Af: Morten Hede

26. oktober 2024

En klovn skal finde sig selv

Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.

”Det er din fremtid, det drejer sig om”, lyder en formaning, som David gentager i forestillingen ’Rend mig i traditionerne’ på Teater Vestvolden i Hvidovre. Og det er netop, hvad det hele drejer sig om.

David er stukket af fra sin kostskole, sin familie og sin forelskelse. Forventningerne til ham føles som en bombe i maven. Med lunte og det hele. Men efter ’300 øl, 400 smøger og 500 timer i Tivoli’ ender hans flugt på et psykiatrisk hospital, fordi han bed en politibetjent i benet, mens hans slips sad fast i en automat.

’Rend mig i traditionerne’ er Leif Panduros gennembrudsroman fra 1958, og den er bl.a. blevet filmatiseret i 1979 med Henrik Koefoed i hovedrollen. Nu har Teater Vestvolden i Hvidovre samlet værket op, hvilket giver udmærket mening nu, hvor vi igen diskuterer præstationsræs og forventningspres hos de unge.

Det er dramatiker Thomas Markmann, der har versioneret historien til teater. Det er blevet til en finurligt formuleret monolog med masser af skønne replikudvekslinger og snappe sceneskift, der både respekterer romanens form og samtidigt fungerer på scenen. Og ligesom i romanen er det David selv, der spydigt og begavet fortæller historien.

Klovnerier der virker

Vi møder David i skikkelse af skuespiller Wahid Sui Mahmoud. Han er iklædt spraglet tøj, og i ansigtet er han sminket som en hvid klovn med store, sørgelige øjne. Han tager imod os, når vi kommer ind i salen, hvor han går rundt og mingler blandt publikum – og i baggrunden hører vi cirkus- og tivoliagtige lyde.

Det er tydeligt, at instruktør Johan Sarauw har bygget sin iscenesættelse op omkring, at klovnen repræsenterer mange af de samme karaktertræk, som kendetegner vores hovedperson; det utilpassede, det kritiserende, det sensitive, det tragiske, det humoristiske osv.

Og den lignelse fungerer glimrende og bliver også yderligere en del af iscenesættelsens koncept, når der både bruges kæmpedimensionerede kanonslag, heliumballoner, en blomsterforstøver som regnvejr og komisk mimik med lydeffekter.

Desværre synes man at have fået kolde fødder undervejs i prøveforløbet. I hvert fald kunne man med fordel have dyrket klovneudtrykket meget mere og ladet det fylde igennem hele forestillingen i stedet for kun momentvist. Det bliver som en idé, man ikke selv har troet helt på – hvilket er synd, fordi klovnerierne både virker og giver mening.

En indadvendt rebel

Og den samme fornemmelse får vi hos skuespiller Wahid Sui Mahmoud, der også med fordel kunne karikere sine karakterer meget mere. Det ville i højere grad udstille menneskerne og samfundet omkring ham, som han forsøger at gøre oprør imod. I stedet ender vi med en lidt anonym og vag skildring af David.

Til gengæld er Wahid Sui Mahmouds version af David mere indadvendt og følsom, hvilket måske taler mere til nutidens unges bekymringer, der synes at være mere usynlige, end de rebelske unges frustrationer i slutningen af 50’erne og begyndelsen af 60’erne. Vi får flere gange fornemmelsen af, at det i højere grad er Davids egne forventninger, mere end samfundets, der presser ham, hvilket er en interessant tolkning.

Teater Vestvoldens opsætning af ’Rend mig i traditionerne’ synes også at slutte en smule mere åbent end romanen, der på mange måder kan tolkes som en tragedieslutning. I denne version spørger vi os selv, om David nu virkelig har fundet sig selv og sin plads i samfundet. Og den tanke er måske også mere spændende at forlade teatersalen med.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’