Af: Janken Varden

18. marts 2012

Til skræk og advarsel

Effektiv – og sjov – reklame mod druk kan anbefales alle, der nærmer sig den farlige, søde, udfordrende ungdomstid.

I det gamle hæderkronede druk-kvarter Nyhavn ligger Bådteatret, hvor man for tiden kun kan få vand til maden. Til gengæld er skipperlabskovsen stærk! Den indeholder en dunderbuldrende skideballe mod druk, og dertil en stor tyk pegefinger og en gevaldig advarsel mod øl og sprut og allehånde misbrug af de skumle berusende drikke.

Hvor meget er en genstand – målt i øl, eller vin, eller sprut? Det får du at vide ved at mønstre på ’4,1 promille’, som gæster Bådteatret lige nu.

Hvordan virker alkoholen på vore kroppe, når den siver ned gennem halsen og begynder sit krigeriske felttog mod de indre organer. Det får du også at vide af dramatiker Garfield og skuespillerne Anne Gry Henningsen og Mikkel Løvenholt Reenberg.

Masser af fakta

Vidste du, at Danmark har Europarekorden i druk blandt unge? Vidste du, at de første beretninger om øl stammer fra den sumerisk-babylonske tekst (i kileskrift!) om kong Gilgamesh, flere tusind år før vores tidsregning? At man lavede vin af vindruer, før man fandt ud af at sætte sejl på en båd?

’4,1 promille’ erklærer sig som et teaterforedrag om at drikke sig i hegnet. Og det er rigtig nok – man får både teater og foredrag og en idé om hvordan hegnet tager sig ud – nedefra. I en rammehistorie får vi historien om Signe på næsten 14, som – efter en del kamp med forældrene – får lov til at tage af sted på fest med én medbragt øl. Forældrenes bekymring når hun ikke kommer hjem til tiden, Signes færd fra drink til drink – den ene mere fantasi- og virkningsfuld end den anden – moralens og bevidsthedens forfald; alt dette følger vi med stigende uro.

Ind i mellem spillescenerne får vi så FAKTA! – om alkoholen og dens virkninger, om drikkekulturer og drikkepres, om tømmermænd, koma, vold, uønsket sex og trafikulykker. Det er råt for usødet ’eine grausame Salbe’, men serveret med humor og energi, og ikke uden en vis uenighed de to spillere imellem om, hvor grænserne går, og hvad der kan accepteres.   

Jeg nøler således ikke med at sige, at det nok var en anderledes time, de oplevede, alle de unge jeg så forestillingen sammen med. Anderledes sjov, anderledes oplysende og anderledes udfordrende.

Klicheer

I en hastig vekslen mellem spillescener og foredrag er stereotyperne svære at undgå. Brovtende drenge, indsmigrende piger, forældre der går fra åndssvage til bekymrede, hoppende teenagere på dansegulvet, you name it!  Henningsen og Reenberg har det fornødne tempo og det fornødne skuespiltalent til, at vi tolererer det og godtager det skitsemæssige. Og publikums reaktioner tyder på en høj grad af genkendelse.

Sceneskiftene bliver derimod tunge og omstændelige. Den todelte bar er åbenbart tung at danse med, og ind imellem sidder man med livet i hænderne af skræk for, hvad der kan vælte af scenens enorme opbud af flasker og glas.

Til sidst: Slutningen kom fuldstændigt uventet – overrumplende – vi nåede ikke at klappe, før skuespillerne stod frem og bukkede. Men den kom helt rigtigt, slutningen, på præcis det moment, hvor man er kravlet helt derhen og kikker ned i den bundløse afgrund. Lyden af det ubesvarede opkald på mobilen bliver som et fortvivlet skrig. Det gav et gib i flere end mig.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.