Det nye Projektstøtteudvalg for Scenekunst (PUS), der skal sidde fra 1. januar 2018 til 31. december 2021, blev fuldtalligt lige op til jul, hvor kulturminister Mette Bock udpegede de sidste to medlemmer, herunder formanden, så udvalget har følgende udseende: Lars Seeberg (formand), Leiv Arne Kjøllmoen (begge udpeget af ministeren) og Tina Tarpgaard, Marianne Klint og Andreas Garfield (se note)
Det ligger i øvrigt også fast, at udvalget aflønnes for deres arbejde på følgende vis: Formanden: 262.500 kr. årligt, de menige medlemmer: 192.500 kr. årligt.
Forude venter en lang række opgaver med håndtering af diverse støttepuljer og konsulentvirke (bl.a. overfor egnsteatre m.fl.) – og sandsynligvis også en bebudet omkalfatring af scenekunstens tilskudsstruktur. Og det er formodentlig en af grundene til, at Lars Seeberg er genindtrådt som formand, for det, der i hans første formandstid hed Teaterrådet. Siden var han nemlig som formand for det såkaldte Teaterudvalg, der barslede med visionsrapporten 'Veje til udvikling' i april 2010, og kaldte bl.a. ved den lejlighed rapportens bud på en 'substantiel omprioritering af teaterstrukturen'.
Det nye udvalg har naturligt nok ikke meldt så meget ud endnu, men man har dog kunnet læse sig til nogle af udvalgsmedlem Marianne Klints tanker i en artikel i Proscenium for en uges tid tiden.
Her siger hun bl.a.:
'Min fornemste opgave bliver at fremme en større gennemsigtighed i hele branchen. I en branche, der er ved at samle sig, og hvor samarbejder sker på mange niveauer, kan jeg bidrage med et godt overblik over, hvordan de økonomiske rammer for samarbejde og co-produktion kan løses mest fordelagtigt, så projektstøtten kommer til at gå mest muligt til kunst og mindre til drift'.
Blandt udfordringerne ser hun selvfølgelig fordelingen af støttemidlerne:
'Prop-problematikken – altså det at mange etablerede teatre modtager mere eller mindre fast støtte fra udvalgets midler – er en problematik, der altid har været udvalgets store akilleshæl. Det skal vi forsøge at få løst, så nogle af de mest etablerede kan komme uden om udvalgets uddelinger.
Jeg har selv meget stor lyst til at udvikle en model for at sikre de bedste forestillinger et længere liv og mere spilletid, så flere publikummer kan få glæde af succesforestillinger. Den bedste publikumsudvikling ligger i at vise det bedste af det bedste.
Sidst, men ikke mindst, mangler København en scene til de åbne formater og projekter, der ikke passer ind på etablerede scener. Nu skal vi have den scene, og PUS kan være med til at presse på i den rigtige retning'.
Læs hele artiklen på Proscenium.dk: 'Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS'
Se mere om udvalg og arbejdsopgaver m.v. på kunst.dk
(Billedet: Marianne Klint er leder af Teater Momentum i Odense og nyt medlem af Projektstøtteudvalget for Scenekunst. Foto: Teater Momentum)
(caj)