Af: Kirsten Dahl

20. november 2014

Tour de Europa-deroute

Europa er blevet slap i koderne, og kinesere, som kan tænke forretning ind i alt, tager styringen. Det unge publikum får performance for fuld skrue, men energien fiser lidt ud undervejs.

Netop som Daniel Norback er løbet tør for ideer til nye forestillinger, springer en skikkelse ud af skabet: En tysktalende rokoko-klædt herre, som siger, at han er Europas ånd, der Geist Europas.

Han slår ud med armene, så skjorteflæserne vifter om håndleddet, og tager et renæssance-skridt fremad i sine spænde-besatte sko, mens han autoritetsparodisk siger til Daniel Norback, at han skal lave en forestilling om intet mindre end den elendige forfatning Europa er i i dag. En forestilling som skal gribe, lutre og give publikum en oplevelse af katharsis.

Daniel tøver og tvivler. Men springer alligevel ud i det. Og så tager en både selvironisk og Europa-selvironisk performance fart. Med teaterrøg, synlige kostumeskift og andre ting, som bevidst peger på, at teater er teater, spurter Daniel Norback gennem Europas historie; fra istid til Kierkegaard.

Tidsperioderne demonstreres indenfor en bevidst amatørteaterlignende kukkasse-kulisse. Ubehjælpsomt malede sætstykker med grønne skove erstattes af græske og romerske søjler, middelalderlige katedraler m.m. mens skilte med nøgleord hænges op på kukkasse-rammen.

Udenfor scenen står skabet med ånden i til højre og til venstre et keyboard, som Daniel Norback i fyrige entertainer-spring konsulterer for at spille moderne strofer til den diskodans og de andre nymodens trin, som han genremiksende og historieblandende udstyrer de gamle fortællingers skikkelser med.

Fra Dionysos til Kierkegaard

Daniel Norback har fuldstændigt styr på kropslig timing og på kunsten med charme at få det unge publikum til at spille med – levere lyde, svare på små spørgsmål etc.

Han poserer kækt som Dionysos med stort rødt erigeret lem. Padler af sted som Odysseus. Disko-danser romersk dekadence. Og banker på tykke porte som Luther.

Men da han kommer til 1700 og 1800-tallets store filosofiske tænkere, går han hurtigt i stå. Han name-dropper: Kant, Hegel, Adorno, Heidegger, Foucault, Schiller, Schopenhauer, Kierkegaard og taler om, at uden filosofi og dannelse bliver folk for let et offer for underholdning.

Men derved bliver det. Ærgerligt. Det kunne have været spændende at have fået mere kød på her og at historietimen var blevet ført længere frem mod vores nu.

Nuvel, tanken er ganske vist, at Daniel Norbacks forestillingsprojekt skal kulsejle og blive kørt overende fra øst. Den unge engelsktalende kineserpige, Pei En Chan, som non-stop har hjulpet til som en nedvurderet fremmedarbejder-kuli i Norbacks performance, overtager mere og mere scenen. Hun reducerer Europa til et museum og kommer med ideer til, hvad der vil løfte Europa økonomisk: Kineserne tager gladelig et par dage i Paris eller København. Lær kinesisk – det vil åbne døre….

Man kan med andre ord ikke klandre 'Goodbye Europa!' for at ville slægte skolekomedien på og antage amatøristiske dimensioner – for det er netop meningen, og linen køres helt og konsekvent parodisk ud med kulisser, som til slut braser sammen, og gestik som er overdreven kantet og tydelig.

'Form på form' og den ironiske distancen bliver alligevel lidt trættende. Men især er det skelettet, som virker mangelfuldt og undertiden tamt. Kritikken af Europa og fremtidsperspektiverne. Mere gods og bid kunne have været skønt.

Men godt underholdt det bliver man.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.