Blandt de mange udvalg, der gemmer sig bag fællesbetegnelsen Statens Kunstfond, er også for Legatudvalget for Scenekunst, der bl.a. hvert år præmierer et antal skabende scenekunstnere, som har betydet noget særligt for dansk scenekunst.
I alt blev der uddelt 450.000 kroner til scenekunstpræmieringer i 2019 – og de kan i øvrigt ikke søges.
Præmieringerne er sidste uddeling fra det nuværende legatudvalg, der har bestået af kurator, producent og skuespiller Maj-Britt Mathiesen (formand), skuespiller, dramatiker og teaterleder Mette Rosleff og sceneinstruktør Sverre Rødahl.
’Det går særdeles godt for scenekunsten i Danmark. Ypperligheden og fliden er stor, og vi har sat en ære i at prioritere mod, udsyn og originalitet.
Præmieringerne afspejler vores fokus i de fire år, vi har haft æren af at fungere som Legatudvalg for Scenekunst. Vores ambition har bl.a. været at anerkende og understøtte, at scenekunsten er en kollektiv kunstart. Hver og én tæller, både instruktøren, dramatikeren, lyskunsten, dramaturgen og skuespilleren. Vi glæder os over, at dansk scenekunst er i flot udvikling’, lyder det fra formand Maj-Britt Mathiesen.
De 15 præmierede scenekunstnere får hver især 30.000 præmiekroner.
Det er selvfølgelig for Teateravisens fokus især Mia Lipschitz der springer i øjnene, idet hun præmieres for sin instruktør af ’Den sommer min far blev homo’, der er en samproduktion for Hils Din Mor og Folketeatret.
Begrundelsen lyder som følger:
'Mia Lipschitz præmieres for sin iscenesættelse af fortællingen om to store børns venskab, der udvikler sig i takt med krisen over deres fraskilte fædre. Pointerne står klare: Det er svært, når kærlighed går i stykker, det er udfordrende at være teenager, man når langt med omsorg, indlevelse og kærlighed og kærlighed kender hverken alder eller køn. Forestillingen emmer af perlende humor og leg. På en solid grund af komik balancerer Mia Lipschitz med sikker hånd en relevant og vigtig fortælling om identitet og seksualitet. Velvalgte sceniske greb assisterer humoren, der på eleganteste vis baner vejen for en stærk vedkommende og relaterbar scenekunstnerisk oplevelse for store børn og unge fra 12 år'.
Dermed kan teatret Hils Din Mor føje endnu en pris til samlingen for de senere år, hvor man er blevet priset og hædret for sine forestillinger for børn og unge med implicit fokus på homoseksualitet. Nævnes kan bl.a. Lauritzen-Prisen i 2017, Danmarks Teaterforeningers pris i 2018 og Horsens Børneteaterpris i 2019. Ligesom man fik en Reumert for den forrige forestilling, ’Fucking Åmål’ i 2018 – i øvrigt også instrueret af Mia Lipschitz.
Her er alle 15 præmierede kunstnere:
– Tue Biering for sin instruktion af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
– Nhlanhla Malangu for sin koreografi, casting og medinstruktion af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
– Christoffer Gulløv for sit lysdesign af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
– Johan Kølkjær for sin scenografi af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
– Ditlev Brinth for sit lyddesign af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
– Elisa Kragerup for sin instruktion af ’En Skærsommernatsdrøm’, Betty Nansen Teatret.
– Solveig Gade for sin dramaturgi af ’En Skærsommernatsdrøm’, Betty Nansen Teatret.
– Simone Isabel Nørgaard for sin dramaturgi af ’Jordens Indre’, Folketeatret.
– Mia Lipschitz for sin instruktion af ’Den sommer far blev homo’, Folketeatret og Hils Din Mor.
– Jeanett Albeck for den musikalske produktion af ’Brøgger’, Østerbro Teater.
– Liv Helm for sin instruktion af ’Brøgger’, Østerbro Teater.
– Rune David Grue for sin instruktion af ’Kunsten at være lykkelig’, Betty Nansen Teatret.
– Line Mørkeby for sin dramaturgi af ’Danner’, Teatergrad.
– Anja Behrens for sin instruktion af ’Symposion’, Det Kongelige Teater.
– Nathalie Mellbye for sin scenografi og kostumer til ’Symposion’, Det Kongelige Teater.
Se begrundelser for alle udvalgets præmieringer 2019
(Billedet: Mia Lipschitz præmieres af Statens Kunstfond for sin instruktion af ’Den sommer far blev homo’.Foto: Karoline Lieberkind)
(caj)