Scenen er sat, og vi befinder os i et minimalistisk univers med to dansere i farvestrålende kostumer, en stige – og en musiker i baggrunden.
De to dansere illuderer et grønt æble og en rød orm, der farer rundt på scenen efter hinanden som legesyge børn, mens musikeren Søren Dahl Jeppesen slår tonen an på guitaren. Søren Dahl Jeppesen er nemlig maestro på Gazarts børneforestilling 'Æble-3-2-1', der netop nu er på gæstespil på Zangenbergs Teater.
Leg og læring er i fokus, og musikken limer hele den lille forestilling sammen.
»Der er tale om børneteater, hvor sanserne aktiveres, og musikken spiller en væsentlig rolle og understøtter det, som allerede foregår på scenen.« fortæller Søren Dahl Jeppesen.
»Musikken skaber stemningen og fastholder børnenes koncentration.«
Humor og uhygge
Bag danseteatret Gazart står koreografen Tali Razga, der ikke mindst er kendt for sine småbørnsforestillinger
Som forestillingens guitarist og komponist optræder Søren Dahl Jeppesen på scenen i selskab med danserne Søren Linding Urup og Sophie Espe. Iført høj hat sidder han midt på scenen og jammer. Stopper musikken, stopper legen også.
»Musikken spiller en vigtig rolle. Hvis børnene pludselig bliver trætte af at fokusere på dansen og koreografien, så kan de nemt flytte opmærksomheden mod musikken. Her er det godt med en tredje part, som fysisk er til stede på scenen.«
Selvom Søren Dahl Jeppesen optræder live på scenen med sin guitar, så har han dog også forinden båndet og indspillet baslyde som supplement til det, han sidder og spiller på scenen.
»Så lidt snyd er det alligevel,« griner han.
Overvejede I at inddrage flere instrumenter til opførelsen?
»Det var nok et spørgsmål om økonomi. Men det ville måske alligevel virke for voldsomt og distraherende for børnene med flere musikere på scenen,« siger han.
Forestillingen henvender sig til aldersgruppen 2-6 år og varer ca. 30 minutter. Ifølge Søren Dahl Jeppesen er dette en passende længde for den pågældende – men hvordan har børnepublikummet selv modtaget forestillingen?
»Generelt har vi modtaget meget positiv respons fra børnene,«, fortæller han.
»Det har oftest vist sig at være de ældste børn, som fanger de humoristiske elementer i forestillingen, mens de yngste blandt publikum har syntes, at den optrædende orm var lidt uhyggelig.«
Anerkendt jazzmusiker
Når Søren Dahl Jeppesen ikke arbejder på de skrå brædder, komponerer han musik til et mere voksent publikum. Med tre tidligere anmelderroste albums bag sig er han kendt som en dedikeret jazzmusiker. Alligevel trækker han på det, da han bliver spurgt, om hvorvidt det er en større eller mindre udfordring at komponere musik til børneteater.
»Jeg vil snarere sige, at det har været en anderledes udfordring,« forklarer han.
»Udfordringen ligger i det kommunikative i arbejdsprocessen, som skiller sig helt ud fra, hvad man ellers er vant til i musikbranchen. Her tales et andet sprog. Fx når jeg bliver bedt om at spille sanseligt; et 'snevejr' eller lignende.«
Det er ikke første gang, Søren Dahl Jeppesen komponerer musik til børneteater. I samarbejde med iscenesætteren bag 'Æble-3-2-1', Tali Razga, har han også tidligere leveret musik til hendes børneforestillinger 'Sneøjne' (2009) og 'Blåt' (2011), som henvender sig til et endnu yngre publikum, nemlig de 0-4 årige.
Fællesnævneren for alle forestillingerne er, at der er blevet skabt en treenighed mellem skuespillet, koreografien og musikken i et minimalistisk og sanseligt univers.
Og netop den form for koncept er ifølge Søren Dahl Jeppesen med til, at dansk børneteater skiller sig markant ud på den internationale scene.
Og her har han i øvrigt også medvirket i børneteaterforestillinger, bl.a. i Polen og USA, hvor de også er blevet meget positivt modtaget.
»Dansk børneteater har et godt ry ude i verden,« fortæller han. Og fx i USA , hvor morallære ellers typisk gennemsyrer børneteater, lader man sig inspirere af dansk børneteater, hvor der sjældent eller aldrig optræder en morallære som hovedelement i forestillingen.«
Forestillingen 'Æble-3-2-1' spiller på Zangenbergs Teater i perioden fra 22. april-4. maj 2014 og ellers på turne.
Læs anmeldelsen her på portalen.
***
Mathilde Laurent (23) læser historie på KU, men har ambitioner om at blive kulturjournalist og er ved at tage tillægsuddannelsen i journalistisk formidling på Journalisthøjskolen. Hun har bl.a. skrevet teateranmeldelser på Kulturkongen.dk. Denne artikel er hendes første for teateravisen.dk