I disse år handler rigtig meget om inkludering eller inklusion, altså inddragelse i et fællesskab, og inklusionen er også blevet det store projektord i teatersammenhænge, hvor man arbejder med publikumsinddragelse såvel i salen som på selve scenen.
Det bruges også ganske ofte i skoleregi, hvor det selvfølgelig handler om at skabe en form for sammenhæng, der gør, at fx alle elever i en klasse skal føle sig som en del af et fællesskab.
Det betyder, at der også er lavet teorier og undervisningsmateriale, som understøtter dette inklusionsarbejde – herunder i æstetiske læreprocesser som drama og teaterarbejde.
En af disse metoder hedder Elevfortællinger og er udviklet af teaterpædagogen Charlotte Olling Rebsdorf som del af et støttet projekt med midler fra ordningen 'Orlov med fri vikar', som er administreret af Efterskoleforeningen.
Og i forbindelse med at Teatret st.tv. opfører forestillingen 'Ung blond pige' på ZeBU på Amager (29. januar – 9. februar 2014), sætter ZeRUM – teatrets scenekunstneriske laboratorium – i samarbejde med Charlotte Olling Rebsdorf fokus på, hvordan man med Elevfortællinger kan øge børn og unges inklusion og trivsel, så f.eks. ensomhed og ekstremisme forebygges.
'Ung blond pige' – der blev anmeldt her på portalen i maj sidste år, fokuserer netop på ekstremisme i form af grænseoverskridende højrepropaganda, men også forholdet mellem unge og deres seksualitet.
ZeRUM's tilbud om forestilling og foredrag m.v. afvikles torsdag d. 30. januar kl. 19-22 hos ZeBU, Øresundsvej 4, 2300 København S. Det koster 150 kr. inkl. billet til forestillingen, og der er max deltagertal på 50.
Tilmelding senest 27. januar 2014 hos katrine@zebu.nu (tlf. 5191 2165)
(caj)