Af: Carsten Jensen

16. august 2016

Teater i ord og billeder

Flotte billeder fra Festival of Wonder, gendigtning af japanske nó-spil, teaterlyrik fra Vesterbro Ungdomsgård og manuskripter fra professionelle børne- og ungdomsforestillinger - det er atter blevet tid til et dyk i stakken af tilsendte teaterbøger.

Scenekunst skal afgjort helst opleves i virkeligheden, men ofte finder allehånde dele af teaterlivet også vej til bøger og hæfter i form af fagbøger, historiske periodebeskrivelser, biografier, publikumsundersøgelser, undervisningsmateriale m.v. – og dertil manuskripter fra forestillinger, der har haft deres liv i det professionelle teater eller er nyskrevet dramatik, der tilbydes amatørscener, skoleklasser og andre med hang til at afprøve skuespilkunsten.

Ikke mindst trykte manuskripter i hæfteform sendes til teateravisen.dk i rigt mål fra teaterforlaget DRAMA, der således også er den suverænt største – og i lange perioder næsten eneste – afsender af teaterbøger til redaktionen.

Herfor kvitteres med tak – og lejlighedsvist korte omtaler/anmeldelser i form af artikler som denne, hvor udvalgte værker – gerne med relevans for portalens fokus på professionel børne- og ungdomsteater – nyder fremme.

Fotos fra Festival of Wonder

Her skal dog startes med omtale af den eneste bog i stakken i denne omgang, som IKKE er fra DRAMA, og som heller ikke passer ind i ovenstående kategorier.

Det er nemlig en fotobog, hvis formål er at indfange stemninger fra Danmarks og Nordens største teaterfestival udi animationsteater, altså den internationale Festival of Wonder i Silkeborg, som hvert andet år byder på op mod 100 opførelser af dukke-, objekt- og visuelt teater for både børn og voksne.

'Festival of Wonder Through the Photographer's Eyes' skildrer ordløst en række forestillinger fra primært seneste festival i november 2015, og de smagfulde billeder har også været omdrejningspunkt for en udstilling i foråret på Silkeborg Bibliotek.

Manden bag kameraet er festivalens faste fotograf, Peter Birk, der har fået lov til at fotografere under forestillingerne. Der er kun enkelte glimt af tilskuere i kanten af hans billeder, der koncentrerer sig om at fange hans eget indtryk af selve den udførte kunst.

Den engelske titel på værket følges op af to korte forord af henholdsvis fotografen selv og festivalens kunstneriske leder, Ulla Dengsøe, og 'Festival of Wonder Through the Photographer's Eyes' er tydeligvis tænkt som en internationale souvenir i samme stil som festivalfotobogen 'Moments of Wonder' fra 2010, der siden blev delt gavmildt og/eller solgt ud til festivaldeltagere og publikum.

Således bliver det også en form for appetizer, mens man venter på næste festival, der afvikles 9.-12. november 2017 (se mere på www.festivalofwonder.dk)

Indføring i nó-universet

Der har også været asiatiske forestillinger med på den store dukketeaterfestival i Silkeborg – men Deres udsendte erindrer ikke lige Japan i tidligere programmer og dermed heller ingen, der måtte have træk fra det berømte Nó-teater, der har rødder helt tilbage i 1300-tallet.

Dette blot nævnt som en skæv indledning til at præsentere Mads Mazanti Jensens fine indføring i genren via en særdeles læsevenlig og -værdig indledning, fulgt op med ti (berømte) nó-spil i hans egen gendigtning, der gør deres til at mindske læserens fremmedgørelse overfor en sjældent oplevet teaterkunst her i landet.

Forfatteren er uddannet fra Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater tilbage i 2001 og er tillige cand. mag. i japansk, og denne faglige kombination gør sit til, at 'Nó – 10 japanske nó-spil gendigtet af Mads Mazanti Jensen' til en spændende udgivelse.

Manden fra Vesterbro Ungdomsgård

Selvom Vesterbro Ungdomsgård qua sin aldersmæssige og semi-professionelle tilgang til scenelivet ligger i udkanten af denne portals fokusområde, skal en lille udgivelse af Bo Schiøler lige nævnes. Hans 'Teaterlyrik' består af en række digte, der alle er skabt til de forestillinger som børn og unge optrådte med overalt i landet og hvis sange blev hverdagseje.

Udover udvalgte 36 digte består 'Teaterlyrik' også en af række småtekster og er tænkt som en inspirations-, debat- og brugsbog for dramapædagoger, instruktører m.v. fra den særdeles erfarne Bo Schiøler, der var ansat fra 1966-2011 på Vesterbro Ungdomsgård og står bag mere end 170 teaterstykker og 700 sange, der er blevet til 32 plader og cd'er.

Samarbejde om ungdomsteater

Et samarbejde mellem Dramatikeruddannelsen ved Den Danske Scenekunstskole Aarhus, Teaterhuset Filurens DramatikVærk og forlaget har resulteret i udgivelsen af fem korte stykker ungdomsdramatik i antologien 'Fem danske enaktere'.

De studerende fra Dramatikeruddannelsen har udviklet deres manuskripter via ideudveksling og workshops med en håndfuld elever fra Filurens talentskole, og det er der kommet fem meget forskellige stykker ud af – lige fra 'et absurdistisk æggedrama over et mareridtsspil, en quintet for gode mennesker og en manual til fysisk performance til et absurd hundedrama', som Malene Hedetoft, leder af Filurens DramatikVærk, gør boet op…

De fem dramatikere er i øvrigt Magnus Iuel Berg (Quintet for gode mennesker), Alexandra Moltke Johansen (Hundestykke), Morgen Dahl Lützhøft (Hvad øjnene ikke hører), Amalie M. Olesen (Ægsistentiel krise) og Zara Lea Palmquist (Maskineri – To scener for supermennesker).

En af dem fem, Alexandra Moltke Johansen, blev i øvrigt vinder af Teatret Fair Plays dramatikerkonkurrence om Årets Stykke i 2015 med 'Beate og Branden' (se note)

Opførelser i bogform

Og så til det faste element i disse lejlighedsvise teaterbogspræsentationsartikler: Manuskripter fra stykker, der er blevet opført som professionelt børne- og ungdomsteater.

I denne omgang gælder det dramatikerne bag forestillinger fra Teatret st.tv. ('SygtSundt'), Limfjordsteatret ('Albatros'), Teater NEO (Jeg hedder altså Ib!'), Nørregaards Teater ('Mig og Callas'), Folketeatret ('Goebbels Time'), Hils Din Mor  ('Hate Crime'), Transit K ('En fugl') og Five Feet Tall ('Mit mørke').

Med manuskripter fra forestillinger, som man har set eller gerne ville have set, er der lagt an til mulig fordybelse, sammenligning med egne oplevelser eller måske lyst til at adaptere dem til brug i for undervisning eller andre sammenhænge.

Men lad da anmeldelserne – som der er link til i faktaboksen – fortælle om forestillingerrne og dermed også direkte eller indirekte om manuskripterne og dramatikernes arbejde.

Fra redaktion til udviklingscenter

Og så skal det da lige til sidst nævnes, at de langt de fleste af de mange gode teaterbøger, der lander på redaktionens bord, går en strålende fremtid i møde som en væsentlig  bestanddel af det bibliotek, som Forsøgsstationen har etableret i sit hus på københavnske Vesterbro, hvor der forskes og udvikles og trænes udi professionel scenekunst.

Da Forsøgsstationen blev oprettet for nogle år siden, skyndte Teateravisen at overføre hundredvis af fagbøger, manuskripter i hæfteform, undervisningsbøger m.v. fra kælderarkivet på Teatercentrum til udviklingscentret, hvor en masse mennesker færdes og kan tænkes at have gavn af disse værker og gøre brug af dem i forbindelse med arbejdet for at berige dansk børne- og ungdomsteater! 

Seneste artikler

Seneste artikler

Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere