske som han var det i 2004 (Zangenbergs Teaters ‘Nikio og den store samurai’).

Samme Karlsen er i øvrigt at finde i styregruppen for DV 08-09 – sammen med dramatiker og adm. teaterleder Michael Ramløse (Fair Play), instruktør, kunstnerisk leder m.v. Marc van der Velden (Corona La Balance) og Stig Jarl, der er lektor på Teatervidenskab v. Københavns Universitet.

Projektkoordinator er Jonna Beha Oulund, mens dramaturg Jane Rasch atter er projektleder og således står i spidsen for selve uddannelsesforløbet.

»Dramatiker Væksthus er et frirum, hvor deltagerne kan eksperimentere med dramatiske former og ideer uden at være forpligtet af et konkret produktionspres på et teater. Alle på holdet har teatererfaring, men på vidt forskellige områder. Jeg forventer derfor, at der kan blive rig lejlighed til at udfordre egne og hinandens kompetencer. På grund af det korte forløb – fra oktober 08 til juni 09 – vil vi lægge vægt på, at deltagerne skriver et enkelt stykke – men at det skrives på flere måder og for forskellige aldersgrupper. Det kræver mod og vilje, men det tror jeg, at der er i gruppen,« lyder det fra Jane Rasch, inden de nye spirer plantes ud i dramatikervæksthuset.

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere