Ordene er Knud Romers og musikken er Bent Sørensens. Men sanseuniverset er publikums i ’Knud Romers ABC’ på BaggårdTeatret, som er co-produceret med sART Danseteater og Den Fynske Opera.
Der er nemlig fuld skrald på sanseoplevelserne i denne 'bogstavssafari', hvor børn og voksne i klassisk ABC-stil føres igennem dyrerigets bedste bogstaver – 'fra abe til ål'.
De fire medvirkende, som performer som både skuespillere, sangere, dansere og musikere, tager publikum med ind i mørket på et blødt gulvtæppe, der hygger under strømpefødderne.
Ved hjælp af flytbare stofvægge bliver BaggårdTeatrets sal snart labyrintisk og snart rummeligt. Og i eksotiske kostumer bevæger de medvirkende sig rundt iblandt os, mens vi vandrer, danser, sidder og ligger som hele forestillingens midtpunkt.
’Knud Romers ABC’ er skabt til at aktivere sanserne, og det dyrkes fra begyndelsen til slutningen. Og det foregår endda med den respekt for ordet og ikke mindst for bogstavet, som enhver ABC bør indeholde.
Et Romersk ABC-univers
Det er vekselvirkningen imellem – eller måske hybriden – dans, musik og skuespil, der får Knud Romers digte til at hæve sig op over det rent litterære.
Romers ABC er i sig selv humoristisk og legende, og det er dyrket helt ind i koreografier, musikalske kompositioner, scenografi og iscenesættelse.
’Knud Romers ABC’ tager så at sige uhøjtideligt Romers bog alvorligt, og den fortolker på både komikken og musikken i Romers ABC-digte.
Og udtrykkene, ikke mindst i Carlos Rodas præcise og kraftfulde dans og i Anete Jensens legende nysgerrighed, gør Romers univers nærværende i mørket. Et univers, som vi til sidst, da vi ligger på gulvet og lytter, kan blive let sagtmodige over at skulle forlade igen.
Intuitiv teaterleg
Sofie Christiansen (kunstnerisk leder og koreograf i sART Danseteater) har iscenesat forestillingen med en dynamisk og helhedsorienteret tilgang, som sandt at sige oftere kendetegner moderne dans end klassisk teater.
At få disse forskellige scenekunstneriske udtryksformer til at arbejde sammen på så velovervejet, stringent og dog uforudsigelig en måde, kræver overblik hos iscenesætteren og ikke mindst en fornemmelse for stemninger og perceptioner.
Publikums rejse igennem ’Knud Romers ABC’ er kompleks og dog intuitiv. Vi bliver ikke anbragt på gulvet og anvist vores rolle i forestillingen. Med kropssprog og musik inviterer forestillingen os til at lege med, og vi får lyst til at lege med!
Alternativt teater med tyngde
Det er en anderledes teateroplevelse, som BaggårdTeatret, sART Danseteater og Den Fynske Opera byder os velkommen til. Kostumerne er spraglede, lyset er både alle steder og ingen steder, og scenografien er både omkring os, under os og over os.
I et stomp-lignende indslag hører vi digtet om rotten, der sidder på potten, mens de fire medvirkende prutter på stribe. På et podie danser Carlos Rodas som tyren, og straks efter synger og bevæger Karin Norrinder sig stolt og strunk hen over gulvet som en giraf.
Igennem forestillingen danner alfabetet sig på væggen med bogstaver lavet af virkeligheden; en isskraber fra bilen bliver et T, en handske bliver et F, og en halvåben præstekrave bliver et C.
Andægtigt sidder vi før sidste scene og ser på alfabetets sidste bogstaver bliver placeret på væggen af nogle af de yngste publikummer. Dette er ikke blot en samling rim og remser. Dette er vort sprog.