Af

29. december 2012

Benyt jer af børneteatrenes ekspertise!

Peter Byrholt Nielsen kommenterer Thomas Markersens indlæg, ’Ræve-opera ikke egnet for børn’, om ’Den fiffige lille ræv’ i Operaen:

Francisco Negrin, som har iscenesat ’Den fiffige lille ræv’, er jo meget dygtig og internationalt anerkendt, men hvad er hans forhold til børneteater? Jeg kan sagtens forstå din frustration over forestillingen, når du har taget dine børn med til en opera, der bare ikke lykkes for jer.

Det er desværre ikke første gang, at et stort teater, i god tro og overbevisning, laver denne slags misforståede forestillinger for et børnepublikum, med den ødelæggende konsekvens det har for børne- og voksenteatrets eksistens. For hvad siger dine og andres børn, når de voksne foreslår et nyt besøg i operaen? Mine børn skulle i hvert fald ikke med i Det kongelige Teater de første år, efter at vi havde overværet en opera, der endda byggede på en meget spændende historie om helten Achilleus og krigen i Troja.

Hvorfor i alverden benytter en stort teater sig ikke af den ekspertise, der findes om børneteater i Danmark, hvor vi har en hær af dygtige ildsjæle, der for en ringe løn farer landet rundt og spiller verdens bedste teater for børn.

Man kan sagtens være uenig om, hvad der er godt børneteater, men jeg synes at Børneteateravisens anmeldere sjældent rammer helt ved siden af deres bedømmelser af forestillingerne, så derfor en opfordring til de store teatre, når I vil lave børneteater: Benyt jer dog af den  ekspertise, vi har i Danmark.

Godt nytår og Gud bevare Dansk Børneteater

Og kære Thomas. Forsøg nu alligevel at få dine børn med i teatret igen. Det Kongelige Teater får besøg af to virkelig gode gæsteforestillinger her i foråret, nemlig Åben Dans med forestillingen ’Jeg ved hvor din hus den bor’ og Teater Patrasket med ’Skæve historier'.  Forestillingerne er billige i billetpris, men der er smæk for skillingerne.

Peter Byrholt Nielsen er dramalærer og kulturformidler 

Flere debatindlæg

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg