21. december 2012

Forestilling søger teater

Ministeriet for Børn og Undervisning, Aarhus Universitet og Danmarks Pædagogiske Bibliotek har nedsat et Sekretariat, der skal koordinere fejringen af det danske skolesystems 200-års-jubilæum i 2014.

Et af elementerne skal være et teaterstykke, som specifikt beskæftiger sig med skolens og undervisningens historie og  fortæller små og store historier fra de sidste 200 års skolegang – og som Sekretariatet kan tilbyde landets skoler.

Teatercentrum er blevet inddraget i udvælgelsen af et teater, der som udgangspunkt får finansieret en hel teaterproduktion og en efterfølgende større turne til landets skoler.

Ifølge lederen af Teatercentrum, Henrik Køhler, er man på udkig efter et teater, der kan og vil gå i samarbejde med Sekretariatet om udviklingen af en forestilling – og interesserede teatre skal henvende sig til Henrik Køhler så hurtigt som muligt, idet man gerne vil have kontakt til teatret allerede i  begyndelsen af februar 2013, så teatret kan indgå i den ansøgning af midler hos fonde, der skal føre til produktionen af teaterstykket.

Henrik Køhler fortæller, at der vil blive afholdt et infomøde på Teatercentrum med Sekretariatet og interesserede teatre allerede 17. januar kl. 15-17.

Han har også meddelt initiativtagerne, at de skal regne med at finde minimum to millioner kroner til projektet, så der er dækning for både en god produktion og en omfattende og velorganiseret turne.

Det opfatter man som helt realistisk og muligt at skaffe, når det nu drejer sig om et projekt, der har politisk bevågenhed, stor prestige – og kronprinsesse Mary som protektor…

Forestillingen skal være færdigproduceret i foråret 2014, mens selve turneen tænkes lagt i sæson 2014-15. Målgruppen for teaterstykket er mellemtrinnet.

Udover selve muligheden for at få finansieret både et teaterstykke og en turne, er det jo et spændende og vedkommende emne for de mange børneteatre, der i det daglige turnerer rundt på landets skoler og institutioner.

Om projektet skriver jubilæumssekretariatet bl.a. følgende:

’Det skal være et teaterstykke der giver en fornemmelse af den udvikling og forandring skolen har været igennem og som giver børnene et indblik i hvordan det har været at gå i skole til forskellige tider og for forskellige børn. Vi har selvfølgelig en række emner og temaer samt et væld af historier, som vi tænker I kunne bruge i tilblivelsesprocessen, men vi kræver ikke at bestemte historier skal med, tværtimod er vi meget åbne overfor fortolkninger. Blot har vi nogle temaer vi gerne vil berøre samt et ønske om at teaterstykket afspejler virkeligheden, hvilket vil sige, at historierne tager sit udgangspunkt i historiske kontekster – både de nære og de mere fjerne. På den måde kan eleverne bruge teaterstykket til refleksion, når de arbejder med det undervisningsmateriale, som vi har produceret i samme forbindelse’.

Yderligere information til interesserede teatre ved henvendelse til Henrik Køhler (hk@teatercentrum.dk).

(caj)

Seneste nyheder & navne

Seneste nyheder & navne