Af: Anne Middelboe Christensen

28. april 2022

Teatertanker under kasketterne

»Ofte er der forskel på, hvem man er, og hvem man gerne vil være. Det viser dansen.« Så klart lød fortolkningen af en danseforestilling, da Teateravisen havde booket tre teenagere fra ’Lån en ung’-projektet under Aprilfestival 2022 i Esbjerg.

Ude foran Game Streetmekka i Esbjerg triller en masse børn og unge rundt på deres skateboards og løbehjul. Men tre teenagere med farvede kasketter og sneakers går målrettet ind i huset ved byens gamle togremise, der er blevet til kulturhus. Det er tre udsendinge fra Teatercentrums formidlerprojekt ’Lån en ung’: Sørine på 15 år, Marie på 15 år og Andrea på 14 år. 

De er alle tre elever på Rørkjærskolen i Esbjerg. De har glædet sig til Aprilfestivalen i deres by – og de har nu ladet sig udlåne til Teateravisen som mine ledsagere til forestillingen ’KropsKøn’ med Gazart for de 5-15 årige. 

Vi når lige at præsentere os kort for hinanden, mens folk stimler sammen foran døren til salen. Så bliver vi lukket ind til forestillingen, der foregår uden nogen egentlig scene, men med publikum stående og siddende rundt omkring i salen. Men bagefter finder vi hinanden og søger ud i solen til en samtale om de unges indtryk af forestillingen.

Abstrakt koreografi

»I teaterforestillinger er der ofte en historie, hvor alle ser det samme,« forklarer Sørine. »Men i denne forestilling er det ens egen personlighed, der sætter præget på, hvordan man vil forstå historien.«

»Det var fedt, at forestillingen allerede var startet, da vi kom ind i rummet,« udbryder Marie. 

Andrea giver hende ret. »Det var fedt, at publikum blev integreret i forestillingen,« synes hun. 

Så er snakken indledt. De taler klart og energisk, og de er tydeligvis ikke det mindste i tvivl om, hvad de mener om forestillingen. 

Andrea går direkte til sagen. »Forestillingen handlede om identitet,« forklarer hun. »Danseren prøvede at finde ud af, hvem danseren selv var – og prøvede at kopiere andres bevægelser for at finde ud af det.«

Sørine er optaget af selve koreografien. »Danserens fokus på armene gav et helt andet udtryk. Og de mange drejninger og trinene fra moderne dans gjorde koreografien abstrakt,« forklarer Sørine. 

Identitet fylder meget

Da jeg spørger disse teenagere, hvad de går til i deres fritid, viser det sig, at de alle tre går på Kulturskolen. Marie går til teater, mens Sørine danser moderne dans og går til både klassisk og rytmisk sang  – og Andrea synger rytmisk og spiller klassisk guitar.

De øver sig altså alle tre i kunstneriske discipliner, som er beslægtede med elementerne i den danseforestilling, de nu har set. Måske er det også derfor, at de har så mange ord for den forestilling, de lige har oplevet. 

Ingen af dem har dog set noget, der lignede dansen i ’KropsKøn’. Alligevel mener de alle tre, at forestillingen handlede om identitet.

»Vi har alle tre set noget om identitet i forestillingen, fordi identitet fylder meget, når man er ung,« forklarer Sørine. »Ofte er der forskel på, hvem man er, og hvem man gerne vil være. Det viser dansen.«

Mand eller kvinde

De tre unge har blik for det konkrete i forestillingen. De diskuterer for eksempel, hvad det mon betyder, at danserne tager sin nederdel af undervejs, så man kan se, at han har en ballon bundet på det ene knæ.

»Det viser, at når man smider tøjet, så kan man opdage noget indenunder, som man ikke havde set før,« lyder et tænksomt bud. De er alle tre meget optaget af kostumerne og maskerne.

»Det er fedt, at man ikke kan se ansigterne, så man ikke kan se, om danseren og musikeren er en mand eller en kvinde,« supplerer Sørine. »Til at begynde med tænkte jeg faktisk: Er det en mand eller en kvinde?«

»Men en fem-årig vil nok se det anderledes,« indvender Andrea. 

»De fem-årige vil nok være ligeglade med kønnet,« erkender Marie.

Det bliver disse tre unges konklusionen. Så vandrer de hastigt videre. De skal nå se andre forestillinger og servicere flere voksne tilskuere, der lige som mig for længst er gledet ud af målgruppen for teater for børn og unge.

Man bliver ved med længe at kunne se deres farvede ’Lån en ung’-kasketter i horisonten, mens de bevæger sig ned ad de lange, snorlige gader i Esbjerg. Som lysende symboler på teaterglæde.

***

Teateravisens anmelder har også skrevet sin egen anmeldelse af ’KropsKøn’. Den kan læses  her på portalen. 

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere