Det er et overmåde imposant sted, Chr. IV's Børsen på Slotsholmen, som Wilhelm Hansen Fonden har valgt som ramme for sit årlige arrangement, hvor priser og legater uddeles til enkeltpersoner og produktioner inden for musik, teater og dans. Tillige med op til en håndfuld hæderspriser.
Men dette indtog i pengemagtens tidligere højborg sker ud fra devisen: 'Pengene skal tilbage til dem, der har tjent dem!' – som fondsbestyrelsesformand Bjørn Bredal re-citerede fondsstifter Hanne Wilhelm Hansen for i sin velkomsttale ved arrangementet tirsdag eftermiddag – den 24. i rækken af pris- og legatoverrækkelser.
Fondens penge kommer nemlig fra afkastet fra de musik- og teaterforlagsaktiviteter m.v., som familiefirmaet Wilhelm Hansen var involveret i.
Der kan søges om at få del i disse midler til aktuelle produktioner, mens WH Fondens bestyrelse egenhændig beslutter sig for, hvem der skal modtage hæderspriserne.
'Man kan skrive en masse ansøgninger – og så kommer der pludselig 200.000 kr. ind ad brevsprækken', uden at man har gjort noget som helst, som det muntert lød fra en af de fem modtagere af dette års hæderspriser, Kristján Ingimarsson. Det gale teatermenneske kvitterede i øvrigt med et underholdende angreb på mikrofonstativ m.v. i stil med det fysiske teater, der bl.a. har kunnet opleves i 'BLAM!' m.fl.
Ingimarsson har også været i nærkontakt med ungdomsteatret i forestillinger som 'Kunsten at dø' og 'Mike Attack', mens hæderspriskollegerne, dramatikeren Astrid Saalbach og scenografen Mia Stensgaard, har deres dont i voksenteatret.
Fjerde hæderspris gik til accordeonisten Bjarke Mogensen, mens den femte tilfaldt dramaturg og tidligere rektor for dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater, Janicke Branth, hvis indsats for at lade nye dramatikere uddannes i direkte føling med praktisk teaterhåndværk har været en fornem pionerindsats.
Udover hæderspriserne uddeler WH Fonden altså også en lang række legater, der kan ses som er en kærkommen støtte til mange projekter, der som resten af kulturlivet lider under regeringens kulturelle grønthøster og generel mangel på forståelse for, at 'kunst er afgørende for vores samfund', som formand Bredal udtrykte det.
Hele 73 priser/legater – fordelt på 31 til musik, 16 til dans og 26 til teater – er blevet uddelt. Med portioner i størrelsesordenen fra 20.-30.000 kr. og opefter.
Blandt dem finder man fornøjeligt mange kendinge fra børne- og ungdomsteaterområdet. Og her nævnt i flæng uden smålig skelen til, om den aktuelle donation i dette tilfælde specifikt går til børneteater:
Eventyrteatret; Det Olske Orkester, Teater Blik, Musikteatret SAUM, De Røde Heste, Meridiano Teatret; Vild Kammerat; Teater Refleksion; Fix & Foxy; Teater V; Gruppe 38; Det Lille Teater; Tina Tarpgaard; Uppercut Danseteater og Black Box Dance Company.
Uanset pris- og legatmodtagernes placering i det danske kulturliv er Wilhelm Hansen Fondens milliondonationer en kærkommen indsats, 'en krammer til kunsten', som fondsbestyrelsesmedlem Steffen Aarfing udtrykte det i sin motiveringstale til scenografkollega Mia Steensgaard.
Et varm gestus til de flere hundrede fremmødte – udover vin og pindemadder – er også den traditionelle opfordring til at plyndre de store, smukke blomsteropsatser i Børssalen og tage en smuk langstilket rose eller to med sig ud i virkeligheden.
Alle årets pris- og legatmodtagere vil om føje tid være at finde på WH Fondens hjemmeside: www.wilhelmhansenfonden.dk – hvor man kan se, at den årlige ansøgningsfrist for legater er 31. august.
(Billedet: Flotte buketter står klar til at møde deres prismodtagere, omkranset af to overdådige blomsteropsatser, der traditionen tro rippes for roser, når de tilstedeværende går hjem. Foto: Carsten Jensen)
(caj)