Af: Randi K. Pedersen

14. august 2013

Troen på drømmen

'Musikanterne' er en soloforestilling, der med krop og stemme og stor komik nyfortolker en stor klassiker.

Tro på din drøm og forfølg den. Det gør nogle aldrende dyr, der er lidt slidte i kanten og temmelig modløse. Men ved at slå pjalterne sammen når de deres mål og bliver musikanter. På på den måde vender de ikke bare en triviel hverdag til noget mere spændende. De redder livet.

Dunkelblås soloforestilling om fire truede, men vidunderligt foretagsomme dyr bygger på Brødrene Grimms eventyr om 'Stadsmusikanterne fra Bremen'. Historien er overbevisende opdateret, så målet for de firbenede musikanter er at blive et brag af et rock-band. Det er en drøm, der nok ikke er svær at forstå for moderne børn og unge, og så giver den anledning til masse af gedigen luftguitar.

Trods Troels Kirk Ejsings herlige rockattituder og heftige guitarspil er den indledende sang 'Kom nu med et sted, som skal blive vort nye hjem' dog lovlig fodformet. Men resten af forestillingen er mindre gumpetung og ikke overraskende får dyrenene deres rockband og også deres eget spillested langt ude i skoven. Vejen dertil er en broget buket af dramatiske  situationer og kontant komik blandet med musik og sprogligt velformede kommentarer.

Det er æslet, der først lancerer drømmen om at spille fed rockmusik. Noget skal man jo leve af, når man i sidste sekund og så stille som muligt er klakket væk fra en utaknemmelig ejer, der vil sende en til slagtebænken. Utak er verdens løn – ikke mindst for dem, der trods tro tjeneste har lavsatus som husdyr. Men kan man ikke blive andet, kan man altid blive musiker – nok ikke lige i Bremen, men så i Aalborg!

For meget show

Med imponerende adræthed skaber Troels Kirk Ejsing en sanselig kropsfortælling om de fire dyr, hvor hvert af de skægge kræ får sin egen præcise og let genkendelige fysiske og vokale karakteristik.

Når de lange, strakte arme ryger op og står lige i vejret er ingen i tvivl om, at Æslet er til stede. Senere kommer en jagthund, en doven kat og en hane også med i historien.

Hunden er blevet for gammel til at gå på jagt, men den er glimende til at spille på tromme. Katten gider ikke mere at fange mus, til gengæld viser den sig at være en ualmindelig tempofyldt og hårdtslående guitarrist. Men højdepunktet er hanen. Storskrålende, med gokkende hovedryk og højt løftede ben kommer den storkende ind som den sidste i den umage kvartet. Det er urkomisk, men samtidig for meget udvendigt show.

Dyrenes ejere, menneskene, ser man derimod ikke noget til og sikkert godt det samme. De er alligevel bare nogle fæle folk, som er ude på at slå deres aldrende dyr ihjel, fordi de ikke mere kan gøre nytte på samme måde som før. Eller også er de forbrydere, der plyndrer og stjæler. Men det får de fire musikanter sat en effektiv stopper for.   

I nattens mulm og mørke opdager hanen, at der er lys i et hus, og drevet af sult søger dyrene derhen. Uheldigvis er huset beboet af røvere. Men med et par veltilrettelagte overraskelsessangreb, hvor der kradses, bides og sparkes, lykkes det at få røverne til at tro, at et farligt uhyre er rykket ind i huset. Så er vejen banet til en lys og lykkelig fremtid for de fire musikanter med masser af mad og musik og tag over hovedet. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.