Af: Mathilde Laurent

29. april 2014

Musikken danser med

'Æble-3-2-1' er en danseforestilling for mindre børn, hvor musikken i høj grad er med til at lime de mange trin og optrin sammen til en koreografisk helhed. Bag musikken og med på scenegulvet er komponisten og guitaristen Søren Dahl Jeppesen, som teateravisen.dk har haft en lille snak med.

Scenen er sat, og vi befinder os i et minimalistisk univers med to dansere i farvestrålende kostumer, en stige – og en musiker i baggrunden.

De to dansere illuderer et grønt æble og en rød orm, der farer rundt på scenen efter hinanden som legesyge børn, mens musikeren Søren Dahl Jeppesen slår tonen an på guitaren. Søren Dahl Jeppesen er nemlig maestro på Gazarts børneforestilling 'Æble-3-2-1', der netop nu er på gæstespil på Zangenbergs Teater.

Leg og læring er i fokus, og musikken limer hele den lille forestilling sammen.

»Der er tale om børneteater, hvor sanserne aktiveres, og musikken spiller en væsentlig rolle og understøtter det, som allerede foregår på scenen.« fortæller Søren Dahl Jeppesen. 

»Musikken skaber stemningen og fastholder børnenes koncentration.«

Humor og uhygge

Bag danseteatret Gazart står koreografen Tali Razga, der ikke mindst er kendt for sine småbørnsforestillinger

Som forestillingens guitarist og komponist optræder Søren Dahl Jeppesen på scenen i selskab med danserne Søren Linding Urup og Sophie Espe. Iført høj hat sidder han midt på scenen og jammer. Stopper musikken, stopper legen også.

»Musikken spiller en vigtig rolle. Hvis børnene pludselig bliver trætte af at fokusere på dansen og koreografien, så kan de nemt flytte opmærksomheden mod musikken. Her er det godt med en tredje part, som fysisk er til stede på scenen.«

Selvom Søren Dahl Jeppesen optræder live på scenen med sin guitar, så har han dog også forinden båndet og indspillet baslyde som supplement til det, han sidder og spiller på scenen.

»Så lidt snyd er det alligevel,« griner han.

Overvejede I at inddrage flere instrumenter til opførelsen?

»Det var nok et spørgsmål om økonomi. Men det ville måske alligevel virke for voldsomt og distraherende for børnene med flere musikere på scenen,« siger han.

Forestillingen henvender sig til aldersgruppen 2-6 år og varer ca. 30 minutter. Ifølge Søren Dahl Jeppesen er dette en passende længde for den pågældende  – men hvordan har børnepublikummet selv modtaget forestillingen?

»Generelt har vi modtaget meget positiv respons fra børnene,«, fortæller han.

»Det har oftest vist sig at være de ældste børn, som fanger de humoristiske elementer i forestillingen, mens de yngste blandt publikum har syntes, at den optrædende orm var lidt uhyggelig.«

Anerkendt jazzmusiker

Når Søren Dahl Jeppesen ikke arbejder på de skrå brædder, komponerer han musik til et mere voksent publikum. Med tre tidligere anmelderroste albums bag sig er han kendt som en dedikeret  jazzmusiker.  Alligevel trækker han på det, da han bliver spurgt, om hvorvidt det er en større eller mindre udfordring at komponere musik til børneteater.

»Jeg vil snarere sige, at det har været en anderledes udfordring,« forklarer han. 

»Udfordringen ligger i det kommunikative i arbejdsprocessen, som skiller sig helt ud fra, hvad man ellers er vant til i musikbranchen. Her tales et andet sprog. Fx når jeg bliver bedt om at spille sanseligt; et 'snevejr' eller lignende.«

Det er  ikke første gang, Søren Dahl Jeppesen komponerer musik til børneteater. I samarbejde med iscenesætteren bag 'Æble-3-2-1', Tali Razga, har han også tidligere leveret musik til hendes børneforestillinger  'Sneøjne' (2009) og 'Blåt' (2011), som henvender sig til et endnu yngre publikum, nemlig de 0-4 årige. 

Fællesnævneren for alle forestillingerne er, at der er blevet skabt en treenighed mellem skuespillet, koreografien og musikken i et minimalistisk og sanseligt univers. 

Og netop den form for koncept er ifølge Søren Dahl Jeppesen med til, at dansk børneteater skiller sig markant ud på den internationale scene.

Og her har han i øvrigt også medvirket i børneteaterforestillinger, bl.a. i Polen og USA, hvor de også er blevet meget positivt modtaget.  

»Dansk børneteater har et godt ry ude i verden,« fortæller han. Og fx i USA , hvor morallære ellers typisk gennemsyrer børneteater, lader man sig inspirere af dansk børneteater, hvor der  sjældent eller aldrig optræder en morallære som hovedelement i forestillingen.«

Forestillingen 'Æble-3-2-1' spiller på Zangenbergs Teater i perioden fra 22. april-4. maj 2014 og ellers på turne.

Læs anmeldelsen her på portalen.

***

Mathilde Laurent (23) læser historie på KU, men har ambitioner om at blive kulturjournalist og er ved at tage tillægsuddannelsen i journalistisk formidling på Journalisthøjskolen. Hun har bl.a. skrevet teateranmeldelser på Kulturkongen.dk. Denne artikel er hendes første for teateravisen.dk 

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere