Af

29. september 2013

Historien om Holbergteatrets ’Far, Mor Får Børn’

Marie Olesen skriver nedenstående indlæg i anledning af, at Holbergteatret for tredje gang skal til showcase med forestillingen 'Far, Mor Får Børn':

Refusionsudvalget skal ifølge Teaterloven garantere for professionalismen i refusionsgodkendte forestillinger:

§ 8. Ved den scenekunstfaglige vurdering af en forestilling lægger Refusionsudvalget vægt på forestillingens kvalitative standard.

Stk. 2. Refusionsudvalgets vurdering sker på baggrund af dels teatrets ansøgning, dels Refusionsudvalgets scenekunstfaglige vurdering efter at have overværet en opførelse af forestillingen.

Stk. 3. I særlige tilfælde kan Refusionsudvalget vurdere en forestilling alene på grundlag af ansøgningen

Ifølge Kulturstyrelsens hjemmeside skal Refusionsudvalget udmønte Teaterloven ud fra denne definition på professionalisme:

En forestilling er i udgangspunktet professionel, hvis instruktør/scenograf/ koreograf og de medvirkende har taget afgang fra Statens Teaterskole eller fra en udenlandsk teaterskole på tilsvarende niveau, eller kan dokumentere et scenekunstnerisk professionelt virke.

Proceduren for ansøger er: ansøgning – automatisk godkendelse – eller – showcase – godkendelse eller afvisning. Nogle bliver automatisk godkendt, andre bliver indkaldt til showcase, alt efter udvalgets skøn. Praksis hos de tre første refusionsudvalg har fulgt Stk. 3: Har ansøger en professionel uddannelse, en omfattende merit og andre refusionsgodkendte forestillinger bag sig gives automatisk godkendelse.

Niels Vandrefalk er uddannet på Det Kgl. Teater 1965-68 og har været professionel i 45 år. Han har igennem hele refusionsordningens historie siden 1976 præsteret et utal af refusionsgodkendte forestillinger både som offentligt støttet teatermand og som ustøttet. Hvoraf 5 forestillinger stadig udbydes, og de to ældste har spillet i 30 og 27 år, henholdsvis ca. 450 og 400 gange for 3 – 12-årige.

Niels Vandrefalk blev indkaldt til showcase én enkelt gang i 2001 af det første refusionsudvalg.  Årsagen var, at udvalget ville sikre sig, at forestillingen ikke var en fortælling, som ifølge loven ikke kan godkendes. Han fik godkendelsen.

Efter showcase september 2011 og januar 2012 har han to gange af det netop afgåede refusionsudvalg , det fjerde i rækken, fået afslag på sin refusionsansøgning til forestillingen ’Far, Mor Får Børn’ for 6 – 9-årige.  Bl.a. med begrundelserne: ’amatør, den slags skal man ikke gøre mod børn, nedvurdering af børn’ samt ’udvalgets dårlige mavefornemmelse’.

I kontrast hertil har udvalget i sin fireårige embedsperiode refusionsgodkendt forestillinger, hvor 2/3 af kunstnerne ikke opfyldte Kulturstyrelsens definition på professionalisme.

Et nyt refusionsudvalg har indledt en ny periode på 4 år. Det har indkaldt ’Far, Mor Får Børn’ til sin tredje showcase til afholdelse lørdag d. 12. oktober kl. 11.00. På Virum Gymnasium, Fuglsangvej 66, 2830 Virum.

Holbergteatret byder alle interesserede velkommen. Meget gerne ifølge med 6-9-årige børn. Tilmelding pr. mail: marieolesen@mail.dk  Mere om forestillingen på www.holbergteatret.dk                                                       

Marie Olesen er producent på Holbergteatret

Flere debatindlæg

21.1.2025: Dorthe Bébe kommenterer med sit indlæg baggrunden for Teateravisens lukning, der bl.a. er baseret på besparelser og Teatercentrums nye kommunikationsstrategi.
19.1.2025: Søren Ovesen spørger i forbindelse med Teateravisens lukning og festivalproblematikken, om Teatercentrums ledelse egentlig kender deres besøgelsestid.
15.1.2025: Marc van der Velden: Lukningen af Teateravisen er endnu en konsekvens af en gradvis afvikling af den unikke og selvstændige position i landets kulturliv af en bredtfavnende, kvalitetsbevidst, inkluderende børneteaterbranche.
13.1.2025 Henrik Steen Larsen er vred over lukningen af Teateravisen og ønsker sig et oprør mod udsultningen af børne- og ungdomsteatret
12.1.2025: Lotte Faarup kalder lukningen af Teateravisen for en falliterklæring og mangel på ærlig italesættelse af, hvad der sker...

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg

21.1.2025: Dorthe Bébe kommenterer med sit indlæg baggrunden for Teateravisens lukning, der bl.a. er baseret på besparelser og Teatercentrums nye kommunikationsstrategi.
19.1.2025: Søren Ovesen spørger i forbindelse med Teateravisens lukning og festivalproblematikken, om Teatercentrums ledelse egentlig kender deres besøgelsestid.
15.1.2025: Marc van der Velden: Lukningen af Teateravisen er endnu en konsekvens af en gradvis afvikling af den unikke og selvstændige position i landets kulturliv af en bredtfavnende, kvalitetsbevidst, inkluderende børneteaterbranche.
13.1.2025 Henrik Steen Larsen er vred over lukningen af Teateravisen og ønsker sig et oprør mod udsultningen af børne- og ungdomsteatret
12.1.2025: Lotte Faarup kalder lukningen af Teateravisen for en falliterklæring og mangel på ærlig italesættelse af, hvad der sker...