Af: Henrik Lyding

29. november 2009

Når verden eksploderer

Barsk og meget fysisk teater om dampbørn.

ADHD – det lyder som en videregående uddannelse. Og videregående er da også præcis, hvad de er, disse børn og unge, der bare ikke kan sidde stille, som har krudt i røven og damp i hovedet.

Det er fornemmelsen af, hvad der rører sig inde i disse anderledes og utilpassede unge, forestillingen forsøger at give et billede af. Det kaos, den overaktivitet, den mangel på styring, der er så karakteristisk. Med kroppe, lyde, stemmer, musik og lys banker fem unge skuespillere igennem på den skaterbane-agtige scene, der samtidig er en stor skoletavle, hvor frustrationerne og afmagten kan fræses ud med hvinende kridt-krimskrams og ord som skyld og undskyld, mens kroppene baldrer ind i bagvæggen, når det hele bliver for meget.

”Jeg har det, som om hele Danmark maser hjernen ud på mig, der kommer stemmer ud fra væggene, de rumsterer i mig hele tiden. Som et tv med tusind kanaler, der kører samtidig”.

En efter en prøver de dem unge at beskrive, hvordan der er inden i dem. Hvordan de mærker fornemmelsen af at være anderledes, helt ved siden af, forkerte. Fortæller om oplevelsen af, at der pludselig tales sort omkring dem, når forældre og lærere forsøger at hjælpe. Når det bare ikke går længere. Når volden, kraftudladningerne, afmagtens knytnæver ikke lader sig styre mere. Når det er gået for vidt.

Eksplosiv energi

Det er denne mosaik af beskrivelse og kropslighed, der virker så stærkt i Leiv Arne Kjøllmoens iscenesættelse. Som sit emne dirrer forestillingen af sitrende, pulserende og eksplosiv energi, mens vi glider ud og ind af de fem unges dampkogte hjerner. Når tingene udvikler sig og løber løbsk, når evnen til at sætte grænser, til at holde op i tide, forsvinder i et splitsekund. Når legen bliver alvor uden at nogen ville det. For så øjeblikket efter at glide over i små, dagligdags scener fra skolen, hvor der ikke er fare på færde.

Fem stærke skuespillere – Caspar Juhl Berg, Marius Bjerre Hansen, Ida Marie Rasmussen, Mikkel Løvenholdt Reenberg og Nanna Schaumburg-Müller – mætter den lille scene med utæmmet energi. De har ungdommen, fysikken og udtrykket, de er seje og troværdige, de er helt på linje med det unge publikum, der skal se forestillingen. Som nok helt konkret handler om og beskriver ADHD i teatrets fortættede form, men så sandelig også evner at ramme den almene frustration, afmagt og svigtende evne til at sætte følelser i ord og styre de dunkende kropsenergier, der er så karakteristiske for aldersgruppen.

Det aaborgensiske Jako-Bole Teaters sidste egenproduktion i de gamle lokaler, inden man flytter sammen med Jomfru Ane Teatret i det nye kulturcenter Nordkraft, er stærkt, barsk og vedkommende ungdomsteater.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.