Af: Randi K. Pedersen

27. april 2012

Magtens barske grisefest

George Orwells politiske fabel får nyt liv i et miks af dyrs kropslige styrke og akrobaters ditto.

Der er egentlig ikke meget at grine af i ’Animal Farm’. George Orweells klassiske satire om general Napoleon og de andre dyr i Sovjetriget er historien om revolutionen, der æder sine egne børn. Når gårdens dyr overtager styret, overtager de også langsomt, men sikkert de mest modbydelige menneskelige normer.

Magt korrumperer og fører til misbrug og undertrykkelse i stedet for lighed og broderskab, hvad enten du er menneske eller dyr. Men trods det barske indhold gør en idérig iscenesættelse forestillingen vældig underholdende. Der er et oplagt potentiale i at mikse dyrs kropslige styrke med akrobaters ditto, som forløses fint, og de enorme, skønne grisehoveder giver et herligt tilskud af morbid, visuel komik.

Sort humor blandes med komiske dyrelyde og brølende metal-musik med hårdtslående koreografi. De mange sceneskift i dyrebåsen opleves ind i mellem næsten som en del af bevægelsesmønstret. Mens en spektakulær video, der spidder menneskers tåbelige adfærd, digter festligt med på historien.

Men kuppet er en klogt tænkt publikumsservice i form af en hyggekrog med lænestol og lampe, hvorfra de medvirkende på skift kommenterer og opdaterer handlingsforløbet. Der bliver ellers ikke stukket noget under stolen i Cikaros' opdatering af Orwells gode, gamle historie. Med få, velvalgte politiker-citater som: ’Vi gjorde det’ bliver scenen sat til en håndfast kritik af dagens Danmark, så enhver teenager kan følge med.

Direkte uhyggeligt

Da menneskene er jaget bort fra gården, følger flere dyr efter. De vil ikke være med til at udhule idealerne. Over-grisen Napoleon indtager derimod skruppelløst sin sokkel og vokser senere til dobbelt højde med endnu højere, drønflot skyggeeffekt. Vennen, hesten Boxer, bliver til gengæld brutalt ofret på magtens kyniske alter. Alle sørger, og ingen gør noget, da han køres af sted til slagteriet.

Det er nemt at fortabe sig i de medvirkendes fysiske udfoldelser, der bygger på en formidabel blanding af smidighed og  styrke. For hold da op, hvor er de dygtige og super-timede. Det er især muskelbundet Michiel Tange van Leeuwen, der suger al opmærksomhed til sig. Når han snor hænderne ind i tykke bånd og giver sig i kast med den mest halsbrækkende luftakrobatik er man tæt på at glemme alt om dyr og menneskers magt og afmagt.

Men det er også i en sekvens med van Leeuwen, at forestillingen går helt i hak. ’Arbejd’ skriger den nye magthaver. Hvorefter det bomstærke medlem af det nye samfunds nye slavehær lydigt sætter i gang og slider i cirkustovene, til han segner. Det er visuelt udtrykstærkt cirkusteater, når det er allerbedst og mest meningsfyldt, fordi form og indhold hænger sammen.

Det opleves også stærkt, når magtens domæne bliver vogtet af knurrende muskelhunde med pighalsbånd,  overbevisende fascistoidt og direkte uhyggeligt. Den slags kan man godt ønske sig noget mere af i andre af forestillingens forløb, hvor der bliver for meget cirkus-nummer for nummerets egen skyld over de flyvende og snurrende kroppe.   

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.