19. oktober 2015

En særligt vinklet danmarkshistorie

Tirsdag 20. oktober er teaterforeningen i Sønderborg vært for premieren på 'Lillys Danmarkshistorie', som Folketeatret i en måneds tid sender på turne rundt i landet for derefter at spille den på sin anneksscene Hippodromen i København fra 18. november til 5. december.

Den musikalske og socialpolitiske fortælling om kvindeliv gennem tre generationer har 100-året for kvinders valgret som aktuelt anker – og er en samarbejdsproduktion mellem Folketeatret og Teatret Fair Play.

Sidstnævnte bidrager med instruktør (Robert Parr) og teknikerhjælp – og med selve ideen til at dramatisere og spille Pia Fris Laneths bestseller af samme navn fra 2006. Fair Play måtte nemlig erkende, at man ikke havde volumen til at løfte den store opgave, men her tog Folketeatret så over og står nu for det praktiske og økonomiske ansvar for forestillingen.

På den måde er det endt med endnu et positivt eksempel på det samarbejde mellem små og store teatre i Danmark, som sagtens kunne udbygges og udvikles.

Senest har Det Kgl. Teater vist vejen med 'Horisonten', der var en coproduktion mellem Skuespilhuset og Aaben Dans i Roskilde – og med Catherine Poher som idemager og instruktør.

Tidligere er Aalborg Teater og Teater Nordkraft gået sammen om dramatiseringen af Jakob Ejersbos roman 'Nordkraft', og for år tilbage var Odense Teater og BaggårdTeatret i samarbejde om en række forestillinger.

De fleste af disse eksempler er voksenteater – eller teater for den øverste del af ungdomssegmentet – men der er ingen grund til, at de store teatre ikke skulle lukke børneteatrene med ind i produktion af deres familieforestillinger (se kommentaren 'Familieteater kan vel være andet end klassikere').

Men tilbage til 'Lillys Danmarkshistorie', der er for stor til at blive vist i Teatret Fair Plays eget hyggelige teaterrum, men alligevel spilles i byen, nemlig på Holbæk Teater – og det sker tirsdag den 27. oktober kl. 19,30.

Forestillingen, der er dramatiseret af Daniel Wedel og Joan Rang Christensen, har nemlig brug for god plads, når de seks medvirkende – Birgitte Raaberg, Pia Rosenbaum, Christiane Bjørg Nielsen, Sanne Graulund, Tanya Lund Andersen og Henriette Rosenbeck – spiller og synger sig gennem kvindernes historie i Søren Glads scenografi.

Og så lige den helt personlige vinkel på denne note, for det er vist første gang, Deres udsendte har siddet i en teatersal og pludselig oplevet et helt personligt gensyn med en flig af sin egen historie. For forfatteren til 'Lillys Danmarkshistorie', Pia Fris Laneth, tager nok udgangspunkt i tilværelsen for hendes oldemor, mormor, farmor, tante, søster og mor (det er Lilly), men også har sig selv med i historien, og dermed fortælles også om karrieren som fotomodel (herunder titlen som Miss Young International) og den sociale mobilitet, der førte til universitetsgrad og en karriere som journalist og forfatter. Det begyndte på det for længst hedengangne tidsskrift politisk revy, hvor vi begge var redaktører dengang i midten af 1980'erne. Så der kunne genkendes personer og små begivenheder flere årtier tilbage, som man ikke lige havde tænkt sig skulle være elementer i nutidig dansk dramatik…

(Billedet: Der danses, synges og spilles på (kvinde)livet løs i 'Lillys Danmarkshistorie'. Foto: Thomas Petri)

(caj)

Seneste nyheder & navne

Seneste nyheder & navne