I den foregående sæson 2014-15 var 28 børneteatre på turne i 32 forskellige lande med 54 forskellige forestillinger, som blev opført i alt 643 gange – hvortil kommer en række workshops, aftertalks m.v.
Det er den korte udgave af en lille undersøgelse over turneaktiviteten i udlandet, som ASSITEJ Danmark har stået for.
ASSITEJ Danmark er den danske afdeling af den internationale organisation for scenekunst for børn og unge og arbejder for at formidle dansk børneteater internationalt og skabe samarbejdsprojekter m.v. på tværs af landegrænser.
Den danske medlemsorganisation huser et halvt hundrede teatre samt div. organisationer og enkeltpersoner.
Da undersøgelsen har svar fra 36 teatre og det danske børneteatermiljø rummer langt over 100 teatre, er den samlede aktivitet formentlig noget større, men undersøgelsen giver alligevel et imponerende indtryk af en fortsat succesrig kultureksport.
Ser man nærmere på tallene, viser det sig, at Kina med 71 opførelser blev den største enkeltmodtager af danske forestillinger i den undersøgte sæson, fulgt af bl.a. 21 opførelser i Australien, 33 i Afrika og samme antal i Latinamerika.
Ikke overraskende er de europæiske lande trods alt hovedmodtager – med 418 opførelser i 21 lande. Heraf tegner Irland sig for imponerende 70, hvilket dog skyldes at man spillede en samproduktion, 'Vejen hjem' produceret af irske Branar Téatar og danske Teater Refleksion.
'Den internationale succes for dansk børneteater er baseret på vores stærke tradition for at skabe opsøgende scenekunst for de yngste aldersgrupper, parret med gode organisatoriske tiltag og en fornuftig støttepolitik gennem mange år på det internationale felt. Danmark er som bekendt hvert år vært for verdens største børne- og ungdomsteaterfestival af sin art, Aprilfestivalen, hvor danske teatre præsenterer alle aktuelle forestillinger for børn og unge.
Mange års vedholdende arbejde bl.a. med at invitere udenlandske teaterfolk og festivalformidlere til Aprilfestivalen, har givet udlandet syn for kvaliteterne i det danske børneteater: Forestillinger af høj kunstnerisk kvalitet, der søger at tage børnepublikummet alvorligt og som samtidig er skabt i små enheder med mobiliteten for øje. Det er dette koncept, der gør, at danske forestillinger er eftertragtede og turnerer i den ganske verden', lyder det i en pressemeddelelse fra ASSITEJ Danmarks sekretariatsleder, Dirck Backer.
Se hele undersøgelsen med teatre, forestillinger og lande m.v. via dette link
(Billedet: Batida er et af Danmarks mest omrejsende børneteatre – og her er et fornøjeligt snapshot fra en af teatergruppen tidligere ture til farverige Cuba. Foto: Søren Rasmussen)
(caj)