Af: Henrik Lyding

8. maj 2017

Overanstrengte klovnerier



Umorsom mimeforestilling om en italiensk klovns vej ind på det danske arbejdsmarked.


I generationer har Chaplin-figuren været elsket over det meste af verden. Den lille vagabond med det beskedne tøj og det vindende smil. Og så bowleren og stokken, naturligvis. Kopieret i endeløse baner af klovne og mimikere in spe. Resultatet har naturligt nok været svingende. Originalen er som regel den bedste.
 

Denne italienske artist hører til de værre. Historien gælder klovnen Boudu, der ankommer til Danmark på jagt efter lykke, et hjem og et arbejde. Hvilket ikke er så let, når man tydeligvis kan så lidt arbejdsmarkeds-brugbart, som tilfældet er her. Et stort smil er lissom ikke nok. Så det bliver til et liv på gaden i en papkasse, symboliseret ved den kuffert, Boudu slæber rundt på.
 

Man aner artistens egen historie bag det hele. Mødet med Arbejdsformidlingen i København og beskrivelsen af det danske system, der ikke synes at have forståelse for Boudu. Fortalt på et lidt gebrokkent dansk, men Boudu går skam også i dansk sprogskole, fortæller han. Som i virkeligheden er en hun, italienske Sara Moscardini.

Hvorfor hun spiller en mand, får vi aldrig noget svar på. Og mening i historien giver det heller ikke, når hun fortæller, at hun drømmer om kone, børn og et lille hus et sted i Danmark. Lesbisk? Nej, jeg tror det ikke. 
 

Men inden vi kommer så langt, står han/hun altså der med kuffert, bowlerhat og Chaplin-stok. Spillestilen er voldsomt energisk, smilene meget store, mens hun beretter om, hvor meget hun glæder sig til at komme til Danmark. Selv et lille Dannebrogsflag bliver det til. Foruden stærke grimasser og en stribe mimiske sekvenser, der sikkert giver god mening for hende selv.

Hun har samme eruptive eksalterethed, som visse klovne dyrker i cirkus, hvilket unægtelig virker noget overvældende, når man som her sidder på få meters afstand.

Ufrivillig komisk

Forestillingen henvender sig angiveligt til alle over 12 år, men jeg har svært ved at forestille mig, hvem denne forestilling skulle kunne fange ind. De fleste teenagere vil, efter min bedste overbevisning, finde hende overanstrengt og pinlig eller måske bare ufrivilligt komisk.

Som voksen kan man desuden efter behag vælge at blive forarget over, at hun fremstiller sig selv som en slags flygtning. Som om hun skulle være tvunget til at blive i et Danmark, der ikke rigtig vil vide af hende og hendes beskedne kvalifikationer.

Undervejs i historien skal hun blandt andet ringe til et jobcenter, hvor en alenlang telefonsvarer – som danseren og koreografen Birgitte Lundtoft lægger stemme til – giver vejledning om et Danmark, der tilsyneladende stiller helt absurde krav til udenlandsk arbejdskraft.

Jeg gætter på, at det skal være morsomt, måske endda forestille en ætsende parodi på det fremmedfjendske Danmark, som imidlertid faldt stendød til jorden ved den forestilling, jeg så. Det samme gjaldt moralen – en drøm om et åbent og rummeligt land, der næppe mere findes noget sted. Det er der simpelthen ingen, der har råd til. 
 

Til sidst finder Boudu sin egen løsning. Hun skal fortælle historier til danskerne og optræde på gaden. Det er nu ikke en ide, jeg personligt har den største fidus til.

Sara Moscardini kan bestemt noget. Teknisk er hun ganske dygtig og præcis i sine bevægelser, omend altså voldsomt overstyret efter min smag. Men derfra og så til at få en karriere på danske brædder. Jeg tvivler.

Skal hendes næste forestilling derfor have en titel, vil min anbefaling nok lyde: 'Boudu tager til Italien'.



Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.