Af: Randi K. Pedersen

25. september 2021

Spektakulær kritik

Der er skarpe holdninger i lækker indpakning i teatret UBESTEMTs forestilling om unges oprørske forsøg på at navigere i klima-krisen.

Der er flere forestillinger for børn og unge, der sætter fokus på klimaet. Det sker i form af godt teater, men uden at lægge skjul på intentionen om et vist mål af aktivisme. 

Teateret UBESTEMT går lidt længere i 'Du er den', der er civilisationskritik, så det basker. Der stanges lussinger ud både til højre og venstre, bagud og især mod den generation af politikere og andre, der nu er ved magten. Men som anklages for fejt eller ligefrem skruppelløst at efterlade klodens klimakrise til deres efterkommere.

Det er langt fra den eneste krise, som forestillingen retter sin spektakulære kritik imod. Flygtninge, demokrati, uddannelse, køn, identitet eller trivsel – der er krise og kaos hele vejen rundt i en verden, hvor tre unge kvinder prøver at navigere. 

Det er ikke nemt. De har fået ørene tudet fulde med påstanden om, at de har alle muligheder. Virkeligheden er, at deres egne og andres forventningspres og krav gør dem til ufrie og konforme individualister.

Men som titlen 'Du er den' antyder, så får – og har – den unge generation tydeligvis også et ansvar for, hvad der sker i fremtiden. Det har de ung kvinder indset, og de er vrede. Nu kæmper de ind imellem truende og højtråbende og med passende ledsagelse af techno-rytmer for at blive hørt og få indflydelse, og de gør det sammen. Tre unge kvinder, der spilles så overbevisende,  at man tror på, at de ikke ønsker sig en ny fancy iPhone, men en ny fremtid, som de selv vil være med til at skabe.

Storslået scenepragt

Miljøkrisen, hvor alt for meget plastik forurener og truer dyr og planter, er synligt til stede. Fra begge sider bliver spillet oplyst af lange nedhængende gyldne rør, der ser ud til at være af samme slags tykke stive plastik som kvindernes kostumer. 

Sammen med deres gentagne robotlignende bevægelser og mimik giver det forestillingen et science-fiction-agtigt udtryk, der både er komisk og temmelig skræmmende. Men, som de med overlegen timing pludselig kan skifte til naturligt kropssprog og tilbage igen.

De blander genrer og vælger hæmningsløst fra alle hylder og samler med sikker hånd det hele i et målrettet slag, der bølger frem og tilbage over scenen. Dilemmaerne foldes ud på et niveau, som en del teenagere næppe vil have forudsætninger for kunne følge. Men hvor den på én gang stramme og visuelt storslåede scenepragt medvirker til at gøre de enkelte situationer klare og forståelige. 

Det er skarpe holdninger i superlækker indpakning, også når bunker af kulstøv hober sig op, og kostumerne skifter til sorte kedeldragter, mens plastikkjolerne meget praktisk kan stå på gulvet. 

Forestillingen sætter fingeren på alle vores samfundsmæssige, private og mere personlige bløde punkter. Der er ikke sparet på noget – heller ikke på satiren, hvor lydsiden blandt andet bidrager med idyllisk syngende fugle og kurrende duer, og Netflix altid er leveringsdygtig i virkelighedsflugt. 

Symbolikken er også på plads. Alle taler om klimaet, men ingen har læst klima-loven, og imens smelter isklumpen, som ingen af dem vil tage ansvaret for, stille og roligt mellem hænderne på dem. Ikke noget dårligt budskab til unge tilskuere.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.