Linda Sugataghy fra Det Flyvende Teater undrer sig efter seneste uddeling fra Projektstøtteudvalget for Scenekunst over, at Det Flyvende Teaters ansøgninger altid mødes med afslag:
Det Flyvende Teater (DFT) formår bogstaveligt talt at blande fantasi med virkeligheden og bringe verden op på scenen. Vi arbejder altid på at tiltrække nye publikummer og henvender os især til dem uden for den traditionelle teaterverden. Når vores teater gennem fantasiens vinger opnår sådanne resultater, er vi naturligvis tilfredse. Men for at et unikt teater som vores kan overleve og udvikle sig som det fortjener, er det vigtigt, at institutionerne også giver det deres opmærksomhed. Det er på høje tid, at der ses på helheden og ikke kun på den finger, der peger mod månen.
Når vi læser om de nyeste bevillinger til projekter med fokus på bæredygtige arbejdsforhold fra Statens Kunstfond, står vi tilbage med en vis undren. Vi værdsætter den opmærksomhed, udvalget giver til udviklingen af forskellige aspekter af scenekunsten, herunder scenekunst for børn og unge. Det er inspirerende at se, hvordan disse områder blomstrer. Men vi vil gerne fremhæve, at der også findes andre vigtige områder inden for scenekunsten, som ikke kan ‘flyve højere’ og udvikle sig fuldt ud uden den rette støtte.
Vi vil derfor gerne anmode udvalget om at se nærmere på DFT (og andre) eller venligst give feedback på de mere end 50 afslåede ansøgninger i de sidste tre år. Hvordan kan det være, at sådanne unikke projekter – som DFT, det allerførste teater i verden i en international lufthavn… I Danmark! Eller ‘Kunstbulance’ (bare for at nævne et par eksempler) – modtager støtte nationalt andre steder i verden, men ikke i Danmark, hvor teatret er baseret?
Linda Sugataghy er creative producer i Det Flyvende Teater