Af: Carsten Jensen

16. august 2016

Teater i ord og billeder

Flotte billeder fra Festival of Wonder, gendigtning af japanske nó-spil, teaterlyrik fra Vesterbro Ungdomsgård og manuskripter fra professionelle børne- og ungdomsforestillinger - det er atter blevet tid til et dyk i stakken af tilsendte teaterbøger.

Scenekunst skal afgjort helst opleves i virkeligheden, men ofte finder allehånde dele af teaterlivet også vej til bøger og hæfter i form af fagbøger, historiske periodebeskrivelser, biografier, publikumsundersøgelser, undervisningsmateriale m.v. – og dertil manuskripter fra forestillinger, der har haft deres liv i det professionelle teater eller er nyskrevet dramatik, der tilbydes amatørscener, skoleklasser og andre med hang til at afprøve skuespilkunsten.

Ikke mindst trykte manuskripter i hæfteform sendes til teateravisen.dk i rigt mål fra teaterforlaget DRAMA, der således også er den suverænt største – og i lange perioder næsten eneste – afsender af teaterbøger til redaktionen.

Herfor kvitteres med tak – og lejlighedsvist korte omtaler/anmeldelser i form af artikler som denne, hvor udvalgte værker – gerne med relevans for portalens fokus på professionel børne- og ungdomsteater – nyder fremme.

Fotos fra Festival of Wonder

Her skal dog startes med omtale af den eneste bog i stakken i denne omgang, som IKKE er fra DRAMA, og som heller ikke passer ind i ovenstående kategorier.

Det er nemlig en fotobog, hvis formål er at indfange stemninger fra Danmarks og Nordens største teaterfestival udi animationsteater, altså den internationale Festival of Wonder i Silkeborg, som hvert andet år byder på op mod 100 opførelser af dukke-, objekt- og visuelt teater for både børn og voksne.

'Festival of Wonder Through the Photographer's Eyes' skildrer ordløst en række forestillinger fra primært seneste festival i november 2015, og de smagfulde billeder har også været omdrejningspunkt for en udstilling i foråret på Silkeborg Bibliotek.

Manden bag kameraet er festivalens faste fotograf, Peter Birk, der har fået lov til at fotografere under forestillingerne. Der er kun enkelte glimt af tilskuere i kanten af hans billeder, der koncentrerer sig om at fange hans eget indtryk af selve den udførte kunst.

Den engelske titel på værket følges op af to korte forord af henholdsvis fotografen selv og festivalens kunstneriske leder, Ulla Dengsøe, og 'Festival of Wonder Through the Photographer's Eyes' er tydeligvis tænkt som en internationale souvenir i samme stil som festivalfotobogen 'Moments of Wonder' fra 2010, der siden blev delt gavmildt og/eller solgt ud til festivaldeltagere og publikum.

Således bliver det også en form for appetizer, mens man venter på næste festival, der afvikles 9.-12. november 2017 (se mere på www.festivalofwonder.dk)

Indføring i nó-universet

Der har også været asiatiske forestillinger med på den store dukketeaterfestival i Silkeborg – men Deres udsendte erindrer ikke lige Japan i tidligere programmer og dermed heller ingen, der måtte have træk fra det berømte Nó-teater, der har rødder helt tilbage i 1300-tallet.

Dette blot nævnt som en skæv indledning til at præsentere Mads Mazanti Jensens fine indføring i genren via en særdeles læsevenlig og -værdig indledning, fulgt op med ti (berømte) nó-spil i hans egen gendigtning, der gør deres til at mindske læserens fremmedgørelse overfor en sjældent oplevet teaterkunst her i landet.

Forfatteren er uddannet fra Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater tilbage i 2001 og er tillige cand. mag. i japansk, og denne faglige kombination gør sit til, at 'Nó – 10 japanske nó-spil gendigtet af Mads Mazanti Jensen' til en spændende udgivelse.

Manden fra Vesterbro Ungdomsgård

Selvom Vesterbro Ungdomsgård qua sin aldersmæssige og semi-professionelle tilgang til scenelivet ligger i udkanten af denne portals fokusområde, skal en lille udgivelse af Bo Schiøler lige nævnes. Hans 'Teaterlyrik' består af en række digte, der alle er skabt til de forestillinger som børn og unge optrådte med overalt i landet og hvis sange blev hverdagseje.

Udover udvalgte 36 digte består 'Teaterlyrik' også en af række småtekster og er tænkt som en inspirations-, debat- og brugsbog for dramapædagoger, instruktører m.v. fra den særdeles erfarne Bo Schiøler, der var ansat fra 1966-2011 på Vesterbro Ungdomsgård og står bag mere end 170 teaterstykker og 700 sange, der er blevet til 32 plader og cd'er.

Samarbejde om ungdomsteater

Et samarbejde mellem Dramatikeruddannelsen ved Den Danske Scenekunstskole Aarhus, Teaterhuset Filurens DramatikVærk og forlaget har resulteret i udgivelsen af fem korte stykker ungdomsdramatik i antologien 'Fem danske enaktere'.

De studerende fra Dramatikeruddannelsen har udviklet deres manuskripter via ideudveksling og workshops med en håndfuld elever fra Filurens talentskole, og det er der kommet fem meget forskellige stykker ud af – lige fra 'et absurdistisk æggedrama over et mareridtsspil, en quintet for gode mennesker og en manual til fysisk performance til et absurd hundedrama', som Malene Hedetoft, leder af Filurens DramatikVærk, gør boet op…

De fem dramatikere er i øvrigt Magnus Iuel Berg (Quintet for gode mennesker), Alexandra Moltke Johansen (Hundestykke), Morgen Dahl Lützhøft (Hvad øjnene ikke hører), Amalie M. Olesen (Ægsistentiel krise) og Zara Lea Palmquist (Maskineri – To scener for supermennesker).

En af dem fem, Alexandra Moltke Johansen, blev i øvrigt vinder af Teatret Fair Plays dramatikerkonkurrence om Årets Stykke i 2015 med 'Beate og Branden' (se note)

Opførelser i bogform

Og så til det faste element i disse lejlighedsvise teaterbogspræsentationsartikler: Manuskripter fra stykker, der er blevet opført som professionelt børne- og ungdomsteater.

I denne omgang gælder det dramatikerne bag forestillinger fra Teatret st.tv. ('SygtSundt'), Limfjordsteatret ('Albatros'), Teater NEO (Jeg hedder altså Ib!'), Nørregaards Teater ('Mig og Callas'), Folketeatret ('Goebbels Time'), Hils Din Mor  ('Hate Crime'), Transit K ('En fugl') og Five Feet Tall ('Mit mørke').

Med manuskripter fra forestillinger, som man har set eller gerne ville have set, er der lagt an til mulig fordybelse, sammenligning med egne oplevelser eller måske lyst til at adaptere dem til brug i for undervisning eller andre sammenhænge.

Men lad da anmeldelserne – som der er link til i faktaboksen – fortælle om forestillingerrne og dermed også direkte eller indirekte om manuskripterne og dramatikernes arbejde.

Fra redaktion til udviklingscenter

Og så skal det da lige til sidst nævnes, at de langt de fleste af de mange gode teaterbøger, der lander på redaktionens bord, går en strålende fremtid i møde som en væsentlig  bestanddel af det bibliotek, som Forsøgsstationen har etableret i sit hus på københavnske Vesterbro, hvor der forskes og udvikles og trænes udi professionel scenekunst.

Da Forsøgsstationen blev oprettet for nogle år siden, skyndte Teateravisen at overføre hundredvis af fagbøger, manuskripter i hæfteform, undervisningsbøger m.v. fra kælderarkivet på Teatercentrum til udviklingscentret, hvor en masse mennesker færdes og kan tænkes at have gavn af disse værker og gøre brug af dem i forbindelse med arbejdet for at berige dansk børne- og ungdomsteater! 

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere