Folketeatret stod atter for de gavmilde værtsrammer, da Foreningen af Danske Teaterjournalister mandag eftermiddag kunne uddele Teaterpokalen, Teaterkatten og Initiativprisen for 2021. En særdeles behagelig tilbagevenden til næsten-normalitet i modsætning til sidste års covid-19-skabte individuelle prisoverrækkelse.
Foreningens forperson, Rie Hammer, chefredaktør på Iscene.dk, stod for velkomst med bl.a. gode ord om glæden ved atter at kunne samles om at hylde scenekunsten.
* Initiativprisen gik til København Danser, den nye festival, der med et ønske om at præsentere moderne dans og ballet på højt, internationalt niveau for første gang blev afviklet i efteråret med fokus på ligestilling mellem kønnene og større diversitet.
Pia Stilling, anmelder hos kulturtid.dk, dansonline.dk og Villabyerne, motiverede prisen, der ledsages af 15.000 kr., med bl.a. disse ord
'I får prisen for jeres initiativ festivalen København Danser, som I har planlagt skal være en årligt tilbagevendende begivenhed, og som I to, Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth, har skabt sammen. (…) I har udvist både mod og initiativ med så stort anlagt et projekt som København Danser, er. I har skabt et flot, lødigt internationalt supplement til Københavns øvrige dansescene'.
Prisen blev modtaget med både ydmyghed og stor glæde, afsluttende med Thomas Mieths særdeles inderlige: 'Det er saftsuseme fedt det her!'
* Teaterkatten, der er en instruktørpris, som ledsages af 25.000 kr. og sølvsmed Manuel Sjødahls lagkagekniv i sølv, gik til Kirsten Dehlholm, Hotel Proforma, for iscenesættelsen af forestillingen 'Amduat.En iltmaskine' og ikke mindst for hendes livslange og helt særegne bidrag til dansk scenekunst.
Anne Middelboe Christensen, anmelder på Information og Teateravisen, motiverede bl.a. prisen med disse ord:
'Dine forestillinger er hamrende flotte og musikalsk subtile. Dit afgørende våben er langsomheden. Det virker ofte, som om du prøver at få tiden til at forsvinde. Som om dine visuelle billeder bliver så stærke, at musikken og replikkerne eller sangstroferne underordner sig billedet. Som om kroppene glider ind i koreografier, indtil positurerne finder en form, der udtrykker noget alment og mytisk. Så er du tilfreds'.
Kirsten Dehlholm leverede en meget original tak i form af velformede vers, hvor både kat og kunst viste klør.
* Teaterpokalen, der er Danmarks ældste teaterpris, uddelt første gang i 1934, følges af 50.000 kr. og en sølvskål udført af Manuel Sjødahl, og blev vel modtaget af skuespiller Sofia Nolsøe fra Aarhus Teaters ensemble for hendes roller i 'Når vi døde vågner' og 'A Clockwork Orange'.
Lene Grønborg Poulsen, anmelder på Kristeligt Dagblad og journalist ved Radio4, overrakte prisen og motiverede bl.a. valget af Sofia Nolsøe således:
'Man er aldrig i tvivl om, hvornår du træder ind på scenen. Du tager rummet med en stor overbevisende kraft og favner hele spektret, så vi som publikum ender helt yderst på stolekanten og trækker eller holder vejret med dig. (…) Spændvidden er i hvert fald stor, når man med nerve mestrer alt fra det naturalistiske og surreelle hos Ibsen til det vilde og voldelige i 1960’ernes 'A Clockwork Orange''.
Sofia Nolsøe, der er uddannet fra Statens Teaterskole i 2011 og efter nogle freelanceår på københavnske scener blev ansat på Aarhus Teater i 2015, bragte sin nordatlantiske herkomst med i takketalen, der blev afsluttet med et digt på både færøsk og dansk.
Efter uddeling af priserne – der i øvrigt støttes økonomisk af Slots- og Kulturstyrelsen – var det tid til med en vis corona-vagtsomhed at mingle kritikere og kunstnere imellem.
* Pristalerne kan læses i deres helhed via link på Iscene.dk's omtale af prisoverrækkelsen på portalens hjemmeside